Hypermarketurile sunt prezentate, deseori, drept afaceri veroase, ale unor investitori străini, care obțin profituri uriașe, vânzând marfă de proastă calitate, adusă din țările de origine, în timp ce recolta fermierilor români zace aruncată pe câmp.
Am sintetizat în fraza de mai sus toate tezele propagandistice vehiculate de peste două decenii în spațiul public pe seama marilor retaileri. Extinderea rețelelor de socializare în România a expandat acest discurs ostil, care țintește mai departe de unitatea comercială în sine: este îndreptat către lumea europeană/occidentală din care România, o fostă țară comunistă, înapoiată și săracă, a ajuns să facă parte după anul 2000.
Curentul așa numit suveranist care a crescut în ultimii anii a preluat cu entuziasm această temă a hypermarketurilor și a integrat-o în discursul politic. Ultima ispravă este mesajul de instigare la boicotarea hypermarketurilor lansat de Călin Georgescu, pentru luni, 10 februarie.
Ceea ce scapă, în mod voit sau nu, așa-numiților suveraniști este situația reală că în hypermarketuri este vândută cu preponderență marfă agroalimentară românească. Probez acest lucru cu datele obținute din teren, chiar de la fermierii care livrează recolta pe platformele marilor magazine.
Iată câteva exemple. Petru Pascal cultivă 35 de hectare cu viță-de-vie care produce struguri pentru masă. Toată producția de struguri este vândută hypermarketurilor. Mai mult, susține fermierul, afacerea sa agricolă a supraviețuit datorită colaborării cu marii retaileri:
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
„Cu primele cantități, m-am dus la piața agroalimentară. Am fost la Brașov, la Piatra Neamț. A mers greu. Vindeam puțin, cu kilogramul. Pentru o marfă proaspătă nu e indicat. Se deteriorează rapid, o pierzi, o arunci. Atunci, am avut șansa să încep o colaborarea cu hypermarketurile. A fost mâna întinsă, colacul de salvare. Le-am dus mostre de struguri și le-au plăcut. Au apreciat și afacerea noastră.
Recolta de pe zeci de hectare necesită o astfel de colaborare, nu poți să stai la tarabă. Relația cu hypermarketurile a adus câteva schimbări în afacerea mea, cum ar fi ritmul de livrare. De la o săptămână la alta, primesc comenzi privind cantitățile care urmează să fie expediate în țară, la platformele retailerilor. Strugurii de masă din ferma mea ajung până în vestul României”, mi-a declarat fermierul în biroul său din Huși.
Cooperativa Gheorghe Doja din județul Ialomița cultivă 350 de ha cu pepeni, varză, conopidă și dovleci. Toată recolta ajunge pe platformele unui mare retailer. De precizat că atât producătorul din Ialomița, cât și cel din Vaslui sunt certificați Global GAP, ceea ce înseamnă că reziduurile de pesticide sunt atent monitorizate. Limita maximă admisă este de trei ori mai mică decât limita maximă admisă la nivelul Uniunii Europene. Prin urmare, marfa sosită din aceste ferme este sigură pentru consum, nu ridică probleme de expunere a sănătății consumatorilor finali:
”Reprezentanții retailerului ne-au sunat și ne-au propus să devenim furnizori. Noi eram deja certificați Global GAP, condiție obligatorie ca să poți vinde pe platformele hypermarketurilor. Noi trebuie să respectăm reguli stricte în ce privește aplicarea pesticidelor: reziduurile trebuie să fie cel mult o treime din nivelul maxim stabilit de autoritățile europene. Pentru asta respectăm și dozele de tratamente fitosanitare, și intervalul de recoltare” m-a asigurat Florin Ion, președinte al cooperativei.
Fermierul Dan Ionescu din Voinești-Dâmbovița, o mai veche cunoștință a site-ului G4Food, vinde producția de mere, obținută de pe 20 de hectare, mai multor retaileri. Clienții din București găsesc pe rafturile marilor magazine mere păstrate acum într-un depozit modern, ridicat cu ajutorul fondurilor europene:
”Depozitul îmi permite să cumpăr mere și de la alți producători. Le plătesc marfa când încasez banii de la clienții mei. Livrez pe platformele Profi și Carrefour. Sunt bucuros că am achitat tot ce am avut de achitat pentru anul trecut. Eu vând hypermarket-urilor cu 3 lei/kg până la 3,50 lei/kg”.
Fermierul Sorin Popa, director executiv al Cooperativei ”Legume de Vidra”, din județul Giurgiu, cultivă salată, mai multe cicluri pe an. Producția sa ajunge pe platformele marilor retaileri. Salata de Vidra este prezentă la raft, tot anul, datorită cultivării în spații protejate.
Producătorii de roșii din bazinele legumicole ale Olteniei, constituiți în cooperative agricole, au deschisă ușa marilor retaileri. De la prima recoltă, tot sezonul, roșiile oltenești sunt livrate din sere și solare către depozitele și rafturile marilor rețele de magazine.
Accesul fructelor și legumelor din fermele românești în marile magazine ( Lidl, Penny, Carrefour, Kaufland, Mega Image, Auchan, etc. ) a fost posibil datorită unor măsuri pe care agricultorii noștri le-au luat: asociere/cooperativizare, certificare Global GAP, organizare juridică, instruire, marketing.