Cum a reușit „cola” indiană să se impună în fața giganților Coca-Cola și PepsiCo

Campa Cola, „cola” indiană Sursa foto: Wikimedia

Cel mai bogat om din Asia, Mukesh Ambani, atacă dominația gigantilor Coca-Cola și PepsiCo pe piața din India printr-o tactică bine cunoscută în imperiul său de afaceri: reducerea agresivă a prețurilor. Sub umbrela conglomeratului Reliance Industries Ltd., condus de Ambani, băutura carbogazoasă Campa Cola, relansată în urmă cu doar doi ani, a reușit să obțină cote de piață de două cifre în regiunile-cheie ale Indiei, potrivit datelor raportate pentru anul încheiat la 31 martie, relatează Bloomberg.

Compania nu a făcut publice cifre exacte privind veniturile sau cota de piață, însă ascensiunea rapidă a brandului este considerată semnificativă într-o industrie controlată aproape în totalitate de Coca-Cola și Pepsi.

Achiziționată în 2022 pentru 220 de milioane de rupii (aproximativ 2,6 milioane de dolari), Campa Cola a fost readusă la viață de Reliance Retail — divizia de retail condusă de Isha Ambani, fiica miliardarului. Campa Cola se vinde în sticle de 200 de mililitri la doar 10 rupii (echivalentul a 12 cenți), aproximativ jumătate din prețul perceput de Coca-Cola și Pepsi pentru ambalaje similare.

Disponibilă și în variante cu aromă de portocală și lămâie, băutura este descrisă ca având un gust asemănător cu cele ale competitorilor săi mai mari. Această strategie de preț a mai fost folosită cu succes de Ambani în alte domenii: în 2016, intrarea Reliance în sectorul telecomunicațiilor cu apeluri gratuite și internet la prețuri extrem de reduse a dus la dispariția a numeroși operatori, rămânând doar trei jucători principali pe piață.

Reliance estima la începutul anului că veniturile Campa Cola vor crește cu 150%

Potrivit lui Arvind Singhal, fondatorul companiei de consultanță Technopak Advisors, „acum, creșterea Campa Cola vine mai ales în detrimentul Coca-Cola și Pepsi”. Tot el afirmă că, datorită prețului redus, băutura a contribuit la extinderea pieței generale de răcoritoare din India.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Pentru Coca-Cola și PepsiCo, care au revenit pe piața indiană în anii ’90 după liberalizarea economiei, India, cu o populație de peste 1,3 miliarde, este una dintre cele mai promițătoare piețe externe. În contextul în care piețele occidentale se confruntă cu costuri ridicate, scăderea apetitului consumatorilor și noi provocări precum pastilele GLP-1 care reduc pofta de mâncare, India devine un teren de luptă strategic.

Reliance estima la începutul anului că veniturile Campa Cola vor crește cu 150%, ajungând la 10 miliarde de rupii pentru anul încheiat în martie. În comparație, unitatea locală Coca-Cola a înregistrat venituri de 47 miliarde de rupii în aceeași perioadă, potrivit datelor de la Registrul Companiilor din India.

Reacția PepsiCo

Pe fondul acestei concurențe intense, rivalii au fost nevoiți să reacționeze. „Credem că războiul prețurilor în segmentul cola va continua pe termen mediu”, a scris analistul UBS, Amit Sachdeva, într-o notă din 21 aprilie, subliniind că Reliance construiește agresiv pe baza câștigurilor Campa Cola.

PepsiCo, prin îmbuteliatorul său Varun Beverages Ltd., observă o accelerare a ritmului de creștere pe măsură ce companiile își extind infrastructura. „Piața generală crește mai rapid”, a spus Ravi Jaipuria, președintele companiei, pe 30 aprilie, într-o conferință cu analiști. „Concurența ne face pe toți să instalăm mai multe echipamente de răcire și să intensificăm eforturile de vânzare”.

Reliance a deschis în februarie o nouă fabrică de îmbuteliere în statul Assam din estul Indiei, semn clar al intenției de a crește capacitatea de producție.

Totuși, principalul obstacol rămâne venitul scăzut al populației. Deși o sticlă de 12 cenți pare ieftină în Occident, în India, unde PIB-ul per capita în 2023 a fost de doar 2.481 de dolari, nu este o băutură consumată zilnic. „Nivelul prețurilor limitează în general creșterea volumelor la nivel de masă”, a explicat Arvind Singhal. „Aspirația de a consuma este foarte mare, dar puterea de cumpărare este încă foarte, foarte redusă”.

Coca-Cola și Pepsi au introdus noi variante ale produselor lor

Pentru a ține pasul, Coca-Cola și Pepsi au introdus noi variante ale produselor lor, precum băuturile fără zahăr, și au redus prețurile. Coca-Cola, de exemplu, a scăzut prețul băuturii sale emblematice la 15 rupii în unele zone, ceea ce ar fi contribuit la o creștere a volumului vânzărilor în primul trimestru al acestui an.

Tata Consumer Products Ltd., care vinde băutura energizantă Gluco+, a recunoscut că a fost luată prin surprindere de mișcarea Reliance. „Am ratat o oportunitate când a intrat Reliance”, a declarat Sunil D’Souza, directorul general al companiei, într-o conferință din 23 aprilie. „Dar marjele lor de retail erau mai mari decât ale noastre și nu am ajustat la timp. Ulterior, am luat măsuri corective”.

Lansată inițial în 1977 de compania Pure Drinks Group din New Delhi, Campa Cola a fost o băutură extrem de populară în anii ’80, dar a fost eclipsată după revenirea Coca-Cola și Pepsi pe piață la începutul anilor ’90.

Relansarea sa provoacă acum o adevărată agitație în industria băuturilor răcoritoare din India, iar Reliance testează deja extinderea internațională: în februarie, Campa Cola a început să fie vândută în Emiratele Arabe Unite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *