Reprezentant al unui lanț de fast food celebru în România: „Pare că în 2024 consumatorii au început să aibă o tendință mai mare de a găti acasă decât de a ieși în oraș. Prețurile au luat-o razna”

Sursa foto: Facebook Uncle John Sursa foto: Facebook Uncle John

Creșterea prețurilor la materiile prime, servicii și costurile cu personalul continuă să pună o presiune semnificativă asupra afacerilor din HoReCa, un sector care se confruntă deja cu provocări majore, chiar și în condiții normale. Multe afaceri din domeniu au fost închise în ultimii ani, iar cele care au supraviețuit au fost nevoite să accepte o reducere drastică a marjelor de profit.

„Pare că în 2024 consumatorii au început să aibă o tendință mai mare de a găti acasă decât de a ieși în oraș. Asta probabil pentru că și prețurile au luat-o cumva un pic razna. Și noi ne străduim să menținem niște prețuri acceptabile pentru clienții noștri. De la finalul anului 2023 – începutul anului 2024 am avut creșteri masive de prețuri la furnizori. Cu aproape de 50% a fost la un momentul dat, la un anumit produs”, explică Alexandra Lascăr, Managing Partner al lanțului de restaurante de fast-food Uncle John, pentru Profit.ro.

Prețurile anumitor produse, precum carnea de porc și baconul, au atins niveluri record.

Vezi detalii

„Carnea de porc, spre exemplu, este la maxim de preț din ultimii ani, iar pe partea de bacon a fost chiar foarte mare diferența. Am rămas șocați. Iar la alte produse, scumpirile au fost cu cel puțin 15%. Am crescut și noi prețurile, pentru că asta e tendința, dar am încercat să menținem niște prețuri decente totuși, micșorând marja noastră”, adaugă aceasta.

„Trendul consumatorilor este de a rămâne în case mai mult și să gătească”

Tendința consumatorilor de a petrece mai mult timp acasă și de a găti reflectă atât impactul scumpirilor, cât și schimbările comportamentale.

„Nu ne putem duce nici cu prețurile sus foarte mult, pentru că probabil de aceea și trendul consumatorilor este de a rămâne în case mai mult și să gătească. Părerea mea este că ar trebui să se mai oprească un pic creșterile acestea, pentru că altfel nu cred că vom mai avea clienți”, subliniază Alexandra Lascăr.

Criza forței de muncă: o provocare fără precedent

Lipsa de personal rămâne una dintre cele mai mari dificultăți ale industriei. „Pui anunț de angajare și nu sună nimeni în condițiile în care treci acolo salariu, treci program. Pur și simplu nu ai apeluri”, afirmă Alexandra Lascăr.

Pentru a compensa lipsa de forță de muncă locală, multe afaceri, inclusiv Uncle John, angajează muncitori străini, deși acest lucru implică costuri suplimentare. „Noi trebuie să le oferim și cazare. Nu suntem obligați prin lege, dar cam ăsta e trendul și trebuie să mergi, să te conformezi. E o sumă destul de mare și plus taxele și toate costurile de a-i aduce, mai e și riscul să-ți plece”, explică sursa citată.

Deși muncitorii străini pot lucra mai mult, procesul de integrare necesită mai multă răbdare. „Eu, cel puțin, n-aș avea ceva rău de spus despre ei. Se adaptează. Acum, probabil depinde și peste cine dai, dar dacă li se explică și dacă ai răbdare cu ei și sunt tratați respectuos, noi nu am avut probleme”, conchide Alexandra Lascăr.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *