Utilizarea inteligenței artificiale (AI) este un subiect despre care se discută tot mai mult și nu degeaba. De la teama pe care o induce – că va ocupa locurile de muncă ale oamenilor – la speranța pe care o aduce utilizarea ei în domenii precum medicina sau arta, inteligența artificială a devenit prezentă în mai toate domeniile. Se pare, însă, că e o zonă unde nu are încă succes prea mare, cel puțin asta susțin internauții, după eșecul unei reclame a companiei Coca-Cola, generată de AI, arată Today. „Nu poți genera spiritul sărbătorilor cu inteligență artificială”, potrivit rețelelor de socializare.
Pe 12 noiembrie, brandul Coca-Cola a lansat cea mai recentă reclamă „Holidays Are Coming”. Din 1995, aceste reclame tematice de sărbători arată oameni în decoruri de iarnă care întâmpină cu bucurie luminile festive și un camion plin cu băuturi răcoritoare reci ca gheața. Anul acesta, însă, unele dintre reclame au fost create cu ajutorul inteligenței artificiale generative.
O reclamă de 30 de secunde prezintă urși polari, căprioare și alte animale care se joacă în zăpadă, în timp ce camioane, brazi, poduri și chiar baloane cu aer cald, generate de AI, sunt decorate cu lumini de Crăciun. Persoanele tinere și vârstnice din reclamă zâmbesc cu toții – însă niciuna dintre ele nu este reală.
Site creat pentru utilizatori
O a doua reclamă, cu mai multe animale, imaginează un loc în care urșii polari, pisicile domestice, bufnițele și maimuțele trăiesc în același climat.
Pe lângă reclame, Coca-Cola a lansat și site-ul CreateRealMagic.com, care permite utilizatorilor să folosească inteligență artificială pentru a reinterpreta unele dintre imaginile și personajele iconice de sărbători ale brandului Coca-Cola.
Site-ul, lansat inițial în martie, le oferă utilizatorilor posibilitatea de a crea felicitări digitale care pot fi descărcate, trimise prin e-mail celor dragi sau postate pe rețelele sociale, de a salva galerii online și de a explora alte imagini generate de AI.
Critici pe rețelele sociale
În timp ce întâmpină sezonul sărbătorilor cu acest conținut axat pe inteligența artificială, brandul s-a expus și la un val considerabil de critici pe rețelele sociale.
„Coca-Cola, folosind inteligența artificială pentru o reclamă este, sincer, atât de înfricoșător pentru mine. Arta moare,” a scris un utilizator pe X. „Actorii, înlocuiți. Cameramanii, înlocuiți. Șoferii, înlocuiți. Designerii, înlocuiți. Fără suflet”, a scris altcineva. „Trăim cel mai rău scenariu posibil,” a adăugat alt utilizator. „Arată cât de lipsită de viață este acea reclamă de Crăciun,” a spus un utilizator TikTok. „Nu are nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă sentimentul Crăciunului. Nu știe cum să reproducă acel tip de bucurie pe care o simțim în luna decembrie”, a fost un alt comentariu. „Cel mai rău lucru este când spun «magie adevărată» la sfârșitul reclamei,” a spus un alt utilizator, adăugând că reclama „a ruinat Crăciunul și întregul lor brand.”
„Inteligența artificială va fura atât de multe locuri de muncă, iar o companie precum Coca-Cola, care o folosește și o promovează, este foarte dăunătoare pentru restul lumii,” a continuat același utilizator TikTok. „De ce să angajezi animatori sau regizori, când poți introduce orice vrei în AI-ul lor și obții o reclamă întreagă?”, a comentat un altul.
Reacția Coca-Cola
Un purtător de cuvânt al Coca-Cola a declarat pentru Today că reclamele de sărbători din acest an au fost realizate printr-o colaborare între povestitori umani și „puterea” inteligenței artificiale generative. „Coca-Cola a fost întotdeauna în avangarda publicității, marketingului și inovației și rămânem dedicați creării unui nivel înalt de lucru la intersecția dintre creativitatea umană și progresele tehnologice,” a declarat reprezentantul companiei.
De asemenea, acesta a subliniat că reclama generată de inteligență artificială este doar una dintre reclamele pe care Coca-Cola intenționează să le lanseze în acest sezon, menționând o reclamă mai tradițională intitulată „Holiday Road,” care include actori reali și decoruri naturale.
Aceasta nu este prima dată când Coca-Cola folosește inteligența artificială generativă în publicitatea sa. În 2023, compania a lansat „Masterpiece”, o reclamă de aproape două minute în care picturi dintr-un muzeu își pasează o sticlă de suc care se transformă continuu între lucrările de artă încadrate.
Coca-Cola este departe de a fi singurul brand care utilizează AI generativă în publicitate.
În iunie, Toys “R” Us a fost criticat online pentru o reclamă creată cu ajutorul instrumentului text-video Sora de la OpenAI. În ciuda reacțiilor negative, Kim Miller Olko, președintele Toys “R” Us Studios, a declarat că testul a fost „un succes”.