Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să achiziţioneze produsele care se dăruiesc cu ocazia zilelor de „Sf. Valentin” şi „Dragobete”, respectiv ciocolată, cosmetice şi bijuterii, numai din locuri autorizate, pentru că există riscul să îşi pună sănătatea în pericol sau să cumpere produse contrafăcute, transmite Agerpres.
„Sfătuiesc consumatorii să cumpere diversele sortimente de bomboane şi ciocolată numai din locuri autorizate, pentru a nu le fi afectată sănătatea. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic”, a scris joi, pe Facebook, Paul Anghel.
Potrivit acestuia, înainte de cumpărare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.
De asemenea, etichetele trebuie să conţină informaţii despre denumirea produsului, numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau distribuitorului.
În cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilităţii minimale, cantitatea netă şi condiţiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba română.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
În ceea ce priveşte produsele cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar etichetarea lor respectă prevederile legale în vigoare.
„Consumatorii trebuie să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în cazul în care doresc să facă o reclamaţie. În plus, atenţionăm asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşă”; să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranţă din filiere paralele; să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt şanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat într-o cutie de carton sau de plastic banală, să fie de fapt o contrafacere”, atrage atenţia Paul Anghel.
De asemenea, pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE.
Anghel scrie că şi în cazul bijuteriilor este foarte important locul de unde sunt achiziţionate, având în vedere faptul că acestea se vând peste tot, “de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii şi în târgurile de cadouri”.”O bijuterie “din argint” vândută la colţ de stradă şi care costă câţiva lei nu poate fi din argint!”, atrage atenţia Anghel.
În opinia sa, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul dintre lucrurile de care trebuie să se ţină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizaţia eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni cu metale preţioase, a cărei copie trebuie să fie afişată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.
Potrivit sursei citate, consumatorii trebuie să evite cumpărarea bijuteriilor din metale preţioase şi/sau pietre preţioase de la vânzătorii ambulanţi. „Achiziţionarea bijuteriilor din metal preţios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizaţi de către ANPC să efectueze operaţiuni cu metale preţioase, consumatorii trebuie să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanţi sau care se află în spaţii neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse”, a mai scris directorul general al ANPC pe pagina de socializare.