A doua viață a albușului de ou. Cum inovează industria alimentară italiană transformând acest produs din rest în resursă

albusul de ou produse inovative industria alimentara italiana iaurt de albus inghetata de albus foto: pexels.com

Din produs considerat fără gust și total neapetibil, albușul de ou a devenit în ultimii ani un aliment foarte pe trend, fiind recomandat de nutriționiști ca sursă de proteine dar fără cantitatea de colesterol cu care vine la pachet un ou întreg. Industria alimentară italiană a ajuns la soluții tot mai creative de a folosi această parte a oului, care în trecut își găsea mai greu utilitate, fiind mult mai folosit gălbenușul, pentru prepararea diferitelor creme și sosuri, maioneza in primis.

Una peste alta, albușul de ou câștigă popularitate în băuturi, gustări și chiar înghețată. Bucătarii îl tratează și ei ca pe un ingredient nobil, gurmanzii îl savurează deja la micul dejun, cercetătorii îi reabilitează beneficiile pentru sănătate, sportivii îl valorifică pentru aportul său proteic, iar consumatorii atenți îi reevaluează raportul calitate nutrițională/preț. Cifra de afaceri a acestui produs depășește, pe piața italiană, nivelul de 50 de milioane de euro, scrie ziarul economic Il Sole 24 Ore într-o analiză dedicată acestui produs.

De asemenea, companiile au investit în inovație, pentru a reuși să separe ușor gălbenușul de albuș, folosite separat ca bază pentru noi produse sănătoase și la preț convenabil. Iar rezultatele sunt imediate: în doar câțiva ani, în retail, vânzările de albuș pasteurizat au depășit 50 de milioane de euro și continuă să crească, la fel ca și cele de gălbenuș pasteurizat și de produse inovatoare precum băuturile, iaurturile și clătitele proteice pe bază de albuș.

Dacă ouăle proaspete sunt cumpărate de peste 90% dintre familiile italiene, ovoprodusele au ajuns deja la 10%, iar în ultimul an volumul lor de vânzări a crescut cu 9% între supermarketuri și discounturi, comparativ cu +5,8% în cazul ouălor în coajă, conform unor date elaborate de societăți de consultanță.

Produsele din albuș de ou, un sector în plină expansiune

„Oul trăiește o a doua tinerețe, cererea crește, iar inovația este considerabilă, mai ales în ultimii doi ani”, confirmă Federico Lionello, directorul de marketing al Eurovo, un gigant al industriei de sector, cu o cifră de afaceri de peste 1,2 miliarde de euro, unul din artizanii acestei „renașteri” a ouălor. Eurovo a introdus ovoprodusele în distribuția modernă (cum ar fi albușul pasteurizat, prezent astăzi în peste o treime dintre gospodăriile italiene) și a lansat linia de băuturi proteice ProUp.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Dar cele mai recente inovații poartă semnătura brandului premium Le Naturelle al companiei și vizează segmentul micului dejun, pe care Eurovo pariază puternic, inclusiv prin achiziții recente, cum ar fi compania toscană Waffelman.

„Inovația de care suntem cel mai mândri este băutura pe bază de albuș, pentru care am lucrat doi ani și jumătate pentru a menține albușul lichid chiar și la temperaturi de peste 100 de grade”, explică Lionello. „Am obținut un produs foarte plăcut, cu durată lungă de valabilitate, care poate înlocui laptele în multe rețete. Este bine primit atât de retaileri, cât și de consumatori. În primele șase luni de distribuție în Italia, vindem deja 25 de tone pe săptămână, dar ne propunem să dublăm această cifră.”

Noi tendințe: iaurt și înghețată din albuș

Băuturi, clătite, omlete sau bacon & egg: micul dejun este momentul în care ouăle își consolidează prezența în consum, inclusiv în Italia. Dar și segmentul gustărilor devine tot mai interesant. În acest context, își face loc o altă inovație made in Italy: Yoeggs, „iaurtul” realizat 100% din albuș de ou italian, fără grăsimi, zahăr sau lactoză. Creat de wellness chef-ul Roberto Botturi și dezvoltat industrial de Sunrise, inițial a fost distribuit în sălile de fitness, iar din 2022 a intrat și în retail.

„Yoeggs s-a născut ca un produs proteic, dar recent am repoziționat strategia punând accentul mai mult pe bunăstare decât pe fitness”, explică Gilberto Cappellin, fondator și CEO al Sunrise. În patru ani, compania a crescut de la 450.000 de euro la 2,6 milioane de euro cifră de afaceri, fără a majora prețurile. Pentru 2025, țintește la 4,5 milioane de euro, susținută de două noi produse. Primul, deja lansat, este înghețata pe bază de albuș („prima din lume”, subliniază Cappellin), pe care Yoeggs vrea să o introducă în lanțurile marilor gelaterii, estimând o cifră de afaceri de două milioane de euro în doi ani. A doua inovație, pe cale de lansare, este o băutură proaspătă pe bază de albuș, care va dinamiza segmentul alternativelor la lapte și va servi drept ingredient versatil în multe rețete.

Nu același succes precum albușul îl înregistrează gălbenușul pasteurizat. Îl cumpără cine prepară carbonara sau vreo cremă pentru tort, și în rest nu are foarte mare trecere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *