În ciuda unui sezon plin pentru merele poloneze în ceea ce privește producția, producătorii s-au luptat cu o mulțime de provocări, spune Aniruddh Ramesh, director al exportatorului polonez de mere LVMG Grupa. „În general, sezonul de mere a fost axat pe volum pentru noi. În opinia noastră, am avut un sezon de export de succes, transportând aproximativ 10.000 de tone metrice de mere. Cu toate acestea, ne-am confruntat cu unele plângeri din partea clienților noștri conform cărora, din cauza timpului lung și întârziat de tranzit, unele dintre fructele mai slabe nu au ajuns la destinație în stare bună”, a spus el pentru Fresh Plaza.
Deși a fost un sezon plin, producătorii s-au luptat cu o altă dificultate. Lipsa merelor de o calitate care să le permită să suporte timpul de tranzit mai lung, explică Ramesh. „Disponibilitatea merelor de export de calitate a fost o provocare majoră. Erau disponibile mai multe fructe din plantații noi din soiuri precum Royal Gala, dar cele calitative erau destul de rare pe piață. Și, bineînțeles, problema Mării Roșii a fost una dintre problemele majore pentru întreaga afacere cu fructe și legume, deoarece perturbarea a avut un impact semnificativ asupra afacerii. Aceasta a însemnat că este destul de greu ca fructele să ajungă la clienți la o calitate bună, ceea ce implică o mulțime de riscuri”, a mai spus el.
Efectele crizei din Marea Roșie
Deoarece principala piață a LVMG se află în Asia, criza din Marea Roșie a peo perturbat serios partea logistică, afirmă Ramesh. „Cea mai bună piață a noastră este cu siguranță piața asiatică, deoarece aceasta este în creștere pentru noi în fiecare sezon. Avem o creștere constantă pe această piață, deoarece calitatea merelor noastre vorbește în favoarea afacerii noastre. Clienții noștri abia așteaptă să primească produsele noastre. Deci, ne aflăm într-un spațiu foarte pozitiv pe piețele noastre țintă.
Desigur, criza din Marea Roșie a însemnat, de asemenea, că a trebuit să căutăm rute alternative de transport maritim care ar putea fi rapide. A trebuit să planificăm cu mult timp înainte producția și livrarea în port, uneori redirecționând nava din diferite porturi maritime din UE. Partenerii noștri logistici merită toate laudele pentru acest lucru, deoarece ne-au ajutat cu succes să ne adaptăm la această nouă provocare, însă a fost o provocare atât de mare, încât nu ne-am putut adapta imediat și a trebuit să ne ia ceva timp”, a mai completat el.
Vizează piața sud-americană
Ramesh consideră că lipsa de disponibilitate a merelor de calitate superioară a cauzat creșterea prețurilor la sfârșitul sezonului. „Prețurile merelor au început să crească începând din decembrie 2023 și au continuat să crească. Până în luna mai, ne-am confruntat cu o criză privind găsirea de fructe de o calitate suficient de bună pentru export. Și, ca atare, acest lucru ne-a încetinit foarte mult activitatea, a trebuit chiar să refuzăm multe comenzi. Întrucât prețurile erau ridicate, iar oferta scăzută, a trebuit să luptăm din greu pentru a asigura fructe de calitate în ceea ce privește prețurile și plățile rapide către cultivatori. Între timp, din cauza timpului lung de tranzit, noi înșine a trebuit să așteptăm plata de la clienții noștri, astfel încât ciclul de plată a fost, de asemenea, o problemă suplimentară ca rezultat.”
Privind în perspectivă, Ramesh speră să se impună pe piața sud-americană în viitorul sezon al merelor. „Înghețul de primăvară a provocat unele pagube în câteva regiuni, dar majoritatea cultivatorilor noștri obișnuiți nu au suferit pierderi uriașe. Așadar, suntem destul de optimiști pentru sezonul următor. De asemenea, sperăm să ne stabilim pe piața sud-americană în plus, deoarece am primit multe cereri din această regiune.”