Discuţiile dintre retaileri, producători şi autorităţi privind anumite practici incorecte în Comisia Economică a Senatului vor fi reluate săptămâna viitoare cu prezenta preşedintelui Consiliului Concurenţei, a declarat, miercuri, preşedintele Comisiei, Daniel Zamfir, transmite Agerpres.
„Am primit foarte multe (sesizări – n.r.). Nu vreau să le fac publice în Comisie pentru că am primit solicitare în sensul acesta şi îi înţeleg pe oameni şi nu îi pot acuza că nu au curaj să iasă public să vorbească despre nedreptăţile care li se fac atunci când se listează un produs. Cei care au venit astăzi au venit cu un strigăt, cu un strigăt de disperare că într-adevăr am constatat că sunt anumite practici incorecte pe care le practică unele hipermarketuri. Şi discuţia noastră de astăzi va continua săptămâna viitoare cu prezenţa Consiliului Concurenţei, pentru că preşedintele Consiliului Concurenţei şi-a permis să aibă o cu totul altă activitate astăzi când, iată, discutăm o situaţie extrem de importantă care priveşte economia românească şi companiile româneşti”, a spus Daniel Zamfir, la finalul şedinţei.
El a menţionat că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei vor fi monitorizate strict de către comisie.
Prezent la dezbateri, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a explicat că delistarea unui produs românesc cu preţ mai mic decât cel achiziţionat ulterior de către retailer din import ar putea fi sancţionată cu 5% din cifra de afaceri, potrivit unui proiect de act normativ la care se lucrează în Ministerul Agriculturii. De asemenea, va fi limitată prezenţa la raft a produselor, la cel mult 4 “feţe”, pentru ca mai multe produse să aibă loc.
La dezbateri au fost invitaţi şi reprezentanţi ai retailerilor, precum şi ai organizaţiilor acestora, care au precizat că nu trebuie generalizată o situaţie concretă a unui producător la nivelul întregii pieţe.
„Astăzi s-au spus lucruri din partea unor producători care au nemulţumiri, şi nu putem să spunem că poate nu au dreptate. Chiar şi un singur producător român dacă nu ar fi fericit trebuie să analizăm cazul şi sper că din acest punct de vedere vom putea face totuşi deosebirea dintre o situaţie concretă sau să spunem poate câteva şi faptul că ele nu sunt neapărat generalizate. Aş vrea să vă spun că relaţia cu producătorii români, cel puţin din punctul nostru de vedere, are şi părţi foarte bune. Şi nu trebuie să uităm lucrul acesta. Piaţa din România a evoluat foarte mult, este una competitivă, credibilă, consumatorii au acces la o gamă foarte variată de produse şi există şi această concurenţă, în cazul în care consumatorul român, dintr-un motiv sau altul, simte că nu a avut satisfacţia serviciilor pe care le aştepta sau chiar a preţurilor, sau a oricărui element, are întotdeauna o alternativă”, a spus George Bădescu, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
Acesta a subliniat că nu se doreşte trecerea cu vederea a situaţiilor, iar problema delistărilor nu este una nouă.
La rândul sau, Bibiana Stanciulov, directorul general al companiei Sonimpex, firma care produce Magiunul din prune Topoloveni, a afirmat că problemele cu un retailer au început după adoptarea Legii 81, referitoare la taxele de raft, care le impuneau să aibă până la 25% taxe de raft. Retailerul ar fi încercat să recupereze pierderea propunând achiziţia la un preţ mai mic. După ce a sesizat instituţiile statului, respectiv Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Ministerul Agriculturii, producătorul a decis să dea multinaţionala în judecată.
„Cunosc şi alţi producători români pe care eu i-am avertizat din 2022, de când a apărut legea. Am spus: atenţie că nu ne vor delista pe toţi în acelaşi timp. Vor începe pas cu pas şi vor vedea, ţipăm sau nu ţipăm. Haideţi să ţipăm toţi odată că dacă vom ţipa toţi odată suntem o forţă. Trebuie să recunosc un lucru foarte trist pentru noi, pentru români: suntem laşi. Dacă nu eram laşi şi dacă producătorii se ridicau mai mulţi, uitaţi şi acum aici câţi au venit! Dacă tot timpul taci, şuşoteşti şi aştepţi să iasă alţii în faţă, unul, doi, trei, şi pe urmă stai şi vezi, dacă au câştigat, câştigăm şi noi, dacă nu au câştigat, bine că nu ne-am dus…. E tristă situaţia producătorului român pentru că eu mă confrunt pe piaţă cu mult mai multă concurenţă decât aceasta strictă a retailerilor”, a mai spus Bibiana Stanciulov.
Totodată, Mario Creţu, directorul Corporate Affaires Carrefour România, a susţinut că nu există o practică în a nu ajuta producătorii locali. Potrivit acestuia, compania lucrează cu peste 4.000 de furnizori locali, iar dintre aceştia 1.400 sunt ultra-locali, adică lucrează şi livrează în apropiere de punctul de producţie.
Reprezentanţii Comisiei economice din Senat au discutat miercuri cu toţi factorii decizionali despre presupuse abuzuri care s-ar face împotriva brandurilor româneşti de renume, precum magiunul de Topoloveni sau brânza de Ibăneşti, care ar fi scoase de la raft.