Consumatorul englez de hummus oriental față cu noile trenduri GDO. Sau, dacă privim din perspectivă răsturnată, cum faci consumatorii să accepte decizii neceasare dar mai incomode, după ce i-ai antrenat decenii la rând pentru comoditate?
Două importante lanțuri de distribuție din Marea Britanie au decis să elimine capacul de pe cutiile de plastic cu hummus. Ideea ține de strategia declarată de reducere a ambalajelor de plastic. Oarecum, nedeclarat, și a costurilor. Dacă limitatea pungilor de plastic, a tacâmurilor și veselei de plastic, sau dopurile nedetașabile ale sticlelor, au fost acceptate fără mari proteste, capitolul hummus a generat o adevărată bătălie între marea distribuție și consumatori.
Faptele, conform The Guardian: Sainsbury’s și Tesco, două mari lanțuri de supermarketuri, au decis, așadar, să elimine de pe cutiile de hummus de năut capacele de plastic. Înlocuindu-le cu o simplă folie, care, odată desprinsă, nu mai poate acoperi cutia și e nevoie de altceva pentru asta. Deși cei mai mulți acceptă ca fiind corectă în principiu ideea de a reduce cantitatea de plastic folosită la ambalaje, unii cred că „s-a mers prea departe” cu ideea de eco-friendly.
„Sunt atât de ofticat pe Tesco pentru că a eliminat capacul de plastic de pe hummus și l-a înlocuit cu folia asta de plastic, ceea ce presune că acum eu trebuie să îl acopăr cu o altă folie de plastic sau ceva similar. Pe cine ajută asta?”, sună un comentariu de pe rețelele sociale preluat de cotidianul britanic.
Au fost eliminate capacele de plastic de la cutiile de creme și de la paharele de lactate și brânzeturi
Cele două supermarketuri au decis această schimbare în luna septembrie și spun că în total prin această măsură se alimină 50 de milioane de capace de plastic într-un an, echivalentul a circa 260 de tone. Și se aplică și altor produse.
Tesco a declarat că schimbarea nu are impact asupra calității sau durabilității produsului, sfătuind consumatorii să consume hummusul, oricum, în maxim două zile după desigilare. În timp ce Sainsbury’s a și-a sfătuit cumpărătorii să cumpere, eventual, capace refolosibile cu care să acopere produsele precum iaurt, cottage cheese, hummus sau alte creme tartinabile.
Unii consumatori au venit cu alte soluții: capacele de la cutiile mai vechi, cine se întâmplă să le ai aibă. Sau, mai radical, unii au recomandat ca fiecare să învețe să-și facă singur hummus acasă de la zero.
Despre dificultatea de a impune schimbarea obiceiurilor comode dar dăunătoare
A intervenit în dezbatere și Helen Bird, reprezentantaWrap, o organizație non profit care propune soluții pentru ecologizare în diferite domenii, spunând: „Supermarketurile încearcă să elimine tot ce înseamnă ambalaje de plastic problematice sau inutile. Sunt multe exemple în acest sens, inclusiv capacele de la lactate sau de la creme tartinabile. De cele mai multe ori, asta este mai puțin comod pentru consumatori, față de plasticul de unică folosință, dar există soluții. De exemplu, să acoperi cutia cu o farfurioară. Sunt încă multe de făcut pentru a elimiba plasticul inutil, iar acest fapt aduce beneficii mult mai mari cumpărătorilor”.
Multe supermarketuri din Marea Britanie au semnat un acord, UK Plastics Pact, care prevede că până la sfârșitul lui 2025 toate ambalajele de plastic vor fi fie refolosibile, fie reciclabile sau compostabile.