Deși mulți antreprenori intră în domeniul cafelei de specialitate din pasiune, Mihai Panfil, fondatorul Origo, una dintre primele cafenele de specialitate din România și un pionier al culturii cafelei de calitate, avertizează că acest tip de afacere cere o implicare totală și o bună înțelegere a complexității pieței.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Într-un interviu pentru Economedia, el povestește cum a pornit această revoluție aromatică într-o țară în care, până în 2013, cafeaua era încă percepută ca un produs de rutină, nu de rafinament.
„Pare un business ușor. Să-mi deschid o cafenea… E visul oricui. Realitatea este că trebuie să fii omniprezent, să înțelegi toate operațiunile și nevoile consumatorului”, spune el.
„Ne lipsește educația financiară”
Mai mult, educația financiară deficitară pune în dificultate antreprenorii care nu reușesc să gestioneze corect resursele: „În momentul în care cifrele devin mai complexe, ar trebui măcar să apelăm la specialiști, la firme de consultanță, pentru că ne lipsește în general acest lucru (…), ne lipsește puțină educație financiară”.
Origo a fost lansat în 2013, într-un moment în care cafeaua de specialitate era o raritate în România. „Era ceva inovativ pentru țara noastră să bei cafeaua fără zahăr, să bei cafeaua așa cum este ea, să ai o prăjire ușor mai light, pentru a pune în evidență notele care vin din terroir și din planta de cafea”, spune Mihai Panfil, care și-a asumat misiunea de a educa gustul consumatorilor.
Această misiune a fost susținută, încă de la început, de un public dornic de calitate, chiar și cu eforturi logistice zilnice: „Aveam oameni care parcurgeau 20-30km să bea o cafea bună în fiecare zi, lucru care era inedit: să vezi cât de mult iubesc oamenii produsul”.
În timp, impactul a devenit vizibil pe scară largă: „Toți bem cafea și se pare că oamenii recunosc foarte repede cafeaua bună și se atașează de ea”. Această deschidere a contribuit la apariția a numeroase alte cafenele de specialitate în toată țara. Panfil recunoaște cu bucurie influența pe care a avut-o Origo: „E un lucru extraordinar să-ți dai seama că ai avut un raport în ‘democratizarea’ cafelei bune în România”.