Ce este Eticheta Curată, conceptul european pentru transparență și simplitate în etichetarea produselor alimentare/Cum îi poate păcăli pe consumatori

Eticheta curată Foto: Freepik

Eticheta curată nu este un termen științific. Mai degrabă, este un termen care a fost larg acceptat de industria alimentară, consumatori, mediul academic și chiar agențiile de reglementare, scrie ift.org.

În esență, o etichetă curată înseamnă fabricarea unui produs folosind cât mai puține ingrediente posibil și asigurându-se că acele ingrediente sunt elemente pe care consumatorii le recunosc și le consideră sănătoase. În general sunt ingrediente pe care consumatorii le-ar putea folosi acasă. Se caută produse alimentare cu ingrediente ușor de recunoscut, fără ingrediente artificiale sau substanțe chimice sintetice. Termenul de etichetă curată a devenit asociat cu „încrederea” producătorilor de alimente.

Denumirea științifică poate crea confuzie

Cu toate acestea, valul de etichete curate a contribuit, de asemenea, la alimentarea unui scepticism general în ceea ce privește știința și alimentele, favorizând temerile anumitor consumatori care se feresc de tot ceea ce pare prea „științific” în alimente. De exemplu, dacă un producător menționează că produsul lui conține tocoferol, consumatorii pot reacționa negativ. Însă, dacă spuneți că acesta conține vitamina E, nu există nicio reacție. Dar Tocoferolul este, de fapt, vitamina E. Problema este că din cauza reglementărilor legale, anumite ingrediente trebuie să fie menționate prin numele lor științifice pe lista ingredientelor unui produs, astfel încât „vitamina E” devine „tocoferol”. Din acest punct, unii consumatori pot deveni confuzi sau inutil de îngrijorați.

În cazul cerealelor îmbogățite, aproximativ jumătate din ingredientele care sunt notate pe partea laterală a cutiei sunt „ingredientele reale” din cereale. Cealaltă jumătate, în schimb, constă în diverse vitamine și minerale pe care producătorii de cereale le folosesc pentru a fortifica produsele. Cu toate acestea, dacă consumatorii nu recunosc nume precum „clorhidrat de tiamină”, „niacinamidă” sau „acid ascorbic” – adică vitamina B1, vitamina B3 și, respectiv, vitamina C – ar putea considera cerealele „artificiale”, „prea prelucrate” sau chiar „periculoase”.

Potrivit InfoCons, în România, tendința consumatorilor de a se îndrepta spre produse cu eticheta curată devine tot mai prezentă în condițiile în care aceștia sunt din ce în ce mai preocupați de efectul produselor alimentare asupra sănătății generale.

În prezent, în țara noastră, conceptul  de „Eticheta Curată”  a fost adoptat până acum de o singură întreprindere producătoare, din cauza costurilor mai ridicate pe care le impune producția de alimente sănătoase. Diminuarea numărului de aditivi și de substanțe sintetice presupune înlocuirea lor cu substanțe naturale, proces care afectează în mod negativ bugetul companiilor producătoare.

Caracteristicile produselor cu eticheta curată

  • Produsele cu etichetă curată au de obicei următoarele caracteristici:
  • Ingrediente simple: Ingrediente puține, ușor de recunoscut.
  • Surse naturale: Utilizarea de coloranți, arome și îndulcitori naturali în locul alternativelor sintetice.
  • Procesare minimă: Dependență mai mică față de metodele de prelucrare industrială.
  • Fără aditivi artificiali: Evitarea conservanților, coloranților, aromelor și îndulcitorilor
  • Etichetare clară: Liste de ingrediente și informații nutriționale transparente și oneste.
  • În ciuda popularității sale, conceptul de etichetă curată se confruntă cu mai multe provocări :
  • Cost: Produsele cu etichetă curată au adesea un cost mai ridicat, datorită ingredientelor de calitate superioară și practicilor durabile.
  • Consistență: Ingredientele naturale pot fi de diferite calități, afectând consistența produsului și durata de valabilitate.
  • Afirmații înșelătoare: Termenul „etichetă curată” poate duce la potențiale utilizări greșite și marketing înșelător. Unele produse pot pretinde că au eticheta curată fără a întruni pe deplin toate cerințele specifice etichetei curate.
  • Echilibrul nutrițional: A avea o etichetă curată nu înseamnă neapărat că un produs este echilibrat din punct de vedere nutrițional. Consumatorii trebuie să ia în considerare să citească atent ingredientele și să verifice dacă acel produs susține nevoile alimentare generale.

Aplicația InfoCons Protecția Consumatorilor te poate ajuta să identifici alimentele cu etichete curate. Vă oferă direct pe telefonul mobil, numărul de E-uri, ingredientele, cantitățile de sare și de zahăr. Informațiile sunt esențiale pentru consumatori, fiindu-le de ajutor în alegerea produselor în cunoștință de cauză.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *