Costume, ceasul pătrat Selva, feonul Diana, cutia de creveţi Ben Nghe, radio-ul, discurile, pachetul de Kent, obiecte folosite de actori în filmul „Anul Nou care n-a fost”, regizat de Bogdan Mureşanu, se regăsesc în expoziţia „Erori au fost, erori sunt încă”, deschisă la Amzei Creative Corner (Piaţa Amzei 13), până la 17 aprilie, transmite News.ro.
„Erori au fost, erori sunt încă” – o expoziţie dedicată universului vizual al filmului „Anul Nou care n-a fost”, realizată în parteneriat cu The Institute şi Cartierul Creativ, dezvăluie publicului, până pe 17 aprilie, o mulţime de detalii din culisele producţiei care se bucură de 13 nominalizări la Premiile Gopo 2025.
Zeci de invitaţi au fost alături de organizatori şi de echipa filmului la vernisajul din 8 aprilie, remarcând ingeniozitatea şi calitatea acesteia.
Organizatorii expoziţiei au povestit cum a luat naştere conceptul expoziţiei.
Profesorul Daniel Şandru, preşedintele executiv al IICCMER, a vorbit despre eforturile pe care instituţia pe care o conduce le face pentru a sancţiona derapajele spre autoritarism ale discursului public şi cultul personalităţilor reprezentative pentru totalitarismul de dreapta sau de stânga.
„Din punctul meu de vedere, această expoziţie trimite spre realitatea că eroarea e consubstanţială totalitarismului (în cazul de faţă, cel comunist), fiindcă vinde iluzii apelând la crime. Pericolul e dat de faptul că această eroare pare să revină ciclic, atunci când apar condiţiile sociale pentru a fi reinstrumentalizată politic. Întregind, practic, excelentul film al lui Bogdan Mureşanu şi formidabilul joc al actorilor, expoziţia e parte a unui proiect educaţional alternativ celor instituţionalizate, cu atât mai important cu cât, fiind un act artistic, reuşeşte să ajungă la publicul larg şi să îi atingă sensibilitatea în sensul unui medicament pentru nostalgia după o societate închisă în care avem datoria de a nu ne mai întoarce vreodată. IICCMER susţine acest proiect şi suntem bucuroşi să fim parte a Caravanei care va duce filmul „Anul Nou care n-a fost” pe tot teritoriul României în perioada următoare”, a declarat politologul Daniel Şandru, preşedinte IICCMER (Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc).
Andrei Galiţă, investigator CNSAS, a povestit despre rolul pe care informatorii şi colaboratorii Securităţii l-au avut în menţinerea la putere, timp de decenii, a unui regim criminal, bazat pe un aparat represiv enorm. „Filmele ca „Anul nou care n-a fost” nu sunt simple producţii cinematografice. Ele devin instrumente pentru generarea unor dezbateri despre trecutul nostru, despre înţelegerea greşelilor care aparţin acestuia şi, mai ales, despre ceea ce avem de făcut, ca societate, dar şi ca indivizi, pentru a ne putea bucura în continuare de Libertate şi Democraţie. (…)
Filmul lui Bogdan reuşeşte să activeze simţuri. În cele două ore îţi poţi da seama cum mirosea comunismul. Îţi dai seama cum se simţea, la finele anilor ’80, presiunea unui aparat represiv surmenat şi el de demenţa “iubitului Conducător”. Poţi vedea culorile comunismului, în accepţiunea ideii că nuanţele şterse de gri, negru, bleumarin sau maroniu intră în spectrul “culorilor vieţii”. Poţi să simţi gustul rânced al penuriei din timpul ultimei decade a României comuniste. În fine, cu Bolero-ul lui Ravel în urechi şi minte, poţi simţi ceva din entuziasmul şi Speranţa celor care, în decembrie 1989, şi-au riscat viaţa şi au strigat “Jos comunismul” şi “Libertate”. Expoziţia dedicată filmului reuşeşte să ducă toată această experienţă senzorială la un alt nivel. Costumele folosite de actori, radio-ul, discurile, pachetul de Kent, portretul lui Nicolae Ceauşescu, studio-ul televiziunii, pancartele ce aduc aminte de acel 21 decembrie reuşesc să te proiecteze într-o lume, nu doar a filmului, ci în adâncul unei Românii de care, sper eu, ne-am despărţit definitiv. Conceptul expoziţional te ajută, realmente, să vezi, să înţelegi, să nu (mai) vrei experimente ieeologice utopice. Vizitarea expoziţiei, cred eu, este „un must” pentru toţi cei care, din curiozitate, raţiuni ştiinţifice sau chiar nostalgice (de neînţeles în 2025), doresc să guste puţin din “Raiul” totalitarismului. Un “Rai” populat cu victime şi călăi şi nicidecum cu îngeri”, scrie Andrei Galiţă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Programul de vizitare este de luni până vineri de la ora 16:00 la ora 20:30, iar sâmbăta şi duminica de la ora 11:00 la ora 20:00.
„Decorurile filmului “Anul Nou care n-a fost” sunt un amalgam de amintiri ale interioarelor cunoscuţilor şi prietenilor părinţilor noştri combinate cu amintirile lui Bogdan Mureşanu, cu care am avut discuţii îndelungate despre personaje, încercând să-i cunoaştem cât mai bine. Ne-am gândit cam ce tip de apartamente ar avea fiecare personaj, în funcţie de personalitatea lui, ocupaţia, mediul social şi economic. Diverse obiecte aparent banale, precum ceasul pătrat Selva, Feonul Diana, Cutia de creveţi Ben Ghe sau pachetul de Kent, ne-au declanşat o avalanşă de emoţii despre o perioadă foarte gri dar în care noi eram copii, fără prea multe griji. Aceste obiecte le puteţi regăsi în expoziţie, pe planşe colorate, formând un puzzle de amintiri, o incursiune în spatele cortinei, al procesului de creare al decorurilor. Este o modalitate să ne aducem aminte cum era în Comunism ca să nu repetăm erorile din trecut.”, declară scenografa Iulia Fulicea.
„În decembrie 1989 ne-am câştigat libertatea, în primul rând dreptul de a te exprima liber. Noi încă putem exercita acest drept. Aşa că o facem, dând răspuns invitaţiei de a expune în Amzei Creative Corner obiecte de recuzită, costume şi materiale ce prezintă detalii de la filmări, precum şi o serie de momente cheie din perioada documentării, a pregătirilor şi filmărilor. Parafrazând un celebru citat cinematografic, aş adăuga că un obiect care nu spune o poveste, nu primeşte priviri. Puteţi vedea atmosfera plăcuta din timpul filmărilor. Interesant va fi să descoperim peste ani ce obiecte ne vor trezi amintiri din prezent”, concluzionează scenograful Victor Fulicea, nominalizat, alături de Iulia Fulicea, la Premiile Gopo pentru cele mai bune decoruri.
Filmarea pentru „Anul Nou care n-a fost”, scris, produs şi regizat de Bogdan Mureşanu, a fost un prilej de discuţii şi rememorare a perioadei căderii Cortinei de Fier, a amintirilor legate de copilărie, de tinereţe, a speranţelor şi a fricilor pe care le simţeam atunci.
„Felul în care am tratat acest eveniment expoziţional este unul în care încercăm să vedem epoca şi într-o cheie culturală retro-pop. Astfel, vrem să combatem nostalgia după aceste vremuri chiar cu armele ei”, spune regizorul Bogdan Mureşanu.
„Anul Nou care n-a fost” este cel mai premiat film românesc lansat în cinematografe în 2024 şi în prezent se bucură de 13 nominalizări la Premiile Gopo 2025.
