Comisia Europeană alocă 132 de milioane de euro pentru a promova produse agroalimentare durabile și de înaltă calitate în UE și în întreaga lume / Proiectele vor fi depuse în 2025 și campaniile de promovare vor fi derulate în 2026

alimente, comisia europeana, fermieri foto G4Food

Comisia Europeană va aloca 132 de milioane de euro în 2025 pentru cofinanțarea activităților de promovare a produselor agroalimentare durabile și de înaltă calitate din Uniunea Europeană pe piața internă și la nivel mondial, a anunțat forul european vineri, 13 decembrie 2024. Campaniile de promovare vor fi derulate în 2026.

Programul de lucru privind politica de promovare pentru 2025, adoptat de Comisia Europeană, vineri, este conceput pentru a dezvolta noi oportunități de piață pentru fermierii din UE și pentru industria alimentară mai largă din UE, precum și pentru a-i ajuta să își securizeze întreprinderile existente. Prioritățile sale țin seama de obiectivele generale privind durabilitatea și competitivitatea, precum și securitatea alimentară, prezentate în Orientările politice pentru Comisie pentru perioada 2024-2029.

Adoptarea programului de lucru pentru 2025 marchează, de asemenea, 10 ani de politică de promovare a UE. În această perioadă, Comisia Europeană a cofinanțat în total peste 600 de campanii cu semnătura lor comună – „Enjoy, it’s from Europe” –, sprijinind reputația produselor agroalimentare din UE în Uniune și în întreaga lume.

Sumele disponibile pentru programele care urmează să fie selectate în 2025 sunt împărțite între promovarea în țările din afara UE și pe piața internă a UE, cu 63,4 milioane EUR și, respectiv, 58,6 milioane EUR.

Vezi detalii

Programul de lucru identifică regiunile și țările cu un potențial ridicat de creștere din afara UE ca principale piețe-țintă de promovare. Acestea includ China, Japonia, Coreea de Sud, Singapore și America de Nord. Regatul Unit rămâne una dintre principalele piețe de export pentru produsele agroalimentare din UE, absorbind peste 20 % din exporturile agroalimentare ale UE.

Bugetul pentru piața internă a UE este distribuit după cum urmează:

  • Campaniile care vizează piața internă vor include măsuri de informare și promovare axate pe sistemele de calitate ale UE, în special indicațiile geografice [denumirea de origine protejată (DOP), indicația geografică protejată (IGP) și specialitatea tradițională garantată (STG)], cu un buget alocat de 17,1 milioane EUR. Peste 3.500 de denumiri de produse agroalimentare și băuturi sunt protejate în prezent , garantând consumatorilor produse autentice și conservând patrimoniul cultural și culinar al UE.
  • Un buget de 28,8 milioane de euro este alocat programelor care vizează creșterea gradului de sensibilizare și de recunoaștere sau produselor cultivate ecologic și durabil, inclusiv cu standarde mai ridicate în materie de bunăstare a animalelor. 
  • 12,7 milioane de euro sunt alocate pentru a stimula consumul de fructe și legume proaspete în contextul unei alimentații echilibrate.

O sumă suplimentară de 10 milioane de euro este rezervată pentru acțiuni în cazul unor perturbări grave ale pieței, al pierderii încrederii consumatorilor sau al altor probleme. Acest buget este realocat programelor din țări terțe dacă nu este utilizat.

În cele din urmă, programul de lucru prevede, de asemenea, o serie de inițiative care urmează să fie conduse direct de Comisia Europeană. Astfel de activități includ campanii de promovare și informare în țări terțe, participarea la până la cinci mari târguri comerciale internaționale agroalimentare, organizarea de misiuni la nivel înalt cu delegații de afaceri în țări terțe și elaborarea de manuale privind intrarea pe piață pentru exportatori.

Etapele următoare

Agenția Executivă Europeană pentru Cercetare (REA) va lansa două cereri de propuneri la 22 ianuarie 2025 – una pentru așa-numitele programe „simple”, cu una sau mai multe organizații din aceeași țară a UE; unul pentru programele „multi”, cu cel puțin două organizații din cel puțin două state membre sau din una sau mai multe organizații la nivel european. O gamă largă de operatori, cum ar fi organizațiile comerciale și de producători și grupurile agroalimentare responsabile cu activitățile de promovare, sunt eligibili să solicite finanțare și să își prezinte propunerile. Cererile de propuneri vor fi deschise pentru o perioadă de trei luni. O hartă a tuturor campaniilor de promovare și informare și o „verificare a eligibilității” sunt disponibile pe noul portal „Enjoy, It’s from Europe”.

O zi de informare va avea loc la Bruxelles și online în perioada 29-30 ianuarie 2025. Potențialii beneficiari sunt invitați să participe pentru a obține informații cu privire la oportunitățile de finanțare și la procesul de depunere a cererilor. Ei vor avea posibilitatea de a auzi de la beneficiarii de succes, precum și de rețea cu potențiali parteneri de proiect.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *