Plafonarea adaosului comercial la produsele procesate în România la maxim 20% nu a fost discutată în ședința de guvern de joi, urmând să fie făcută o analiză împreună cu Consiliul Concurenței, au declarat, pentru G4Food, surse guvernamentale.
„Cred că s-au mai calmat puțin lucrurile”, a declarat persoana din Guvern.
Măsura este una controversată. Unii producători locali o susțin, în anumite condiții, iar alții spun că ar putea dezechilibra piața.
Bibiana Stanciulov, fondatoarea și proprietara Sonimpex Topoloveni, producătorul magiunului de Topoloveni, crede că plafonarea adaosului comercial la toate produsele procesate în România este o idee „foarte bună”, dacă sunt îndeplinite anumite condiții: ingredientele să fie românești, iar procesarea și ambalarea produselor să se facă în România. „Dacă nu se impune obligația ingredientelor românești, nu este deloc bine nici pentru agricultură, nici pentru industria alimentară”, a adăugat ea, pentru G4Food.
Plafonarea adaosului comercial la produsele procesate în România la maxim 20% ar putea afecta producătorii, deoarece intermediarii ar putea cere să achiziționeze de la aceștia produsele la un preț mai mic, plasând pierderile la producători, potrivit lui Horațiu Buzgău, coordonator executiv al Allu, companie de pe piața de alune ecologice. „Comerciantul are marjă, da. El spune: Vreau 30%, nu mă interesează. Micșorezi tu marja? Intermediarii își vor asuma doar, în cel mai fericit caz, o anumită parte din această treabă, dar nu în integralitate. Și atunci noi, producătorii, vom fi expuși acestui risc de a nu mai face față presiunii costurilor,” a declarat Buzgău, pentru G4Food.
Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a anunțat, pe 1 iunie, că în maxim o lună de la data respectivă va fi aprobat proiectul prin care va fi plafonat adaosul comercial la produsele românești. „Am luat decizia ca toate produsele care sunt procesate în România să aibă un adaos comercial de 20%”, a declarat el.
Lucrurile s-au mai calmat, dar nu inseamna ca situatia s-a rezolvat. Atat timp ca industria alimentara romanesca nu este inovativa, dar in acelasi timp nu dezvolta si vinde produse la preturi comparabile cu cele ale unor “petarde” de produse din import o sa fie greu sa fi listat si dupa aceea pastrat. Deasemenea tinand cont ca si promovarea produselor este limitata la companiile mici conform ultimei legi sansele de success a producatorilor romani in fata producatorilor/distribuitorilor mari este mica, mai putin in cazul in care apar niste inovatii spectaculoase, putin probabil totusi…