Încep târgurile de Crăciun să devină mai mult un business? În Marea Britanie, rezidenții și comercianții locali se plâng de aglomerație, prețuri exagerate, mărfuri anonime și pierderi în cele aproape două luni, cât durează târgurile

targ de Craciun foto: freepik.com

Nu au dispărut încă pânzele de păianjel aduse de Halloween în vitrinele magazinelor din centrul orașului Birmingham, când pe 1 noiembrie s-a deschis piața de Crăciun în stil german, una dintre cele mai mari din Marea Britanie. Organizată pe o lungime de circa 450 de metri de-a lungul principalei artere comerciale a orașului și cuprinzând inclusiv zona principalei piețe a orașului, târgul cuprinde zeci de stand uri care vând bratwurst și bere – la prețul de 12 lire sterline o halbă, un preț care include și garația. Pe lângă, ele, dulciuri și suveniruri fel de fel.

Piețe tot mai extinse, pe perioade tot mai lungi

Dar multă lume se plânge că targul nu mai are valoarea simbolică pe care o avea cândva, scrie cotidianul britanic The Guardian.  „Nu mai e cum era. Totul a devenit prea comercial. Începe prea devreme și totul e foarte scump”, spune Kate Jones, 46 de ani, traversând piața în drum spre casă după serviciu. „Lucrez aici de 20 de ani și am văzut cum a luat amploare de-a lungul timpului. Nu mai are aceeași intimitate. Rareori mai merg și cred că mulți dintre cei care locuiesc și lucrează aici simt la fel ca mine”, mărturisește ea.

Piețele de Crăciun, tot mai mari și deschise pentru perioade mai lungi, generează din ce în ce mai mult opinii împărțite, în Marea Britanie, pe măsură ce unii rezidenți și micile afaceri locale tolerează tot mai puțin aglomerația și de standurile cu mărfuri care seamănă tot mai mult între ele.

Rezidenții spun că piața de Frankfurt Christmas Market din Birmingham a devenit prea mare, iar standurile se deosebesc prea puțin unele de altele. „Mi-aș dori să fie ca înainte, când începea mai târziu – 1 noiembrie este prea devreme,” spune Hannah, 36 de ani, trecând pe lângă piață într-o seară de miercuri. „Dacă fiecare stand ar fi independent, ar fi mai bine, dar toate vând aceleași chestii. Sunt prostioare scumpe, dar măcar sunt amuzante.”

„La fiecare șase standuri e și unul cu bezele,” adaugă prietenul ei, Matt, 36 de ani. „Iar târgul e atât de mare încât chiar afectează întregul centru al orașului.”

Au de suferit micile afaceri locale situate în afara zonei târgurilor

Beatrice Douzjian, coproprietară a cafenelei de familie Ju Ju’s din centrul orașului, este revoltată în legătură cu resursele „rușinos” de multe care se alocă târgului de Crăciun, în timp ce micile afaceri se luptă să supraviețuiască.
„Imediat ce începe, numărul de clienți scade. Comerțul atrage, mult mai mult decât micii întreprinzători ca noi, dar nu oferă valoare clienților, sunt aceleași produse sunt vândute peste tot la prețuri exagerate”, explică ea.

O problemă similară apare și în Manchester, unde consilierul pentru economia nocturnă, Sacha Lord, a spus că, deși municipalitatea se așteaptă ca 9 milioane de oameni să viziteze piața centrală anul acesta, afacerile locale pierd clienți în favoarea standurilor de Crăciun.

„Turismul este grozav, dar poate avea și dezavantaje pentru pub-uri, baruri și restaurante, care pot observa o scădere a numărului de clienți dacă nu sunt situate lângă piețe sau dacă nu beneficiază de fluxul mare de oameni,” spune Lord. Planificatorii urbani ar trebui să ajute prin amplasarea standurilor de mâncare departe de restaurantele similare, este de părere acesta, scoțând în evidenșă și oportunitățile care se crează în paralel pentru localuri, pentru a propune experiențe care să atragă oamenii de afară, de la frig înăutru.

Matthew Lockren, de la Pure Craft Bar and Kitchen, aflat lângă piața de Crăciun din Birmingham, a simțit beneficiile, afirmând că vânzările „se dublează în fiecare an după deschiderea pieței.” „Oportunitatea pentru noi, ca afacere, este imensă,” spune el.

Oficialul citat mai sus este de părere că piețele pot avea un impact negativ asupra pub-urilor, barurilor și restaurantelor, cu o scădere a numărului de clienți în cazul celor care sunt situate departe de piețe.

Unele târguri, închise definitiv

Cu tot businessul satelit pe care îl pot genera, au fost în Marea Britanie și situații când primăria a închis definitiv târguri de Crăciun cu tradiție.  Cu meste cazul celui din Lincoln, care a devenit o problemă tocmai din cauza supradimensionării. Deși cu o istorie de 40 de ani în spate, a fost anulat definitiv anul trecut din cauza temerilor legate de supraaglomerare, după ce a atras un număr record de 300.000 de vizitatori în patru zile în 2022.

La Manchester, târgurile de Crăciun au început în 1998 cu doar câteva standuri, extinzându-se ulterior în Albert Square, unde comercianții europeni își expuneau marfa sub privirea atentă a faimosului „Zippy Santa”, care împodobea clădirea primăriei.

Odată cu renovarea clădirii, începând din 2018, piețele s-au dispersat mai mult prin oraș, ajungând anul acesta la 240 de standuri. Mulți locuitori spun că diversitatea produselor oferite a scăzut, în timp ce prețurile au crescut. Brexit-ul a determinat, de asemenea, ca mai mulți comercianți locali să ocupe standurile care aparțineau anterior comercianților din Europa.

„Nici măcar nu mai e nevoie să treci prin piață. Dacă ai cateva, e ca și cum le-ai văzut pe toate. Înainte aveau lucruri diferite, dar acum sunt doar mâncare și băuturi,” spune Michelle, 56 de ani.

„Când au început, veneau mulți comercianți din Europa,” povestește și prietena ei, Lisa, 57 de ani. „Acum totul e la fel. Este prea scump pentru ceea ce oferă, iar prețurile la mâncare și băuturi au crescut mult.”

„Nu mai sunt o noutate, pentru că locuiesc de mult în Manchester”, este de părere și Caroline Durkin, 69 de ani. „Dar îmi place când ajung standurile și începe să se simtă atmosfera de Crăciun”, mai spune ea.

Accesul persoanelor cu dizabilități în piețe, compromis pe perioada târgurilor

Dar târgurile afectează și persoanele cu dizabilități, accesul acestora în centrele orașelor fiind restricționat din cauza obstacolelor, precum standurile și mobilierul stradal, dar și a fluxului mare de oameni. La York, de exemplu, posesorii de carduri Blue Badge, care atestă o formă de disabilitate s-au plâns de faptul că au avut un acces limitat la centrul orașului în timpul programului târgului de Crăciun.

În urma plângerilor, consiliul local a schimbat politica de acces. James Gilchrist, directorul de mediu, transport și planificare al consiliului local, a declarat că primăria a decis să permită accesul posesorilor de carduri Blue Badge în centrul orașului pe durata pieței de Crăciun timp de două ore, în perioadele mai puțin aglomerate.

Însă municipalităție susțin, în cea mai mare parte, târgurile. „Frankfurt Christmas Market atrage milioane de vizitatori în oraș în fiecare an, oferind un impuls economic imens, și suntem mândri că piața creează locuri de muncă pentru peste 350 de oameni locali, care lucrează alături de personal german”, a declarat un purtător de cuvânt al consiliului orașului Birmingham.

„Suntem foarte mândri că târgul de Crăciun din Manchester este unul cele mai mari din țară și suntem încântați că, de la deschiderea de vinerea trecută, a înregistrat noi recorduri de participare”,  a spus Pat Karney, un consilier local. „Atmosfera contagioasă de Crăciun din piețele noastre este gratis pentru toată lumea și nimeni nu este obligat să cumpere ceva”,  a completat oficialul.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *