În tările europene cu aflux mare de turism, de la an la an, odată cu creșterea prețurilor devine tot mai frecvent fenomenul consumului de alimente din magazine în detrimentul meselor la restaurante. Fenomenul a devenit acut în acest an în Grecia, dar și în Spania.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
În Grecia supermarketurile raportează o creștere puternică, în special pe insule și în Creta
Sectorul restaurantelor din Grecia înregistrează vânzări mai slabe în această vară, în ciuda unui număr record de vizitatori străini, deoarece tot mai mulți turiști optează pentru mese din supermarketuri și gătesc în locuințele închiriate pe termen scurt, au declarat oficiali din industrie, scrie Kathimerini.
Reprezentanții sectorului de catering estimează că cererea a scăzut în medie cu 20% față de anul trecut, cu declinuri mai accentuate în unele regiuni. Costurile operaționale în creștere au adăugat presiune asupra afacerilor care se confruntă deja cu o prezență redusă a clienților și cu comenzi mai mici atât din partea clienților străini, cât și a celor autohtoni.
În schimb, supermarketurile raportează o creștere puternică, în special pe insule și în Creta, deoarece vizitatorii se îndreaptă către mâncăruri gata preparate și produse alimentare ca alternative mai ieftine la mesele luate în oraș.
Potrivit datelor NielsenIQ, vânzările din supermarketuri la nivel național au crescut cu 7,8% în valoare, ajungând la 10,44 miliarde de euro până la finele lunii august. Vânzările de alimente și băuturi au crescut cu 7,5%, în timp ce produsele proaspete și articolele vândute la kilogram au urcat cu 11,5%. Creșterea regională a fost cea mai puternică în insulele grecești, cu 11,3%, iar în Creta cu 9,7%, relatează Economedia.
Cum au evoluat cheltuielile turistice pe mâncare în Spania în 2025
Spania traversează un val fără precedent de cheltuieli turistice în 2025. Până în luna iulie, numărul turiștilor internaționali care au vizitat țara a atins 55,5 de milioane, marcând un record clar, iar suma cheltuită depășește 76 de miliarde de euro, cu o creștere de 7,2% față de anul anterior La Moncloa. Aceste cifre sunt impresionante în sine, dar oferă și indicii valoroase despre tendințele în consumul alimentar: atât în restaurante, cât și în supermarketuri.
Restaurantele: facturi mai scumpe, dar consum mai moderat
Odată cu accest boom turistic, factura medie a crescut considerabil în anumite zone, precum Insulele Baleare. Studiile arată că acolo, consumul mediu per vizitator a atins 35 €, cu aproximație, cu aproape 14 € mai mult decât media națională. Totuși, semnale recente indică o tendință emergentă: în zonele turistice, turiștii par să fie tot mai precauți și economi — au început să adopte un comportament mai rezervat și să reducă cheltuielile, inclusiv pentru servicii precum închirierea șezlongurilor sau consumul în restaurante de pe plajă, preferând să mănânce de la pachet sau în camera de cazare.
Această dinamica sugerează un contrabalans: deși prețurile sunt mai ridicate, în special în destinațiile cu puternică dependență de străini, turiștii tind să-și ajusteze comportamentul pentru a reduce costurile. Astfel, restaurantele mari și elegante chiar dacă înregistrează facturi mai mari, dar numărul de vizitatori sau frecvența consumului în ele nu crește proporțional.
Supermarketurile: consum practic, dar în creștere
Deși datele specifice despre cheltuielile în supermarketuri nu sunt detaliate în sursele oficiale, se poate deduce că o parte semnificativă a acestor sume totale este direcționată către produse de bază. Conform datelor oficiale, cheltuiala medie per turist a fost de 1.493 € pentru întregul sejur, cu un consum zilnic de aproximativ 210 € arată ElHuffPost. Aceasta include, desigur, atât mesele în restaurante, cât și cumpărăturile din magazine. O parte importantă rămâne alocată alimentelor cumpărate din supermarketuri sau mini-market-uri, mai ales pentru gustări, mic-dejunuri sau cină.
Tendința spre cumpărături alimentare devine astfel o alternativă atractivă pentru turiștii care doresc să gestioneze mai strict bugetul. Nu doar restaurantele sunt afectate de modificările de comportament, dar și supermarketurile beneficiază de un consum adaptat — mai concentrat pe produse gata de consum. Turiștii care nu cheltuie suficient au devenit de multe ori ținta protestului localnicilor.