Achiziția recentă a Carrefour Italia de către un grup industrial agroalimentar italian, din afara zonei de retail, are ca miză crearea unui lanț integrat de producție și comerț. Un alt obiectiv strategic al operațiunii estimate la 1 miliard de euro este și vânzarea produselor provenite de la mici producători locali

vanzarea-carrefour-italia-catre-un-grup-industrial-agroalimentar-marcheaza-o-schimnare-integrarea-productiei-cu-comertul foto: foodaffairs.it

Încă nu s-au stins în Italia ecourile mediatice ale vânzării grupului Carrefour Italia către societatea locală NewPrinces Group, în cadrul unei operațiuni care nu a luat pe nimeni prin suprindere, reprezentând de facto deznodământul unei lungi crize pe piața locală a retailerului francez. Detaliile operațiunii au scos la iveală un nivel de semnificație diferit de cel al unei clasice operațiuni de preluare a activelor unei retele de retail scoasă la vânzare.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

NewPrinces este un grup agroalimentar italian care deține și active de producție în străinătate și branduri internaționale. Preluarea rețelei comerciale a Carrefour Italia are ca miză integrarea producției cu comerțul: un lanț complet în care producătorii, inclusiv terzi, să aibă piață de desfacere directă, nu prin intermediul societăților de retail. Operațiunea de circa 1 miliar de euro este văzută de unii observatori într-o cheie de lectură nouă: cu industria alimentară care recapătă forță și retailul care pierde teren.

Carrefour Italia deține o rețea de 1027 puncte de vânzare mai mari sau mai mici

Confirmarea vine chiar de la Angelo Mastrolia, CEO NewPrinces, care într-un interviu pentru Class CNBC, preluat de Milano Finanza, spune că achiziția evaluată la circa un miliard de euro a celor 1027 de supermarketuri Carrefour Italia reprezintă o oportunitate de a integra producția și distribuția, miza fiind distribuția produselor locale pe piața locală.

Vom miza pe produsele italiene, mai ales pe cele locale și de la micii producători. Una dintre marile greșeli făcute de francezi a fost standardizarea produsului într-o țară definită de localisme și regionalisme. De ingrediente, mai degrabă decât de produse gata preparate. Trebuie să recuperăm această caracteristică”, explică managerul schimbarea strategică în desfășurare.

Acordul semnat prevede nu doar preluarea a 100% din Carrefour Italia, incluzând cele trei companii ale grupului-mamă – Carrefour Property, GS S.p.A. și Carrefour Finance  – ci marchează și nașterea celei de-a doua forțe italiene din sectorul alimentar după cifra de afaceri (6,9 miliarde de euro). Totodată, prima după numărul de angajați, cu nu mai puțin de 13.000 de operatori direcți în Italia, peste 18.000 la nivel global și alte 11.000 de persoane implicate în activități auxiliare furnizate de companii externe.

„Cu această operațiune facem un pas decisiv spre integrarea verticală între producție și distribuție, consolidând capacitatea noastră de a genera valoare pe întreg lanțul”, a explicat Mastrolia, marcând începutul unui tip nou de relație între industrie/producție și distribuție, de la care se speră să transforme dinamica actuală în sectorul retail.

Carrefour Italia a înregistrat în ultimii ani o scădere a vânzărilor, precum și un venit operațional curent și un flux de numerar negativ în 2024, într-un context economic deosebit de dificil și competitiv. Grupul francez de retail nu a investit în ultimii ani în modernizarea magazinelor și a ofertei comerciale, reducând treptat activitatea și ajungând într-un punct în care costurile structurale au devenit foarte greu de suportat. De facto, lanțul francez se afla de câțiva ani în dificultate pe piața italiană și apelase la Rothschild pentru a găsi un cumpărător.

Planurile de viitor

Prezentă în Italia din 1993, Carrefour are peste 18.000 de angajați la nivel global, direct și indirect; prin urmare, pe plan sindical există o anumită îngrijorare în privința protejării locurilor de muncă în toate unitățile Carrefour Italia, chiar dacă societatea franceză va continua să gestioneze brandul Carrefour sub licență pentru următoarele trei trimestre, ca parte a unui acord de servicii.

