La SIAL Paris 2024, unul din cele mai mari târguri de industrie alimentară din lume, ajuns la cea de-a 60-a ediție, participă din România ”un număr total de 115 expozanți, din care 91 de expozanți sunt prezenți în pavilionul național, plătit de statul român. Este cea mai mare prezență a României la un târg de asemenea anvergură. Am plecat de la 10 expozanți în 2012. Între timp, industria alimentară din România s-a dezvoltat puternic, lucrurile au luat amploare, nu mai suntem o țară săracă din Estul Europei”, a declarat pentru G4Food Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc ( APAR ), care a fost prezent în primele zile ale evenimentului.
APAR numără peste 160 de membri activi în domeniul industriei alimentare și deține un stand la SIAL Paris 2024, unde sunt prezenți și unii membri ai asociației.
”Aseară ( 20 octombrie, n.m. ) m-am întors de la Paris, pot spune că este o ediție calmă, liniștită, a trecut și pandemia, războiul din Ucraina nu mai e la început, oamenii au venit să facă business. Nu e un târg cu vânzări, e un târg de contractare. Vizitatorii sub 16 de ani nici nu au voie. Nu e ca la Indagra, să vii să vizitezi. La SIAL Paris se întâlnesc oamenii de afaceri, ofertanții cu clienții, sunt încheiate contracte”, a precizat Ștefan Pădure.
Chiria, plătită de statul român
Sunt două categorii de participanți români la SIAL Paris 2024: cei mai mulți, 91, sunt prezenți în pavilionul național, plătit de statul român prin Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior ( ARICE ), aflată în subordinea Secretariatului General al Guvernului ( SGG ).
”Nu știu exact cât a plătit statul, cred că undeva la 5 – 6.000.000 de lei. A fost organizată o licitație pentru a desemna operatorul care s-a ocupat de organizarea participării delegației României. O mare parte din suma de la bugetul public, 50%, a fost achitată pentru chiria aferentă pavilionului național. Restul banilor sunt plătiți pentru standuri, vitrine frigorifice, cazare și transport pentru o singură persoană, în procent de 50% din costuri. Chiria pentru un metru pătrat pleacă de la 350 de euro. Costurile pot crește însă, cu taxa de marketing, de pildă. Expozanții din pavilionul național au și cheltuieli proprii și nu sunt mic”, a mai afirmat președintele APAR.
Printre expozanții prezenți în pavilionul național al României se numără: Avicola Focșani SA, Apicola Costache SRL, Doripesco Prod SRL, Five Continent SRL, Salbac SRL.
Pavilionul României însumează 1.000 metri pătrați.
14 expozanți din România sunt în afara pavilionului național. Aceștia nu beneficiază de bani de la bugetul de stat, își plătesc singuri chiria și participarea. Printre aceștia se află Cocorico SA, Carmistin International, Boromir.
”Cred că în total expozanții din România, atât cei din pavilionul național, cât și cei pe cont propriu dețin un spațiu de 3.000 metri pătrați”, susține Ștefan Pădure.
Petreceri românești
Președintele APAR a mai precizat pentru G4Food că două companii românești au organizat petreceri proprii, la care i-au invitat pe toți ceilalți participanți din România, dar și expozanți din alte țări.
”Până acum, mergeam noi la petrecerile unor companii din alte țări. Acum, am ajuns noi organizatori”, a remarcat Pădure.
La târg a fost prezentă și o delegație a Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, condusă de președintele Alexandru Bociu.
Potrivit unor date publicate pe site-ul evenimentului, Italia deține cea mai mare suprafață închiriată, 17.000 mp, depășind Franța, țara gazdă. China deține 6.000 mp. La târg sunt prezente firme din 250 de țări. Ediția 60 este prezentată ca fiind cea mai mare de până acum, fiind reprezentate zece sectoare ale industriei alimentare, cum ar fi lactatele, sectorul cărnii, sectorul ecologic, fructele de mare, alimentele congelate, sectorul de procesare.