Mozzarella, monitorizată cu ajutorul Inteligenței Artificiale, pentru a depista falsurile / Robotul poartă numele unei bivolițe

branza, Mozzarella, Italia, Inteligenta Artificial foto: Flickr / The Pizza Bike / CC BY 2.0

Consorțiul pentru Protecția Mozzarellei di Bufala Campana DOP (Mozzarella de Bivol Campana cu Denumire de Origine Controlată) va folosi inteligența artificială pentru activitatea de supraveghere împotriva produselor falsificate, pentru a contracara așa-numitul fenomen „Italian sounding”, care constă în contrafacerea produselor alimentare autentice Made in Italy, anunță publicația agricultura.it. 

Este primul proiect din Italia realizat de un Consorțiu din domeniul agroalimentar, care se bazează pe AI ca instrument inovativ pentru protejarea unui produs DOP. Inițiativa a fost prezentată presei, joi, 11 aprilie, în sala Cavour a Ministerului italian al Agriculturii, Suveranității Alimentare și al Pădurilor.

„Această inovație reprezintă un salt calitativ în activitatea de supraveghere a Mozzarellei de Bivol Campana DOP și demonstrează că, dacă este folosită în mod corespunzător, revoluția inteligenței artificiale poate fi de mare ajutor în protejarea produselor agroalimentare Made in Italy”, a comentat directorul Consorțiului, Pier Maria Saccani, adăugând: „Aplicarea AI va permite Consorțiului să-și extindă exponențial activitatea de supraveghere pe piață, dar și să ofere un serviciu de monitorizare în favoarea membrilor. Astfel, pentru prima dată, sectorul agro-alimentar de excelență se aliază cu inovația tehnologică, fiind în tandem cu provocările lumii globale”.

Consorțiul a efectuat, anul trecut, 5.000 de verificări, pe lângă cele operate de alte entități responsabile, totalul acțiunilor ajungând la aproximativ 15.000 de controale pe an, ceea ce face din Bufala DOP unul dintre cele mai protejate produse din Europa.

„Obiectivul nostru este să creștem tot mai mult transparența sectorului, punând accent pe inovația digitală. Acest proiect se adaugă trasabilității complete a lanțului de aprovizionare, care, în prezent, pornind de la o singură bucată de Mozzarella di Bufala DOP, permite urmărirea până la lotul de lapte cu care a fost produsă. Pasul suplimentar realizat acum ridică standardele de eficiență ale supravegherii lanțului de aprovizionare și permite diferențierea și mai accentuată a Mozzarellei  di Bufala Campana DOP față de alte tipuri de Mozzarella aflate în comerț”, a subliniat președintele Domenico Raimondo.

„Există multă activitate științifică în jurul laptelui de bivoliță și a caracteristicilor sale nutriționale și terapeutice, astfel încât apărarea calității devine încă și mai importantă. Inteligența Artificială poate face mult pentru a combate fraudele. Nu este vorba doar de protejarea Mozzarellei de Bufala Campana, ci și de protejarea culturii noastre alimentare”, a declarat Matteo Lorito, rectorul Universității Federico II din Napoli și președintele Comitetului științific al Consorțiului pentru Protecția Mozzarellei de Bufală Campana DOP, care, totodată, a anunțat și următorul eveniment important: „În 24 și 25 septembrie, Napoli va găzdui primul congres internațional despre Mozzarella di Bufala, organizat de Consorțiul de Protecție și de Universitatea Federico II, un argument în plus al importanței acestui sector”.

Noul sistem se bazează pe o platformă care utilizează Inteligența Artificială într-un proces de îmbunătățire continuă. AI caută și verifică pe internet, folosind tehnici de „scraping”/colectare de date, toate referințele întâlnite despre Mozzarella di Bufala Campana DOP, analizează aceste date în funcție de regulile de învățare, pentru a detecta neregulile și ilegalitățile. Sistemul verifică ambalajele/etichetele de Mozzarella DOP, învățând să le distingă pe cele autentice de eventualele imitații, îmbunătățindu-și activitatea și devenind tot mai precis în recunoașterea falsurilor. Prin acest model de învățare continuă, AI își perfecționează capacitatea de a identifica criteriile de autenticitate și conformitate ale ambalajelor, oferind un nivel suplimentar de protecție.

„Acest proiect este un model de inovație în sectorul lactatelor, deoarece reușește să ofere o soluție concretă pentru garantarea transparenței și urmăririi lanțului de aprovizionare și pentru combaterea contrafacerii. Prin utilizarea tehnologiilor avansate, această inițiativă nu numai că protejează unul dintre cele mai reprezentative produse ale excelenței italiene, ci stabilește și noi standarde pentru întregul sector agro-alimentar italian”, a explicat Giorgio Ciardella, CTO al Farzati.

Proiectul, conceput de Consorțiu, a fost implementat de compania Farzati Spa, care a dezvoltat un sistem de inteligență artificială, un „bodyguard” virtual al Mozzarellei di Bufala Campana DOP –  numit Nina, după numele uneia dintre cele mai longevive și productive bivolițe din istoria sectorului – capabil să învețe și să recunoască modelele de autenticitate ale ambalajelor.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *