Milioane de euro pentru promovarea la export a legumelor și fructelor proaspete, a mierii , a sucurilor, laptelui și vinului bio și a salamului de Sibiu; cine sunt beneficiarii din România

tomate, legume, fermieri, ajutor de minimis foto G4Food

Uniunea Europeană finanțează din bugetul comunitar campanii pentru promovarea produselor agro-alimentare, atât pe piața internă și comunitară, cât și în țări din afara spațiului european. Instituția care gestionează aceste fonduri se numește Agenția Executivă pentru Consumatori, Sănătate, Agricultură și Alimentație ( Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency – CHAFEA ), iar sloganul este ”Enjoy it s from Europe”.

Asociația Operatorilor din Agricultura Ecologică din România, pe scurt BIO ROMANIA, a început să deruleze din 2015, pentru o perioadă de 3 ani, o campanie de promovare a produselor organice din România ( cereale, ulei, miere, vin, lactate și produse lactate ), atât pe piața internă, cât și în Germania și Franța. Bugetul total al campaniei a fost de 3 581 423,00 €, din care 1 790 711,00 € contribuție de la bugetul european. Asociația beneficiară a banilor europeni trebuia să sprijine dezvoltarea sectorului bio din România, să crească nivelul de conștientizare a importanței agriculturii bio europene în rândurile tinerilor, producătorilor/procesatorilor, comercianților cu amănuntul și consumatorilor finali, precum și creșterea pe piața franceză și germană de produse bio românești, potrivit prezentării de pe siteul https://ec.europa.eu/chafea/agri/en/campaigns

Campania urma să se desfășoare atât în mediul on line: site web, social media și publicitate online, cât și print: broșuri, tricouri, șorțuri și pălării cu imprimate cu mesaje eco, dar și sacoșe eco. De asemenea, era prevăzută participarea la târguri cu profil agricol: BIOFACH , INDAGRA, ANUGA și SIAL, dar și susținerea de seminarii / prezentări pentru profesioniști și seminarii în unități de învățământ), organizarea de festivaluri cu tematică bio dîn București, promovarea în reviste, la TV și prin bannere stradale.

Sectorul agriculturii bio din România nu a progresat semnificativ în perioada 2015 – 2018, în ce privește numărul operatorilor. Ba dimpotrivă: în 2016, numărul operatorilor a scăzut de la 12231 la 10562, iar în 2017 a scăzut la8434. În anul 2018 a cunoscut un reviriment, ajungând la 9008. A crescut, în schimb, suprafața totală certificată, de la 245923,9 ha în 2015, la226309 ha în 2016, ajungând la 258470,927 ha în 2017 și la 326.259,55 ha în 2018.
Nu deținem informații despre volumul produselor eco livrate din România pe piața germană și franceză.

Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu din România a câștigat în 2017 un proiect cu un buget de 1 635 964,00 €, din care contribuție UE 1 145 174,80 €, pentru promovarea, timp de trei ani, a salamului de Sibiu, ca produs cu Indicație Geografică Protejată ( IGP ) recunoscut la nivel european. Campania urma să pună accentul pe diversele aspecte și caracteristici specifice ale metodei de producție IGP Salam de Sibiu (în ceea ce privește siguranța alimentelor, trasabilitatea, autenticitatea, aspectele nutriționale, respectul pentru mediu și durabilitatea), precum și caracteristicile sale unice din punct de vedere al calității, gustului, diferenței față de alte produse similare și tradiției. Obiectivele specifice au fost creșterea valorii adăugate a produsului și stimularea cererii sale pe piața internă, precum și în Italia și Spania.
Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu are un site salamdesibiu.ro, de unde aflăm că președinte al asociației este Carmen Gavrilescu, iar vicepreședinte este Sorin Minea. Din asociație face parte procesatorii: Agricola, Aldis, Angst, Reinert, Scandia Food și Cris-Tim.

Organizația Interprofesională Națională Prodcom Legume-Fructe din România, împreună cu alte trei organizații similare din Bulgaria, Grecia și Cipru au avut un buget total de 4.587.452.2 euro pentru promovarea fructelor și legumelor proaspete pe piețele din Germania, Polonia și Republica Cehă. Bugetul total al organizației din România a fost 689 059,00 €, din care contribuție europeană 551 247,201 euro. Organizația din Grecia a avut un buget total de 1 550 342,00 €, din care 1 240 273,60 € contribuție europeană. Bulgarii au avut un buget total de 1 338 225,00 €, din care contribuție europeană de 1 070 580,00 €, iar ciprioții au avut un buget total de 1 009 826,20 €, din care 807 860,96 € bani europeni. În urma campaniei desfășurate de cele patru țări, este estimată o creștere a exporturilor de fructe și legume în Germania, Polonia și Republica Cehă cu 6% în perioada 2019 – 2022! Precizăm însă că în ultimii ani, România a devenit importator de fructe și legume, mai ales de mere și tomate.

Procesatorul Romconserv SA a accesat bani europeni pentru promovarea fructelor și legumelor proaspete și procesate, pe piațele din Azerbaijan, Belarus, China și Federația Rusă. Campania este derulată împreună cu o organizație din Grecia și o societate din Cipru. Bugetul total al companiei românești este de 1 462 251,00 €, din care 992 029,00 € contribuție europeană. Campania, numită PAN-DORA , a fost demarată în 2015 și a inclus crearea unui site web, tipărirea de materiale promoționale, organizarea de prezentări de produse, misiuni de afaceri, invitații, publicitate și participarea la târguri de profil.

Asociația Națională a Producătorilor de Legume în Sere, Solarii și Câmp LEGROM a câștigat în 2018 un proiect cu buget total de 936 580,00 €, din care 749 264,00 € contribuție europeană, pentru a crește competitivitatea sectorulul de producere a legumelor proaspete din România, mai ales pentru producția de tomate, ardei roșu și salată verde. Campania, numită EUVEGME, ar trebui să crească cota de piață a legumelor proaspete livrate pe piața din Emiratele Arabe Unite și din Arabia Saudită, pentru ca valoarea exporturilor să atingă 2,1 milioane de euro în 2021.

Asociația Operatorilor din Agricultura Ecologică BIO ROMANIA a mai câștigat un proiect pentru promovarea sucurilor bio din România pe piețele din Kuweit, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Proiectul este derulat în comun cu o organizație din Bulgaria și una din Grecia. Bugetul BIO ROMANIA este de 668 161,00 €, din care 534 528,80 € contribuție europeană. Președintele BIO ROMANIA a declarat pentru Lantulalimentar.ro că nu a fost vândut până în prezent niciun litru de suc bio din România.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *