O spun din capul locului: consult zilnic Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, care conține actele legislative ale forurilor de la Bruxelles. În 14 martie, a fost publicată Decizia de punere în aplicare 525/2025 a Comisiei Europene privind anumite măsuri de urgență provizorii referitoare la infecția cu virusul pestei micilor rumegătoare din România.
În acest document oficial este menționat că:
”România a informat Comisia cu privire la situația actuală de pe teritoriul ei în ceea ce privește infecția cu virusul pestei micilor rumegătoare, ca urmare a apariției unui focar de boală respectivă la caprine și la ovine deținute din localitatea Gepiu din județul Bihor, care a fost confirmat la 5 martie 2025”.
Știrea este una importantă și gravă, fiindcă atestă public, la nivel oficial înalt, că Pesta Micilor Rumegătoare ( PMR ) a revenit în România.
Reamintesc că PMR a apărut în premieră în țara noastră în iulie 2024 și a evoluat până la începutul lunii noiembrie, când Organizația Mondială pentru Sănătatea Animalelor a anunțat pe platforma WAHIS că ultimul focar a fost stins.
Spre finalul anului trecut au fost ridicate și restricțiile de circulație a ovinelor impuse oierilor: aceștia nu au avut permisiunea să vândă animalele de la o fermă la alta, ci de la fermă la un centru de colectare în vederea exportului sau de la fermă la abator.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Mai reamintesc și că exporturile au fost suspendate în perioada august – septembrie, din cauză că țările partenere nu au mai solicitat tranzacții, pe fondul situației sanitare veterinare.
Și acum vine ca o lovitură puternică de bâtă în moalele capului informația oficială că PMR ( ”ciuma oilor” ) scoate din nou capul în România.
ANSVSA a luat imediat măsuri de restricționare a circulației ovinelor în afara județelor Bihor și Arad.
Apoi, Comisia Europeană a emis decizia de punere în aplicare din 14 martie, unde, la articolul I, litera c, interzice ”circulația caprinelor și a ovinelor de pe întreg teritoriul României către o destinație situată într-un alt stat membru”.
Iată formularea exactă a Comisiei:
Articolul I ( … ) c) ”circulația caprinelor și ovinelor de pe întreg teritoriul României către o destinație situată într-un alt stat membru este interzisă”.
Motivația este aceasta: ”…având în vedere incertitudinea și lipsa de informații cu privire la situația epidemiologică actuală”.
Comisia a mai avertizat că
”în situația epidemiologică actuală, există un risc mare de răspândire suplimentară a virusului pestei micilor rumegătoare în România și în restul Uniunii, în special din cauza faptului că, potrivit informațiilor furnizate de România, acest nou focar reprezintă o recurență a bolii respective într-o zonă care nu a fost niciodată afectată anterior, după mai mult de cinci luni de la ultimul focar raportat în România și după mai mult de două luni de la ridicarea tuturor măsurilor restrictive legate de boala respectivă în statul membru respectiv, existând foarte puține informații cu privire la originea focarului și la posibila răspândire între focare, ceea ce indică faptul că este posibil ca boala să fi circulat deja în mai multe areale din România, nedetectată și în condițiile în care nu există nicio măsură restrictivă în vigoare pentru a preveni sau a încetini răspândirea ei”.
G4Food a publicat în 14 martie un articol pe baza informațiilor din documentul Comisiei Europene.
ANSVSA a ieșit cu un comunicat, pe site-ul propriu, abia în 18 martie, precizând că:
”restricțiile se aplică exclusiv transportului animalelor vii din județele Bihor și Arad către alte state membre ale Uniunii Europene. Această măsură nu afectează întreaga țară și nu impune o interdicție generală asupra exportului de ovine și caprine”.
Or, am văzut, C.E. interzice clar circulația caprinelor și ovinelor de pe întreg teritoriul României către o destinație situată într-un alt stat membru, adică pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
Nu numai oile și caprele din Arad și Bihor nu pot fi transportate în alte state membre: oile și caprele din niciun alt județ al României nu pot fi transportate în alte state membre. Nici de la Botoșani sau de la Sibiu nu pot fi duse oi și capre în Italia sau Austria.
Rămân piețele terțe, din afara Uniunii Europene, unde sunt vândute cele mai mari efective. Cu condiția ca operatorii economici din țările respective să solicite ovine vii.
Este foarte important ca ANSVSA să revină cu precizări asupra acestui detaliu legislativ, din Decizia 525/2025 a Comisiei Europene, fiindcă acesta are consecințe majore asupra afacerilor din oierit în preajma Sărbătorilor Pascale ale tuturor confesiunilor creștine.
Din păcate, presa agroalimentară, dar și cea generalistă din România preferă să preia comunicatele instituționale interne, fără să consulte actele legislative, mai ales pe cele europene, din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Un comunicat nu are putere de lege, o decizie de punere în aplicare a Comisiei Europene are!