Fermierii spanioli amână recoltarea fructelor și legumelor care ar trebui livrate pe piața europeană, din cauza blocajelor de circulație; unele camioane au fost vandalizate de protestatari

capsune, Grecia, pesticide, inspectori foto: newlinesmag.com

update: Și ”fermierii spanioli au blocat marți circulația pe unele dintre principalele autostrăzi ale țării, alăturându-se agricultorilor din alte țări europene care protestează împotriva costurilor ridicate, a standardelor administrative și a concurenței din partea țărilor din afara UE”, transmite publicația G4Media, care preia Reuters.

În Girona, fermierii au afișat pancarte pe care scria „Fără fermieri, nu există hrană”.

La fel ca și colegii lor francezi, belgieni, italieni și portughezi, agricultorii spanioli se plâng de povara tot mai mare a standardelor europene, de prețurile scăzute ale produselor și de creșterea costurilor.

Aceștia susțin că normele stricte impuse agricultorilor din UE pentru a proteja mediul îi fac pe aceștia mai puțin competitivi decât omologii lor din alte regiuni, cum ar fi America Latină sau țările europene din afara UE.

Legumicultorii și pomicultorii spanioli au decis să întârzie recoltarea fructelor și legumelor, din cauza blocajelor rutiere din Franța și alte state europene, scrie site-ul fresplaza.com.

Protestele fermierilor continuă în Franța, o mare parte a țării fiind afectată. În Ile de France, cunoscută și sub numele de regiunea Paris, tronsoane ale autostrăzilor A1, A4, A5, A6, A10, A11, A13 și A15 sunt închise în ambele sensuri, la fel ca și unele drumuri mai mici.

Blocaje și marșuri lente au loc și în alte orașe mari franceze, iar unele drumuri au fost închise de autoritățile locale. Devierea traficului către drumurile secundare duce la aglomerație în zonele afectate.

Blocarea accesului la piața angro Rungis din Paris este încă unul dintre obiectivele principale ale fermierilor protestatari, motiv pentru care jandarmeria a menținut desfășurarea vehiculelor blindate pe A-6, în apropierea pieței. Unele centre de distribuție din supermarketuri au fost însă blocate, în special în Normandia.

În ceea ce privește aeroporturile, aeroportul Toulouse-Blagnac din sud-estul Franței a fost redeschis parțial.

Pe lângă furia față de acțiunile în desfășurare în Franța, care împiedică libera circulație a mărfurilor, îngrijorarea crește în rândul membrilor FEPEX ( Federația spaniolă a asociațiilor de fermieri care exportă fructe și legume ), deoarece fermele de producție orientate către export nu pot amâna recoltările programate și nu există alternative viabile la transportul cu camioane. Regiunile Almeria, Valencia și Murcia sunt cele mai afectate de această situație.

Sere în Almeria, sura foodunfolded

Lipsa de securitate în transportul fructelor și legumelor din zonele de producție către piețele de destinație din UE motivează încercările de a întârzia recoltele programate, dar intervalul de timp este foarte strâns, deoarece acestea sunt produse extrem de perisabile. 

Operatorii care decid să recolteze și să-și expedieze produsele se așteaptă deja la întârzieri în livrarea către piețele de destinație și la posibile penalități din partea clienților, dar nerecoltarea ar duce la deteriorarea și pierderea produselor.

În plus, camioanele sunt mijlocul de transport dominant pentru comercializarea fructelor și legumelor, atât pentru piața internă, cât și pentru export. 94 % din fructele și legumele exportate de Spania sunt transportate cu camionul. Cele mai exportate produse în ianuarie au fost: ardeii, castraveții, salata verde, roșiile și varza, din sectorul legumelor, și citricele și căpșunele, din sectorul fructelor.

Exportatorii de legume din Regiunea Murcia au operat recoltări dar au decis să păstreze între 30 și 40% din recolte în depozite frigorifice, din cauza blocajelor rutiere din Franța, potrivit lui Manuel Zapata, președintele Proexport. Aceste blocaje au dus la întârzieri de livrare, care se vor traduce în pierderi semnificative pentru companiile de transport maritim care au la bord produse proaspete perisabile. Zapata estimează că doar 60% din legumele recoltate ajung la graniță, în timp ce 40% rămân în depozit, în principal salată verde, broccoli și conopidă.

Situația a dus și la anulări de comenzi, iar vehiculele de transport au suferit avarii în urma actelor de vandalism. Zapata înțelege situația producătorilor francezi, dar le cere acestora să nu provoace daune produselor spaniole în protestele lor. El așteaptă compensații financiare de la Guvernul de la Madrid, deoarece asigurările companiei ar putea să nu acopere pierderile cauzate de aceste acte de vandalism.

foto: newlinesmag.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *