Piața globală a inteligenței artificiale în sectorul alimentar și al băuturilor va atinge 41,7 miliarde de dolari până în 2029, conform unei analize realizate de PwC, în condițiile în care începe să devină evident că dezvoltarea inteligenței artificiale nu va putea să nu influențeze și să transforme inclusiv atât lumea restaurantelor, cât și întregul sector agroalimentar, scrie ziarul economic Il Sole 24 Ore.
Felul în care sistemele AI, care au cunoscut o dezvoltare accelerată în ultimii ani, au fost tema evenimentului Furura 2025, organizat la Milano de asociația Ambasciatori del Gusto, una dintre cele mai mari asociații HoReCa din Peninsulă. Discuțiile au avut loc în jurul studiului de sector menționat mai sus, realizat de PwC Italia. Acesta a încerca să analizeze implicațiile economice și de piață ale noilor tehnologii aplicate în domeniul restaurantelor.
Cum ar putea ajuta în viitor sistemele AI sectorul HoReCa
Domeniile în care AI va sprijini afacerile din sectorul ospitalității sunt multiple. Aceasta va influența întregul lanț de aprovizionare, de la modele AI care vor ajuta la gestionarea comenzilor, la sisteme dinamice de stabilire a prețurilor în funcție de sezonalitate și cerere, până la brațe robotizate ghidate de algoritmi AI, a spus reprezentantul Pwc, Vincenzo Tanania.
El subliniază însă un aspect esențial, pe care deocamdată ritmii de lucru din HoReCa îl sabotează, cumva – e greu, pur și simplu, să ții pasul cu noutățile și să le experimentezi. Și anume, importanța înțelegerii ecosistemului inovației de către reprezentanții sectorului. „Operatorii din industrie trebuie să fie atenți la tot ceea ce se întâmplă, atât în amonte, cât și în aval. Inovația nu este niciodată un proces izolat, iar colaborarea este cheia succesului. Deja există numeroase startup-uri bine structurate, care vor continua să evolueze”, a amintit el.
Acum, mingea este în terenul operatorilor din industria alimentară și a băuturilor, care trebuie să identifice unde AI le poate aduce cel mai mare beneficiu. „Echipa unui restaurant ar trebui să includă și un specialist în AI, care să ajute la adaptarea modelului de business. Nu se mai poate ignora tehnologia, iar frontiera cea mai apropiată este inteligența artificială. Cei care o vor folosi cel mai bine vor progresa mai rapid. Întrebarea nu este dacă AI este necesară, ci cum poate fi folosită optimal pentru fiecare model de afaceri”, crede Tanania, răspunzând scepticismului din industrie.
(articolul continuă mai jos)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
AI poate fi un pe post de consilier, nu poate înlocui personalul unui local
Profesorul Davide Cassi, directorul laboratorului de fizică gastronomică de la Universitatea din Parma, a adăugat că AI nu creează nimic de la zero, ci este un instrument care poate sprijini concretizarea intuițiilor unui chef sau antreprenor din domeniu. „Putem folosi AI ca un consilier, pentru aspecte pe care le putem controla”, afirmă el.