Printre planurile de viitor ale lanțului GS – denumirea inițială de dinainte de achiziționarea de către Carrefour și la care se va reveni – sunt prevăzute investiții la nivelul a 240 de milioane de euro pentru modernizarea magazinelor, consolidarea logisticii, o mai mare eficiență în aprovizionare și o atenție sporită la distribuția realizată prin companii externe, potrivit media italiene.

Lanțul de aprovizionare integrat, de la producție la vânzare, este o mare oportunitate, spune Mastrolia, dând și exemplul celor doi mari players elvețieni din sectorul retail: Migros și Coop. „Amândoi au integrat industria: produc toate categoriile pe care le producem și noi. Sunt un model testat în sectorul nostru”, explică el de ce societatea sa de producție a intrat pe terenul distribuției.

Mastrolia a reușit ca în doar 12 luni să crească cifra de afaceri a societății pe care o administrează de la 750 milioane la 6,9 miliarde de euro, datorită unei serii de achiziții strategice în piețele internaționale: Princes în Regatul Unit, marca Plasmon, revenită recent în Italia după ce fusese achiziționată de grupul Kraft Heinz, facilitatea de producție Cinzano din Piemonte și, mai nou, întreg grupul Carrefour.

Cum a crescut societatea New Princes de-a lungul timpului

Fondată în 2004 în cadrul grupului Parmalat, sub numele Newlat Food, New Princes Group este un grup agroalimentar italian cu sediul la Reggio Emilia și are astăzi un portofoliu de peste 40 de mărci și mai mult de 30 de fabrici în Italia, Anglia, Germania, Franța, Polonia, Olanda și Mauritius.

A devenit un nume impunător în industria alimentară italiană dar rădăcinile sale sunt strâns legate de o poveste de relansare industrială. Compania a luat naștere oficial în 2004, ca ramură separată de Parmalat, dar momentul decisiv a venit în 2008, când a fost achiziționată de Angelo Mastrolia pentru un euro, preluând datoriile și fabricile grupului din industria laptelui aflat în criză.

De-a lungul anilor, NewPrinces (fosta Newlat Food) și-a extins progresiv prezența în sectorul alimentar italian și european, integrând mărci istorice și lanțuri de producție diversificate. Listată pe segmentul STAR al Bursei din Milano din 2019, compania și-a schimbat numele în „NewPrinces” în 2024, după achiziția grupului britanic Princes Limited.

Expansiunea grupului a avut loc în special printr-o politică agresivă de achiziții. După prima relansare, NewPrinces a integrat mărci istorice precum Giglio, Corticella, Pezzullo și Delverde. În 2020 a avut loc fuziunea cu Centrale del Latte d’Italia, iar în anii următori s-au adăugat companii engleze și franceze precum Symington’s și EM Foods.

Momentul decisiv a venit între 2024 și 2025: mai întâi prin achiziția grupului Princes UK (care a dus și la schimbarea de nume), iar acum prin achiziția Carrefour Italia pentru un miliard de euro. Operațiunea marchează trecerea de la producător alimentar la jucător al marilor lanțuri de distribuție.

În ce constă forța de producție a grupului NewPrince

Forța NewPrinces este rețeaua sa de producție extinsă și diversificată. Fabricile se află în diferite regiuni italiene, de la Sansepolcro la Cremona, trecând prin Eboli, Bologna, Reggio Emilia, Lodi și Ozzano Taro. Aici se produc lapte proaspăt, iaurturi, brânzeturi, paste, biscuiți și alte produse de bakery, piureuri, mâncare pentru copii și multe tipuri de făină. Grupul activează în diverse sectoare-cheie ale industriei alimentare, acoperind nu doar produsele proaspete, ci și alimentația pentru copii, cerealele, panificația și mâncărurile gata preparate.

Născut în 1964, originar din Campagna (Salerno), Angelo Mastrolia este creierul din spatele creșterii NewPrinces. Absolvent de Drept, și-a început cariera în lăptăria familiei, pentru ca apoi să diversifice investițiile în leasing, sectorul imobiliar și de navigație. În 2004 a fondat holdingul TMT Finance SA în Elveția, de unde a pornit planul de achiziții industriale, punctul din care a pornit ascensiunea sa de neoprit. De-a lungul anilor a consolidat o rețea solidă de participații în companii alimentare și imobiliare, ajungând astăzi să conducă una dintre cele mai dinamice realități ale sectorului alimentar italian.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *