Vara aceasta a începu cu creveți. „Kitsch-ului fructelor de mare” în 2022. Apoi pastele ne-au ținut de cald în timpul iernii din 2023. Gențile cu mărgele au început să arate ca niște cutii de pește la modă pe care le-ai fi adus din vara ta „europeană”. Aperol spritzes și farfurii cu paste au fost cusute pe rochii, iar brandul spaniol de lux Loewe a dus roșiile de moștenire de la piața fermierilor la categoria must-have.
Acum, doi ani mai târziu, se pare că fiecare magazin de modă are o selecție de „articole de îmbrăcăminte și accesorii gurmande”, așa cum le numește Stephanie Nass, proprietara Chefanie. Rachel Anotonoff, designer ammerican, realizează tricouri cu barză, fiecare rochie Lisa Says Gah este acoperită cu un patchwork de aperitive, iar Kate Spade colaborează cu Heinz pentru a împrăștia ketchup pe genți și pantofi, relatează Bon Appetit.
O ținută șic nu este doar ceva ce porți la locul de aperitivo. Apertivo este, de asemenea, literalmente brodat pe cămașa ta. Chiar dacă nu există o masă pentru tine la Bar Pisellino, un celebru bar italienesc din New York, toată lumea știe că ai gusturi rafinate în materie de gustări sărate pentru că ai măsline pe pantaloni.
Aruncați o privire pe orice site de coliere și veți vedea probabil o secțiune întreagă dedicată alimentare. Kelsey Armstrong, director de creație și fondator al Haricot Vert, își amintește că a lansat o colecție de brelocuri pentru sirene care includea cutii de ton și sardine. „Cerceii cu ton erau cei pe care toată lumea îi dorea”, spune Armstrong, conform Bon Appetit.
La început, motivul acestei fixații pare evident: mâncarea este un „talisman al identității personale”, după cum spune Elizabeth Way, curator asociat de costume la Muzeul FIT. „Felul în care mănânci este ca o orientare sexuală”, spune bucătarul Sophia Roe. „De exemplu, ‘Bună, sunt Sophia, sunt gay și mănânc multă pâine’. Este doar un alt mod de a explica cine ești.” Ilustratoarea Marianna Fierro a comparat acest lucru cu purtarea unui tricou al unei trupe, spune ea pentru Bon Appetit
Atunci când Fierro a conceput o eșarfă personalizată cu Echo pentru aniversarea a 100 de ani a mărcii, a căutat ceva care să îi reprezinte copilăria italiană și s-a inspirat dintr-o cutie Barilla, bazându-se pe culorile îndrăznețe albastru și auriu și pe forma ciudată a pastelor. Mâncarea este intersecția supremă a identității personale și culturale.
Ne referim la ceea ce ne place ca la „gust”, iar aceste piese de modă alimentară ilustrează și reflectă literalmente cine suntem. „Cred că rezonează cu pasiunile și inspirațiile clienților”, spune Lisa Says Gah, CEO și fondator Lisa Bühler, cu referire la recentele colecții alimentare ale brandului său. „Este un pic [de] ceea ce reflectă viața ta cu ceea ce faci – te întâlnești cu prietenii sau mergi la restaurante sau călătorești.”
Way și colega sa Melissa Marra-Alvarez au ilustrat un precedent istoric lung pentru această tendință atunci când au curatoriat expoziția și cartea „Food & Fashion” de la Muzeul FIT, anul trecut. Mâncarea, notează Way, a fost întotdeauna o metodă de a semnala ceva despre un individ sau un grup. Mâncarea și moda au fost întotdeauna o „formă de putere ușoară”, spune Marra-Alvarez, curator pentru educație și cercetare la Muzeul FIT – o modalitate de a demonstra influența spunând: „Am suficientă cultură și gust pentru a poseda acest lucru”.
Mâncarea a făcut întotdeauna parte din modă – ornamente din viță de vie brodată pe halate, omniprezentul imprimeu retro cu cireșe – dar alimentele pe care alegem să le reprezentăm pe haine în perioada respectivă reflectă fixațiile noastre actuale. „Sunt încă expresii ale creativității, ale durabilității sau ale reprezentării culturale”, spune Marra-Alvarez. „Dar modul în care acestea sunt exprimate și cum se schimbă în timp este unic pentru fiecare deceniu sau fiecare moment cultural.”
Deci, ce spune despre noi acum? Fascinația actuală pentru fructele de mare și conservele de pește indică o întoarcere culturală către frivolitate și abundență. „Este foarte în fața ta”, râde Fierro. „Momentul în care ilustrezi mâncare – nu mai este atât de serios”. În opinia lui Stephanie Nass, versiunea anilor 2020 a alimentelor în modă este maximalistă, îndrăzneață și chiar puțin frivolă. Punga de chipsuri Balenciaga 2023 Lays Potato, de exemplu, este combinația supremă high/low, dar și o demonstrație perfectă a excesului. Mâncarea și îmbrăcămintea obișnuiau să fie esențiale pentru supraviețuire – acum s-au reunit ca lucruri de care să te bucuri. Sunt obiecte de spectacol.
În ceea ce privește alimentele ambalate, brandurile Shoppy Shop proiectează condimente și sticle de ulei special pentru a fi văzute pe Instagram – așa că este firesc ca unele dintre aceste branduri să fi colaborat cu branduri de modă de lux. Există colaborarea Staud și Monte, Fishwife și Lisa Says Gah, colaborarea Sweetgreen și Susan Alexandra, și chiar Heinz și Kate Spade.
Și mai este și metafora foarte evidentă a consumului. Mâncarea și moda servesc apetitul nostru colectiv de cumpărare în această perioadă de tendințe care se mișcă rapid. Când le pui laolaltă, obții cel mai tare colaj al culturii de consum.
„Trăim cel mai mare vis al lui Andy Warhol – intersecția unui produs alimentar banal cu senzația unui produs de lux”, spune fondatoarea Snaxshots, Andrea Hernández. „Îmi place să îi spun lux accesibil sau noul efect al rujului. Aceste produse alimentare devin ele însele o modalitate de a semnala ceva.”
Așadar, cât timp va dura această tendință? Mâncarea pe haine a părut să aibă mai multă putere de rezistență decât, să zicem, modelele în carouri sau pantalonii scurți de bicicletă. Am văzut-o trecând în decorul de acasă, cu perna Bearaby Crinkle Cuddler sub forma unui cartof prăjit tăiat sau cu taburetul de porumb care s-a vândut imediat după ce a apărut în turul casei lui Emma Chamberlain. Roe spune chiar că a început să o vadă în machiaj. În orice caz, ea nu crede că aceasta este o bulă care se va sparge prea curând.
„Este interesant să trăiesc într-o lume în care oamenii sunt încântați să vorbească despre ceea ce le place să mănânce”, spune Roe. „Și este atât de interesant că poartă o rochie Rachel Antonoff care are o pătură și creveți de cocktail pe ea.”
Sursa utilazată: bonappetit.com