Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de peste 12 milioane de lei în cadrul Comandamentului Litoral, după ce au găsit alimente expirate, mizerie în bucătărie şi în spaţii de cazare, dar şi jucării periculoase, transmite News.ro.
UPDATE: Comisarii ANPC au dat amenzi de peste 12 milioane de lei
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a transmis, luni, printr-un comunicat de presă, că a desfăşurat, din 1 iulie, mai multe acţiuni de control în staţiunile de pe malul Mării Negre, în cadrul Comandamentului Litoral 2024.
În acest an, comisarii ANPC participanţi la Comandamentul Litoral au făcut 2.164 de acţiuni de control, în toate staţiunile.
Astfel, ei au dat 1.090 de avertismente (multe dintre acestea fiind primite de operatorii economici în perioada de consiliere) şi au dat amenzi contravenţionale în valoare de peste 12,2 milioane de lei.
De asemenea, comisarii ANPC au decis oprirea definitivă de la comercializare a unor produse neconforme în valoare de circa 860.000 de lei, oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, pentru 91 de operatori economici, încetarea practicilor comerciale incorecte pentru 16 operatori economici.
Totodată, echipele de control au decis închiderea unităţii pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru un operator economic (PFA Giugica Ieftimie), propunerea închiderii unităţii pentru o perioadă cuprinsă între 6 şi 12 luni, pentru doi operatori economici (SC Merinos Internaţional SRL şi SC Metroid Neo Star SRL), închiderea definitivă a unităţii pentru doi operatori economici (SC Orizont Beach SRL (bar, restaurant şi plajă) şi SC Delta Aurora SA (restaurant).
Principalele abateri constatate sunt: comercializarea sau folosirea unor produse alimentare cu data limită de consum/data durabilităţii minimale depăşită; condiţii igienico-sanitare precare în unele spaţii de cazare sau la prestarea serviciilor de alimentaţie publică; folosirea unor echipamente frigorifice sau de gătire neigienizate sau deteriorate; utilizarea unor produse şi proceduri nesigure în cadrul activităţii de prestare servicii de alimentaţie publică; nerespectarea condiţiilor prescrise şi declarate de depozitare a materiilor prime, a preparatelor culinare sau a băuturilor răcoritoare şi apă minerală conform indicaţiilor producătorului; nerespectarea regimului temperaturilor de depozitare pentru produsele alimentare; nerespectarea vecinătăţilor produselor în spaţiile frigorifice din unele blocuri alimentare; neafişarea ingredientelor cu potenţial alergen utilizate pentru realizarea preparatelor.
Alte nereguli se referă la neafişarea menţiunilor specifice pe etichetele preparatelor obţinute din produse alimentare congelate; lipsa informaţiilor referitoare la cantităţile de ingrediente, declaraţia nutriţională şi prezenţa aditivilor în produsele finite/mâncărurile furnizate de unităţile de restauraţie colective; utilizarea unor ustensile neprofesionale de bucătărie; lipsa verificării metrologice pentru unele mijloace de măsurare; utilizarea unor practici comerciale incorecte, înşelătoare.
Comisarii ANPC au constatat şi că erau vândute jucării cu deficienţe. Astfel, acestea nu aveau traducerea în limba română a elementelor de identificare şi caracterizare pe etichete (menţiunile referitoare la denumirea şi adresa importatorului, nemenţionarea avertismentelor si recomandărilor speciale destinate vârstei copiilor etc.). Totodată, au fost găsite jucării notificate ca fiind periculoase prin sistemul de alertă european pentru produse nealimentare RAPEX şi jucării purtând mărci înregistrate fără a avea licenţă pentru a putea fi comercializate sau marcajul CE neconform.
Echipele de control au mai constata lipsa menţiunilor referitoare la compoziţia textilelor, lipsa traducerii în limba română a elementelor de caracterizare şi identificare a produselor de import; deficienţe privind indicarea preţurilor pe toate produsele expuse la comercializare şi menţionarea preţurilor per unitatea de măsură; folosirea unor spaţii de joacă neigienizate, cu deficienţe de informare referitoare la avertismente şi modalităţi de utilizare a echipamentelor, cu componente deteriorate, care pot pune în pericol sănătatea sau chiar viaţa copiilor; lipsa informării consumatorilor, în spaţiile de cazare, şi a mapelor de servicii gratuite şi contracost, conform clasificarii unităţii de cazare.
ȘTIRE INIȚIALĂ
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) organizează luni o conferinţă de presă, având ca temă bilanţul Comandamentului Litoral 2024, transmite Agerpres.
Conferinţa de presă va fi susţinută de preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a lansat, la începutul lunii iulie, Comandamentului Litoral 2024, cu trei centre de comandă, în staţiunile Neptun, Eforie şi Mamaia.
Astfel, comisari din ţară au fost detaşaţi pe litoral, în cadrul comandamentului, până la sfârşitul ultimei luni a verii.
„Avem cele trei centre de comandă în Neptun, Eforie şi Mamaia, în fiecare avem câte o serie de cinci comisari, suplinită de comisarii de la CJPC Constanţa. Aceste serii vor fi săptămânale şi se vor desfăşura până la finalul lunii august”, a declarat Sebastian Hotca, pe 2 iulie, într-o conferinţă de presă organizată la Năvodari.
Acţiunile de control ale comisarilor pentru protecţia consumatorilor au început pe 1 iulie, fiind coordonate de reprezentanţi ai ANPC şi Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa.