Nici măcar campionatul european de fotbal și toate meciurile de pe stadioanele din Germania nu au fost de ajuns să relanse vânzările de bere. Așa cum a raportat Oficiul Federal German de Statistică, din ianuarie până în iunie 2024 s-au vândut 3,4 miliarde de litri din băutura tradițională, cu 0,9% mai puțin decât anul trecut, iar berarii încep să se orienteze spre producția de alte băuturi, scrie cotidianul italian La Repubblica.
De vină este clima, spune Asociația Berarilor Germani: temperaturile tot mai ridicate și fenomenele meteo extreme alungă oamenii de la terase și berării, probabil din același motiv și adunările cu prietenii și cu familia sunt mai puține, chiar în ciuda meciurilor care au durat o lună.
Berăriile, în pierdere
Fapt e că sunt berăriile care au reușit să iasă pe profit în această vară sunt foarte puține. Și totul pare să indice că bilanțul vânzărilor de bere la finalul lui 2024 va fi și mai dezamăgitor decât cel al lui 2023, și el modest și pe trend negativ.
Nu mai există nicio îndoială: în Germania, al cincilea producător de bere din lume, dorința de a bea bere e în scădere. Iar valențele acestei inversiuni de tendință sunt și culturale, nu doar economice: probabil întră în ecuație și tendințele spre un stil de viață mai sănătos al generațiilor mai tinere. Iar în acest sens, succesul berii fără alcool ar fi și el un indiciu.
Motiv pentru care marile firme producătoare se orientează către alte băuturi, dincolo de lărgirea producției de bere fără alcool.
Augustiner, de la Munchen, produce o bere fără alcool care aproape nu se mai găsește
Ca o ulterioară confirmare a succesului berii analcoolice este succesul reportat de Alkoholfrei Hell, produsă de firma Augustiner, de la Munchen, patria Oktoberfest. Apărută de piață în martie, a devenit aproape de negăsit – ajunge la vânzare în rețelele de marea distribuție abia după de producătorul asigură necesarul localurilor proprii și ale celorlalte cu care are contracte.
Probabil, din cauză că seamănă foarte bine cu o bere obișnuită, explică un sommelier. La fel de probabil, producătorul ei nu a anticipat succesul care avea să vină: pe ebay, de exemplu, o cutie de carton cu 20 de sticle a ajuns să coste peste 100 de euro.
Dealtfel, la Munchen s-a deschis de curând în zona gării centrale o berărie în aer liber care propune exclusiv bere fără alcool. Este prima de acest gen și se numește, suggesti, Null (zero).
Paulaner produce oranjadă
Cunoscuta firmă Paulaner, de exemplu, a scos de curând pe piață o cutie de oranjadă, Limo, de 33 cl. Limo este termenul folosit de germani pentru a desemna băuturile nealcoolice, nu doar limonadele – o idee de marketing care mizează să răspundă în general cerereii de băuturi fără alcool. Limo este prezentat drept „companionul fără alcool perfect pentru zilele calde, pentru excursiile la lac și grătare”, adică așa cum altădată ar fi fost recomandată o bere.
Un alt fapt relevant: multe berării au introdus în oferta de băuturi sticle și doze de Spezi, un fel de cocktail analcoolic din cola și limonadă. Mulți se întreabă pe când va ajunge în meniu și apa.