Ministerul Agriculturii are în 2025 un buget foarte bun, de aproape 5 miliarde de euro credite bugetare şi 27 de miliarde de lei credite de angajament, pentru că în continuare va sprijini dezvoltarea zootehniei din România şi va lansa proiecte importante, atât în sectorul de creştere a porcilor, cât şi în sectorul avicol şi în cel zootehnic, a declarat, joi, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, la deschiderea târgului pentru promovarea produselor agroalimentare româneşti din curtea instituţiei.
„Am prezentat formelor asociative partea de buget. Anul acesta, Ministerul Agriculturii are un buget foarte bun, de aproape 5 miliarde de euro credite bugetare, dar avem şi 27 de miliarde de lei credite de angajament, pentru că, în continuare, Ministerul Agriculturii, aşa cum am spus, va merge pe dezvoltarea zootehniei din România şi va lansa proiecte importante, atât în sectorul de porc, în sectorul avicol, dar şi în sectorul zootehnic. Vorbim de vaca de lapte şi vaca de carne, pentru că (…) în perioada următoare şi în următorii patru ani, ministerul va avea un singur scop: dezvoltare de ferme, de zootehnie în România. Toate aceste investiţii vor fi cu un sprijin destul de consistent: 70% schemă de ajutor de stat, 30% contribuţia beneficiarilor”, a afirmat Barbu.
Sectorul creșterii porcilor se va dezvolta
Potrivit acestuia, şi în 2025 va continua dezvoltarea sectorului de creştere a porcilor, astfel încât, de la 3,2 milioane de suine, România ajunge undeva la 5,2 – 5,3 milioane.
„Aşa cum am spus (…) sunt domenii esenţiale acolo unde noi avem deficit în balanţa comercială şi am investit foarte mult în bazinul legumicol cu aceste echipamente de încălzire, pe de o parte. Sigur, continuăm şi anul acesta în sectorul de porc din România, de la 3,2 milioane, România ajunge undeva la 5,2 – 5,3 milioane de porci crescuţi.
Gradul de autosuficienţă la carnea de pui – prin finalizarea celor 100 de milioane de locuri şi creştere de pui de carne- România a ajuns la performanţa de a avea un grad de autosuficienţă de 145%, iar peste 180 de milioane de pui din România crescuţi – pentru că România produce cel mai de calitate pui, 70-90% hrănit cu porumb – pleacă la export, pentru că din discuţiile pe care le-am avut la Comisia Europeană am deschis foarte multe pieţe şi vorbim de două pieţe importante: Franţa şi Germania importă pui românesc din România”, a susţinut şeful de la Agricultură, transmite Agerpres.
Peste 75% din produsele la vânzare sunt românești
În altă ordine de idei, Florin Barbu a subliniat că în magazine peste 75% din produse sunt produse româneşti procesate în România şi doar 25% vin din import.
„Eu vă spun că peste 75% produse procesate în România, că vorbim de procesatori români, că vorbim de procesatori care au investit, multinaţionale, în România, sunt în magazinele de retail.
Acum, dacă vorbim de fructe şi vorbim de citrice, în România nu putem face banane, portocale. Dacă vorbim de mere, 200 de milioane de euro au fost semnate anul trecut pentru înfiinţare de plantaţii pomicole în România. (…) Bineînţeles şi prin programul naţional strategic, în zonele pomicole din România s-a investit foarte mult şi sunt foarte multe proiecte în derulare pe condiţionare, adică de păstrare, astfel încât tot timpul anului fructele care se produc în România să fie comercializate în magazinele de retail”, a menţionat ministrul.
În ceea ce priveşte legumele, acestea se găsesc în funcţie de sezon, dar au fost semnate contracte cu tineri fermieri din bazinele legumicole astfel încât şi pe timp de iarnă să avem legume româneşti, a adăugat el.
„Ministerul Agriculturii a semnat aproape 4.000 de contracte de instalare a tinerilor fermieri. Din cele 4.000 de contracte, 2.800 de contracte au fost semnate în bazinele legumicole prin care am asigurat 70.000 euro fără cofinanţare, prin care ei sunt obligaţi să-şi ia echipamentul de încălzire, şi restul 40.000 euro bani necesari pentru combustibil, astfel încât şi pe timp de iarnă să avem legume româneşti”, a susţinut el.
Retailerii, „în linie dreaptă”
În opinia ministrului Agriculturii, „retailerii au intrat într-o linie dreaptă”, existând magazine, chiar dacă puţine, în care nu există carne de porc sau de pui de import.
„Eu zic că retailerii au intrat într-o linie dreaptă. Spun acest lucru de ce? În două magazine de retail din România nu există carne de porc sau carne de pui adusă din afară. Cred că aţi auzit de 3.ro, unde nu există, şi pot să dau şi magazinele Penny şi Lidl, unde nu au carne de porc şi de pui din import. (…) Eu vă spun, eu sunt din judeţul Olt, pe piaţa din Slatina sunt mai mult de 10 producători care, în momentul de faţă, au roşii româneşti, iar slătinenii cumpără roşii româneşti din solariile din zona Olt de la producătorii locali. (…) Acum… cheltuielile sunt mari, aşa cum spuneam, cu încălzirea serelor şi solariilor, dar cred că românii au înţeles că nu contează că dau 5 lei sau 10 lei în plus pe kilogram, dar să ştiţi: consumul de către români al produselor româneşti a crescut”, a adăugat Florin Barbu.