În 8 aprilie, în cadrul Galei News.ro, regizorului Bogdan Mureşanu şi echipei filmului „Anul Nou care n-a fost” le-a fost acordat premiul „Diplomaţie prin cinematografie”, pentru modul în care a prezentat o altă faţă a României şi românilor în străinătate şi datorită premiilor obţinute. De asemenea, filmul a primit în 7 aprilie Premiul Publicului în cadrul D’A – Festival de Cinema de Barcelona şi are acum în palmares 21 premii.
„Anul Nou care n-a fost” este un proiect realizat de Kinotopia în coproducţie cu: SRTV (Societatea Română de Televiziune), All Inclusive Films (Serbia) şi în asociere cu Chainsaw Europe. Filmul distribuit în România de Forum Film a fost selectat în peste 40 de festivaluri internaţionale.
Ada Solomon, Viorel Chesaru şi Vanja Kovacevic sunt coproducătorii filmului, iar Irina Enea, Bogdan Luca şi Adriana Bumbeş sunt producătorii executivi ai filmului. Producători asociaţi: Theo Nissim, Claudia Nedelcu Duca, Dan Burlac, Adrian Văncică.
Boróka Biró şi Tudor Platon semnează imaginea filmului, iar editorii filmului sunt Vanja Kovacevic şi Mircea Lăcătuş. De sunet s-au ocupat: Alex Dragomir, Iolanda Gârleanu; montaj, design & mixaj sunet: Sebastian Zsemlye/Raza Studio. Iulia şi Victor Fulicea au realizat scenografia. Dana Anghel, Iulia Roşeanu şi Domnica Bodogan s-au ocupat de costume, machiaj, respectiv coafura.
Din distribuţia filmului „Anul Nou care n-a fost” fac parte: Adrian Văncică, Iulian Postelnicu, Emilia Dobrin, Mihai Călin, Nicoleta Hâncu, Andrei Miercure, Manuela Hărăbor, Ioana Flora, Ada Galeş, Victoria Raileanu, Elvira Deatcu, Marian Râlea, Vasile Muraru, Ion Sapdaru, Mircea Andreescu, Radu Gabriel, Vlad Ionuţ Popescu, Theodor Şoptelea, Răzvan Vasilescu, Ioan Paraschiv, Doru Cătănescu, Gabriel Spahiu, Angel Popescu, Nicodim Ungureanu, Ilinca Hărnuţ, Sorin Cociş, Marius Damian, Marian Adochiţei, Dana Voicu, Afrodita Androne, Virgil Aioanei, Luca Toma, Alice Cora Mihalache, Lemne Mihail, Vlad Jipa, Iulian Burciu, Remus Stănescu, Dana Piroiu, Florin Calbajos, Afrodita Androne, Florentina Năstase, Nicu Rotaru, Mario Marin, Claudia Susanu, Călin Topor, Cătălin Magdalinis, Claudia Amuzica, Corina Dragomir, Şerban Josanu, Valentina Iumen, Ana Teodora Radu, Denisa Iova, Florin Aioane, Ilinca Neacşu, Mihai Ştefan şi alţii.
„Anul Nou care n-a fost”, unul dintre cele mai premiate filme ale anului 2024, intră în cursa pentru Premiile Gopo cu 13 nominalizări, în categoriile: Cel mai bun film de lungmetraj, Cea mai bună regie – Bogdan Mureşanu; Cea mai bună actriţă în rol principal – Nicoleta Hâncu; Cel mai bun actor în rol principal – Adrian Văncică, Cel mai bun scenariu – Bogdan Mureşanu, Cel mai bun film de debut, Cel mai bun actor în rol secundar – Iulian Postelnicu; Cel mai bun montaj: Vanja Kovacevic, Mircea Lăcătuş; Cea mai bună imagine: Boróka Biró, Tudor Platon; Cel mai bun sunet: Sebastian Zsemlye; Cele mai bune costume: Dana Anghel; Cele mai bune decoruri: Iulia Fulicea, Victor Fulicea; Cel mai bun machiaj, cea mai bună coafură: Iulia Roşeanu, Domnica Bodogan.