În anul 1882, celebrul pictor impresionist Claude Monet a creat portretul „Père Paul”, o lucrare ce îl înfățișează pe bucătarul alsacian Paul Antoine Graff. Tabloul, cunoscut și sub denumirea de „Monsieur Paul” sau „Bucătarul”, este o capodoperă a artei portretistice, fiind expus în prezent la Österreichische Galerie Belvedere din Viena, Austria.
Portretul îl înfățișează pe Père Paul purtând pălăria albă și jacheta sa de bucătar. Compoziția ovală a tabloului este accentuată de estomparea figurii în fundalul gri deschis. Monsieur Paul este surprins cu capul întors spre umărul drept, privind spre marginea stângă a tabloului. Criticul de artă Melissa MacQuillan a remarcat în portret „mândria și fermitatea caracterului său”, redate prin trăsăturile feței brăzdate, barba gri-neagră și nasul proeminent evidențiat de nuanțe subtile, conform Painting Mania.
Monet însuși a descris lucrarea ca fiind o „esquisse curieuse” (schiță curioasă), impresionând prin vivacitatea redată de pălăria înclinată și schema inteligentă de culori. Contrastul dintre barba închisă la culoare, hainele albe și nuanțele de gri-albăstrui ale fundalului adaugă profunzime și dinamism picturii. Tabloul poartă semnătura clară „Claude Monet 82” în colțul din dreapta sus.
Unde l-a cunoscut Claude Monet pe „Père Paul”
Monet a ajuns la Pourville, o stațiune de pe coasta Normandiei, pe 15 februarie 1882. A fost găzduit la Hotelul À la Renommée des Galettes, deținut de Père Paul și soția sa. Bucătarul era cunoscut pentru delicioasele sale galettes – prăjituri bretone cu crustă – un preparat care a inspirat și numele hotelului. Într-o scrisoare către partenera sa, Alice Hoschedé, Monet și-a exprimat admirația pentru peisajele locale și ospitalitatea bucătarului: „Peisajul este foarte frumos… nu se putea fi mai aproape de mare, așa cum sunt eu acum, direct pe plajă, valurile ajung până la subsolul casei noastre”, conform Wikipedia.
Relația sa cu familia Graff a fost marcată de recunoștință, Monet realizând nu doar portretul lui Père Paul, ci și un portret al soției acestuia, intitulat „La Mère Paul”. Acesta din urmă o prezintă pe doamna Graff în haine închise la culoare, alături de terrierul ei, Follette.
Portretul lui Père Paul este una dintre puținele lucrări de portret realizate de Monet după moartea primei sale soții,
Portretul lui Père Paul este una dintre puținele lucrări de portret realizate de Monet după moartea primei sale soții, Camille. Lucrarea reflectă influențe din primele sale caricaturi și marchează tranziția către portrete caracterizate de o exagerare fizionomică subtilă. Criticul Richard R. Brettell a observat similarități între acest portret și desenele ironice din adolescența lui Monet.
„Père Paul” rămâne un omagiu adus ospitalității, talentului culinar și legăturii profunde dintre artă și viața cotidiană.