Apar la intervale mici de timp tot mai multe produse concepute special pentru friteuzele cu aer cald, dincolo de multiplele ei accesorii. Vedem tot mai multe indicații pe ambalaje de genul precum „ideal pentru friteuză cu aer” sau „perfect în air fryer”, pe care tot mai mulți producători le scot pe piață. Ceea ce ar fi un indicator nu doar pentru succesul actual al aparatelor air fryer, ci și pentru viitor.
Conform Observatorului anual al consumului în 2024 în Italia, realizat de societatea de consultanță Findomestic, citat de ziarul Il Sole 24 Ore, vânzările de aparate air fryer au crescut cu puțin peste 30%, făcând din acest electrocasnic unul dintre cele mai populare din ultimii ani. Iar fenomenul este evident și în căutările online: în primele opt luni ale anului 2024, italienii au efectuat peste 43.000 de căutări despre acest produs, comparativ cu doar 7.000 de căutări pentru friteuzele tradiționale, potrivit portalului trovaprezzi.it.
Un fenomen atipic, având în vedere că la lansarea sa în urmă cu aproape două decenii, acest obiect electrocasnic a fost un eșec. A fost nevoie de îmbunătățiri tehnologice și de un nume mai atractiv (în realitate, este un mini cuptor, nu prăjește) ca să declanșeze în ultimul un adevărat trend.
„Astăzi, în Italia, competiția s-a intensificat, mai ales online, ceea ce a dus la o reducere progresivă a prețului mediu și la o mai mare segmentare și inovare tehnologică, cu un accent puternic pe eficiența energetică și calitatea materialelor”, explică Fabio Di Natale, un manager din cadrul companiei Haier Europe. Însăși această marcă a început să scoată modele tot mai versatile (de exemplu, cu funcție de slow cooking) și practice (cu piese lavabile în mașina de spălat vase).
Impactul asupra industriei alimentare
Dar creșterea popularității friteuzei cu aer influențează și industria alimentară, ducând la apariția unei noi categorii de produse dedicate acesteia, dintre care unele create în contextul acestui trend emergent. El cuprinde din ce în ce mai multe categorii de produse (de la hârtie de copt la ingrediente pentru patiserie și burgeri vegetali) și branduri renumite.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Producătorii de alimente au identificat oportunități interesante de creștere în această nișă, considerând că friteuza cu aer nu este o modă trecătoare, ci un electrocasnic destinat să dăinuie. Motivele sunt multiple: acest dispozitiv combină rapiditatea cu gătitul sănătos, ajută la reducerea utilizării cuptorului (ecologie și economie) și răspunde nevoilor unor nuclee familiale mai mici, permițând prepararea de porții reduse și reducerea risipei alimentare. În plus, este mai economic: consumă mai puțin decât un cuptor tradițional și nu necesită utilizarea unor cantități mari de ulei (economie și preparate mai sănătoase). Date din industrie arată că italienii aruncă anual 2-3 milioane de chintale de ulei folosit la prăjit, pe care administrațiile locale în recuperează.
Ce produse noi au apărut, concepute pentru preparate la air fryer
Au apărut, de exemplu, stray-uri cu ulei pentru air fryer. De exemplu, societatea Compagnia Alimenare Italiana a vândut deja pe canalul său online zeci de mii, de la lansarea produsului, grație și promovării prin intermediul celei mai populare bloggerițe, Benedetta Rossi.
Tot ea a fost aleasă și de bradul Cameo pentru a promova, inițial, praful de copt instant pentru air fryer, iar mai nou preparate de muffin și plumcake destinate coacerii în acest electrodomestic și nu în cuptor.
De asemenea, au apărut cartofi sau alte legume pentru air fryer, inclusiv legume pané, la fel cum încep să apară și tot mai multe cărți și rețetare dedicate friteuzei cu aer cald.
Ce e aia electrodomestic? Mai verificați și voi înainte de publicare…e electrocasnic.