Mai multe companii sud-africane din sectorul agricol cer guvernului să privatizeze portul Cape Town, după ce deficiențele infrastructurale și logistice le-au generat pierderi estimate la 56 de milioane de dolari.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Tru-Cape, cel mai mare comerciant de mere și pere din Africa de Sud, alături de producătorul Two-Days și furnizorul de logistică Link Supply Chain Management, susțin că eforturile guvernamentale de modernizare a portului nu sunt suficient de rapide, iar privatizarea ar fi singura soluție viabilă.
„Lucrăm într-un lanț valoric complex, sensibil la timp”
Companiile semnalează că infrastructura și echipamentele vechi, lipsa de personal și perturbările meteorologice recurente afectează grav operațiunile portului.
Aceasta a dus la costuri suplimentare semnificative pentru depozitare și transport, dar și la pierderea unor oportunități de piață, întrucât unele nave evită Cape Town în favoarea altor porturi.
Roelf Pienaar, director general al Tru-Cape Fruit Marketing, a subliniat: „Lucrăm într-un lanț valoric complex, sensibil la timp. Dacă o navă către Europa, Marea Britanie sau Orientul Îndepărtat este ratată, vânzarea dispare.
Logistica este cel mai mare risc pentru noi în acest moment. Dacă nu ne putem scoate produsul, orice altceva – de la inovația la fermă, până la dezvoltarea pieței – este compromis.”
Performanța portului, sub standarde internaționale
Problema nu este una recentă. Portul Cape Town a fost evaluat în 2021 de Banca Mondială ca fiind al patrulea cel mai prost port de containere din lume.
În martie 2025, portul a înregistrat o medie de doar 15 mișcări brute de macarale pe oră (GCH), față de valoarea de referință globală de 26–30 GCH. În 2022, performanța a fost mult mai bună, cu un GCH de 33, dar de atunci indicatorii au scăzut semnificativ.
Chris Petzer, director de operațiuni la Two-Days, a explicat că, deși există inițiative guvernamentale pentru modernizarea portului, acestea nu sunt suficiente pentru a restabili competitivitatea: „Repararea și întreținerea echipamentelor, actualizările de personal și investițiile în noi macarale sunt prea lente.”
Fără o intervenție rapidă, industria agricolă sud-africană riscă să piardă cote de piață
Link Supply Chain Management consideră că privatizarea terminalului este urgentă pentru a readuce portul la standardele necesare competitivității internaționale. „Trebuie să accelerăm urgent privatizarea terminalului din Cape Town pentru a restabili competitivitatea”, a declarat Chris Knoetze, director general al companiei, potrivit freshfruitportal.com
Fără o intervenție rapidă, industria agricolă sud-africană riscă să piardă cote de piață câștigată cu greu pe piețele globale, afectând întreg lanțul valoric, de la fermieri la exportatori.