Cum s-a născut Mix Markt, cel mai mare lanț de magazine cu alimente din Europa de Est din țările occidentale. Primele puncte au fost deschise în Germania, apoi rețeaua s-a extins masiv și în Italia și alte țări din Europa

mix-markt-cum-s-a-nascut-cel-mai-mare-lant-de-magazine-cu-alimente-din-europa-de-est-in-tarile-occidentale-primele-puncte-au-fost-deschise-in-germania-apoi-reteaua-s-a-extins foto: mixmarkt.it

Lanțul de magazine Mix Markt vinde produse alimentare din Europa de Est și operează în țările Europei occidentale mizând pe nostalgia imigranților aflați în căutarea produselor specifice gastronomiei de acasă. Doar în Italia, lanțul deține 74 de puncte de vânzare, cu o cifră de afaceri de 45 de milioane de euro la nivelul anului 2024, relatează ziarul de business Il Sole 24 Ore.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Sunt peste 2 milioane de imigranți din Europa de est în Italia, românii fiind cea mai numeroasă comunitate, și acesta e targetul comercial cărora li se adresează lanțul Mix Markt. Ciocolata Rom sau Aljonka, bere Baltika, apă minerală din Georgia, mezelurile poloneze, smântâna fermentată sau salată de icre, se numără printre produsele care magazinele Mix Markt își atrag clienții cu nostalgia copilăriei și a vieții dinainte. E posibil să le fi întâlnit, în călătoriile la prieteni sau în familie.

Ideea a pornit când fondatorii locuiau în Italia, dar grupul a fost pus apoi pe picioare în Germania

Este o afacere în continuă expansiune, care înregistrează 6-7 noi locații într-un an și o creștere a încasărilor de 5-7%. Afacerea a pornit cu mulți ani în urmă de la o mică băcănie de produse est-europene, gestionată de un cuplu de ucraineni, Volodymyr Bekysh și soția sa, lângă gara centrală din Napoli, fără nicio legătură cu războiul, se întâmpla cu foarte mulți ani  înainte.

După deschiderea celui de-al doilea magazin, șoții Bekysh a început să aspire la mai mult și s-au orientat spre Germania, unde, după căderea URSS, s-au stabilit aproximativ 5 milioane de ruși, creând astfel o bază amplă de noi consumatori. Către acest public aveau să se îndrepte antreprenorii ucrainieni care, în 1997, au fondat grupul Monolith Group.

Inițial, produceau în Europa de Vest produsele urmând rețetele originale din fostul bloc sovietic. Apoi, odată cu deschiderea frontierelor și reducerea taxelor vamale, importându-le direct din țările de origine. Așa se face că grupul Monolith a devenit rapid partener de referință pe acest sector, inclusiv pentru marile lanțuri de distribuție. A ajuns, astfel, în 28 de țări, atingând o cifră de afaceri de 800 de milioane de euro în total.

Există și puncte de vânzare în franciză care nu plătesc redevențe

În Italia, acolo unde ideea antreprenorială se născuse ca și concept, grupul avea apoi să ajungă în 2003, cu deschiderea primului magazin Mini Mix. Opt ani mai târziu a luat naștere grupul Monolith Italia Nord, care coordonează patru societăți ce gestionează toate aspectele afacerii – import/export, imobiliare, retail și logistică, cu o cifră de afaceri de 98 de milioane de euro.

Retailul este gestionat de Mix Markt, care operează în mod autonom: dezvoltă rețeaua formată din 10 magazine proprii și 64 în franciză și se ocupă de toate aspectele practice, de la amenajare și formarea personalului, până la întreținere. Dar, mai ales, se ocupă de logistică și aprovizionare, prin cele trei centre logistice din Verona, în nord, Tivoli, lângă Roma, și Napoli, în sud.

„Practic suntem un mare centru de achiziții, pentru că afacerea noastră este aprovizionarea cu produse, o parte dintre ele fabricate chiar în unitățile noastre. De aceea ne concentrăm pe identificarea celor mai bune locații, pe care le închiriem sau le cumpărăm, iar francizaților nu le cerem redevențe din vânzări, cerem doar o chirie modică și asigurăm aprovizionarea cu produse”, explică fondatorul.

Formatele devin mai mari

Deschiderea unor magazine mici au fost deocamdată „înghețată”, iar dezvoltarea brandului se bazează acum pe supermarketuri de 150–250 mp, cu vitrine asistate și un sortiment de aproximativ 3.500 de produse, dintre care jumătate proaspete (în special mezeluri, lactate și pește) și peste o treime sub marcă proprie. De asemenea, există un bar cu o ofertă similară celor din Europa de Est, unde ceaiul negru se servește cu suschki, iar cafeaua este lungă, diluată cu multă apă.

„Speranța noastră este să stârnim și curiozitatea italienilor și să-i convingem să se apropie de alimentele noastre, așa cum au făcut cu varza murată și kefirul, produse pe care le-am importat primii, în urmă cu peste 20 de ani, și care rămân printre cele mai vândute în Italia”, adaugă Bekysh.

Ar mai fi de menționat că în Italia există și magazine doar cu produse românești, dar de format mic, operate de comercianți români, prin câteva centre engross la Milano, Torino, Roma și Napoli.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *