Ministrul Oros, ostil față de noua lege 28/2020 adoptată recent de Parlament după ce Comisia Europeană anunțase în 2017 că va declanșa procedura de infrigement din cauza legii vechi, considerată anti-europeană

publicitari de stat ai zarzavaturilor și fleicilor din RO publicitari de stat ai zarzavaturilor și fleicilor din RO

Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Oros, a declarat astăzi, 25 mai, în conferința de presă, că nu va aplica legea 28/2020, acuzând majoritatea PSD că a adoptat această lege în favoarea marilor retaileri.
”Colegii mei au votat această lege în martie, siluind-o în avantajul marilor retaileri și în dezavantajul producătorului și procesatorului român. PNL a adoptat în 2016 legea 150, care spunea niște lucruri, obliga comercianții să organizeze evenimente pentru promovarea produselor românești”.

Adrian Oros

În fapt, majoritatea parlamentară a adoptat în martie legea 28/2020 ca urmare a criticilor Comisiei Europene pe marginea legii 150/2016, care impunea, printre altele, marilor retaileri să vândă 51% produse agroalimentare provenite din ”lanțul scurt”, prevedere considerată de Comsia Europeană restrictivă și discriminatorie față de produsele provenite din alte state europene.

Totodată, noua lege a renunțat la vechea prevedere din legea 150/2016 care îi obliga pe marii retaileri să promoveze și să organizeze spații distincte pentru produsele românești. Potrivit noii legi, promulgată deja de președintele Iohannis și intrată în vigoare începând cu 16 mai, comercianții ”pot acorda, prin înțelegerea părților, spații distincte de expunere și semnalizare la raft pentru fiecare produs alimentar, în funcție de țara de origine”. Prin urmare, legiuitorul nu a exclus semnalarea țării de origine a produselor, comercianții sunt liberi să semnaleze ca țară de origine atât România, cât și alte țări furnizoare.

Ministrul Oros acuză că noua lege 28/2020 nu prevede ca pe produsele românești să apară distinct mențiunea produs românesc. Lantulalimentar.ro atrage atenția că ministrul face confuzie între semnalarea la raft, de către comerciant, a produselor din România și menționarea țării de origine pe eticheta produselor, de către producător. Sunt două lucruri distincte: unul ține de retailer, altul de fabricant. După cum am arătat mai sus, comerciantul poate să promoveze în magazinele sale produse originare din România, dar și din alte țări.

Ministrul Oros a acuzat majoritatea parlamentară că a adoptat o lege care a renunțat la obligarea comercianților de a achita factura în termen de 7 zile pentru produsele proaspete și de 30 de zile pentru celelalte produse, fără ca forul european să fi cerut aceste modificări. Într-adevăr, noua lege stabilește un termen de 14 zile de achitare a produselor proaspete și nu mai fixează un termen pentru plata celorlalte produse: ”Art. 8. – (1) Termenul de plată al comerciantului către furnizor pentru produsele contractate și livrate se stabilește prin negocierea contractului, conform prevederilor legislației în vigoare. (2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) produsele alimentare proaspete, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, la care termenul de plată nu poate fi mai mare de 14 zile lucrătoare de la data recepționării mărfii de către beneficiar.”

foto Lantulalimentar.ro

Totodată ministrul Oros consideră toxică prevederea că retailerul să factureze/refactureze și să încaseze taxe și servicii de la furnizor pentru promovare sau produse noi. În fapt, legea 150/2016 prevedea la art. 4 ”Este interzis oricărui comerciant să solicite facturarea/refacturarea și să încaseze de la furnizor taxe și servicii.” Și noua lege interzice comercianților ”să solicite facturarea/refacturarea și să încaseze de la furnizor taxe și servicii, altele decât cele legate de actul comercial”, dar formulează o excepție pentru ”serviciile solicitate de cumpărător de la furnizor pentru operațiunile de promovare, de marketing și de publicitate dacă acestea au fost convenite anterior de către furnizor și cumpărător printr-un acord clar și lipsit de ambiguitate, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Directiva (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.”

Lantulalimentar.ro precizează că în răspunsul Comisiei Europene din 2017, perceperea unor taxe și servicii nu poate fi interzisă de statele membre, întrucât face parte din relația directă dintre comerciant și furnizor.

În timpul conferinței de presă, ministrul Oros a apărat legea 150/2016, pe care a criticat-o Comisia Europeană și a anunțat că nu va aplica legea 28/2020 pe care majoritatea parlamentară actuală a adoptat-o și președintele Iohannis a promulgat-o, după ce România a riscat declanșarea procedurii de infrigement. Lantulalimentar.ro precizează că noua lege 28/2020 este favorabilă producătorilor români reuniți în cooperative agricole și în asociații de grupuri de producători, structuri asociative agreate de marii retaileri pentru a avea siguranța cantității și calității mărfurilor primite.

foto Lantulalimentar.ro

Totodată, Lantulalimentar.ro semnalează că în răspunsul comunicat de Comisia Europeană în 2017, este pus pe primul loc interesul consumatorilor din România. Același lucru l-a semnalat și Consiliul Concurenței în 2016. Instituția a avertizat că obligarea comercianților de a vinde 51% marfă din lanțul scurt poate afecta consumatorul român.

Pe același subiect: https://lantulalimentar.ro/dezinformare-pe-tema-noii-legi-a-hypermarketurilor-acestea-pot-semnala-la-raft-produsele-romanesti-contrar-unor-afirmatii-vehiculate-in-presa-agricola/

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

publicitari de stat ai zarzavaturilor și fleicilor din RO

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *