Piața HoReCa din România se confruntă cu provocări semnificative, în special în ceea ce privește prețurile, care au ajuns la niveluri greu de justificat, afirmă Vasi Andreica, fondatorul TED’s Coffee. „Să ceri 5 euro pe un cappuccino în oraș a devenit o chestie absolut normală. Mie mi se pare strigător la cer și că prețurile nu mai au contact cu realitatea. Asta în timp se va răsfrânge împotriva noastră și o să vedem scăderi de vânzări, de trafic”, avertizează acesta, citat de publicația Profit.ro.
Andreica atrage atenția asupra unei tendințe care amenință sustenabilitatea afacerilor: „Prețurile sunt într-o zonă în care au depășit marile capitale europene. Concursul ăsta «care are prețul mai mare pentru că merge» s-ar putea să se întoarcă împotriva noastră”.
În opinia sa, o corecție pe piață este inevitabilă.
Creșteri de prețuri dictate de scumpirile la energie și materii prime
Scumpirile din HoReCa au fost alimentate de majorările semnificative ale prețurilor la energie și materii prime.
„Am avut o dată nebunia cu energia, când ne-au sărit prețurile la ambalaje. Atunci am avut o mărire de preț. După care am avut încă una din cauza măririlor de preț de la furnizori când a fost problema cu laptele, care a sărit cu 30%”, explică fondatorul TED’s Coffee.
Ultima ajustare de preț din cadrul rețelei TED’s Coffee a fost în iunie 2024, cu o creștere de 1,5 lei per produs. Decizia a venit după ce compania a încercat să tempereze impactul scumpirilor de la furnizori, ceea ce a dus la un trimestru cu EBITDA negativ.
„Faptul că nu am reacționat imediat cu scumpirile de la furnizori și am așteptat 3 luni să se stabilizeze prețurile a costat compania un trimestru de EBITDA negativ”, a declarat Andreica.
Piața cafenelelor în România: potențial de creștere și planuri de expansiune
Chiar și în acest context dificil, piața cafenelelor din România continuă să evolueze. „Evoluează categoric și mai există foarte mult loc de dezvoltare pe această nișă, dat fiind faptul că prezența jucătorilor mari este încă redusă”, consideră Andreica.
Rețeaua TED’s Coffee, care înregistrează în medie 10.000 de clienți zilnic, estimează o cifră de afaceri de 10 milioane de euro pentru 2024, în creștere cu 30% față de anul anterior. Totodată, compania explorează atragerea unui fond de investiții pentru a accelera expansiunea.
Fondată de Vasi Andreica, rețeaua TED’s Coffee face parte din grupul Anvas, care acoperă întregul lanț de import și distribuție de cafea și echipamente, precum și operarea propriu-zisă a cafenelelor.