Asociația spaniolă Marcas de Restauración, care reunește principalele lanțuri de restaurante din țara iberică, va promova adaptarea meniurilor, a spațiilor și formarea angajaților pentru a face serviciile mai accesibile persoanelor din spectrul autist, anunță EFE.
Inițiativa pentru un mediu mai accesibil
Miercuri, Marcas de Restauración și-a prezentat planurile pentru 2025, punând accent pe un proiect realizat în colaborare cu Autism Friendly Club. Scopul este ca restaurantele să devină mai incluzive pentru persoanele cu autism, atât prin servicii, cât și prin meniuri mai intuitive.
Lanțul de restaurante Saona, din Valencia, este pionier în această inițiativă, implementând deja adaptările necesare în cele 67 de locații ale sale. Aceste măsuri includ:
- Formarea personalului, în special a chelnerilor.
- Ajustarea spațiilor pentru a crea un mediu mai prietenos.
- Introducerea pictogramelor și a simbolurilor în meniuri pentru a facilita alegerea preparatelor.
Și alte companii membre ale acestei asociații se pregătesc pentru această tranziție, dorința organizației fiind ca toate cele 49 de companii membre, care administrează peste 8.000 de restaurante, să adopte aceste măsuri.
O experiență gastronomică incluzivă pentru toți
Obiectivul final pe care reprezentanții din horeca și l-au propus este o experiență gastronomică inclusivă, astfel încât persoanele din spectrul autist să nu fie excluse. Și atunci trebuie depășite dificultăți precum dislexia sau discalculia, care pot influența interacțiunea cu meniurile și personalul restaurantului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
La rândul său, directorul de resurse umane și cultură în cadrul Grupului Saona (care deja a implementat aceste măsuri), a explicat că aceste schimbări presupun:
- Integrarea pictogramelor în meniuri.
- Adaptarea meselor și a spațiilor pentru a reduce disconfortul senzorial.
- Pregătirea personalului pentru a oferi răbdare și timp suplimentar clienților cu autism.
- Recomandări în sistemele de rezervare privind restaurantele cel mai bine adaptate.
Saona intenționează de altfel să extindă această inițiativă și în Franța, unde explorează oportunități de piață.
Parteneriat european pentru un impact mai mare
Prin acordul cu Autism Friendly Club, Marcas de Restauración își propune să promoveze aceste măsuri la nivel european, demonstrând că adaptarea restaurantelor este simplă și accesibilă.