Asociație: Taxele aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr au crescut preţul la raft și au afectat volumul de vânzări

taxe, bauturi carbogazoase, zahar, vanzari Sursa foto: Boarding1now | Dreamstime.com

Volumul de băuturi răcoritoare vândute în primul trimestru din anul 2024 s-a redus cu 5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a introducerii accizei aplicate exclusiv băuturilor răcoritoare cu conținut de zahăr, a anunțat, joi, Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare (ANBR), care reunește principalii producători de profil din România, transmite Agerpres.

Această evoluție se adaugă unui declin de 10% în volum consemnat în anul 2023, față de anul 2022, ca efect al creșterii TVA de la 9% la 19%, măsură aplicată la momentul respectiv doar pentru această categorie de produse.

„Toate aceste măsuri discriminatorii impuse sectorului băuturilor răcoritoare au dus la creșteri de preț pentru consumator, implicând o creștere directă a prețului mediu pe litru la raft între 20-25% și până la 50% pentru băuturile în ambalaje de peste 2,5l. Creșterea directă a prețului înseamnă +14 puncte procentuale față de rata medie actuală a inflației din România și +5 puncte procentuale peste rata medie a inflației din industria alimentară. Consecințele imediate și directe se vor traduce, în continuare, așa cum avertizam anterior, în redimensionarea afacerilor, pierderea locurilor de muncă, reducerea investițiilor sau renunțarea la acestea, toate cu efecte negative majore asupra bugetului de stat și a consumatorilor, precum și o încetinire a procesului de dezinflație, atât de important pentru economia României în aceste momente”, se arată în comunicatul organizației.

Printre alte consecințe negative, ANBR enumeră distorsionarea lanțului comercial natural, prin găsirea de soluții de către comercianți de a evita plata taxelor, fie prin comerț ilegal, fie prin creșterea comerțului cu țări terțe, modificarea obiceiurilor de consum, mai ales în rândul tinerilor, cu consecința naturală ca o parte dintre consumatori să se îndrepte către produse alcoolice care vor avea un preț similar cu cel al băuturilor răcoritoare, și scăderea gradului de conformare voluntară pentru o industrie care în acest moment se află în topul celor cu o rată de colectare foarte mare a taxelor și impozitelor.

„Continuăm să analizăm cu mare atenție evoluția datelor din sectorul băuturilor răcoritoare și impactul pe care acciza introdusă de la 1 ianuarie 2024 îl are asupra industriei noastre. O analiză concludentă și echilibrată se va putea realiza spre finalul acestui an, pentru a putea surprinde efectul accizei pe o perioadă de cel puțin trei trimestre. Rămânem un partener transparent și deschis dialogului cu autoritățile și ne dorim să putem contribui cu datele necesare în vederea realizării unor analize corecte, care să ia în calcul nu doar încasările la bugetul statului, cât și efectele asupra industriei. Din nefericire, estimarea actuală arată un trend de scădere a volumelor comercializate, deoarece prețul la raft al unei băuturi răcoritoare a crescut semnificativ”, a declarat Alice Nichita, președintele ANBR, citată în comunicat.

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare consideră această măsură de suprataxare a băuturilor răcoritoare ca fiind discriminatorie, deoarece ea nu vizează întreaga cantitate de zahăr din dieta unei persoane. Zahărul din băuturile răcoritoare reprezintă doar 3% din aportul mediu zilnic de calorii al unei persoane, conform unor studii realizate la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA). Mai mult, zahărul din băuturile răcoritoare nu este diferit de zahărul adăugat în alte categorii de produse, subliniază sursa citată.

ANBR este o asociație non-profit, membră a ROMALIMENTA (Federația Patronală din Industria Alimentară) și a UNESDA (Uniunea Europeană a Asociațiilor Producătorilor de Băuturi Răcoritoare).

Citește și Experții spun ce se întâmplă, pe termen scurt și lung, cu organismul oamenilor care consumă băuturi carbogazoase în fiecare zi / Strategii pentru a te îndepărta de ele

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

Sursa foto: Boarding1now | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *