Peste un sfert dintre români au redus bugetul de cheltuieli pe mâncare și cadouri de Paște, iar un român din doi ține post

un sondaj recent indica reducerea bugetului pentru masa si cadourile de Paște și tendințe de reducere a consumului Sursa foto: Flickr/Skyxlinex

Incertitudinea economică şi politică actuală afectează modul în care opt din zece români îşi planifică vacanţa de Paşte, iar o parte importantă își limitează bugetul pentru masa de Paște și cadourile specifice perioadei, arată un studiu Reveal Marketing Research dat miercuri publicităţii. Cercetarea şi-a propus să afle cum se pregătesc românii în aşteptarea sărbătorilor de Paşte şi în ce măsură comportamentele şi nevoile acestora s-au schimbat comparativ cu un studiu similar desfăşurat anul trecut.

Cele mai frecvente măsuri luate de români de Paşte sunt reprezentate de atenţia mai mare acordată cheltuielilor (41%), reducerea bugetului pentru alimente şi cadouri (28%) şi alegerea unor opţiuni de vacanţă mai accesibile (14%). Anul acesta, Paştele va fi marcat de o abordare mai cumpătată din punct de vedere financiar.

Deşi 40% dintre români spun că vor aloca un buget mai mare decât în 2024, această creştere reflectă mai degrabă ajustarea la inflaţie decât o intenţie de consum crescut. În acelaşi timp, 39% declară că vor cheltui o sumă similară cu cea de anul trecut, iar 21% intenţionează să reducă bugetul alocat.

Tendinţa de economisire se reflectă şi în planurile legate de oferirea cadourilor. Procentul celor care spun că vor oferi cadouri de Paşte a scăzut de la 67% în 2024 la 58% în acest an. Cei mai frecvenţi destinatari ai acestor daruri rămân copiii (67%), partenerul de viaţă (58%) şi părinţii (39%). În ceea ce priveşte bugetul estimat pentru vacanţa de Paşte, 44% dintre români se aşteaptă să cheltuiască între 500 şi 1500 de lei, 37% sub 500 de lei, iar 14% vor aloca sume mai mari, cuprinse între 1500 – 3000 de lei.

Stilul de a sărbători migrează către o abordare mai eco-friendly și fără consum excesiv

79% dintre intervievaţi urmează să îşi petreacă Paştele acasă, în familie, sărbătoarea fiind percepută ca una de familie, iar cei mai mulţi o vor petrece şi anul acesta, alături de partenerul de viaţă (64%), copii (51%) sau părinţi (46%). Obiceiul de a ţine post în perioada Sărbătorilor Pascale este în continuare practicat de unul din doi români. Dintre aceştia, 18% ţin post doar în Săptămâna Mare, 18% doar miercurea şi vinerea, iar 12% tot postul.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Modul în care românii aleg să sărbătorească Paştele se transformă, 48% dintre respondenţi afirmând că au observat modificări în felul în care marchează această sărbătoare în ultimii ani, procent în creştere cu 4% faţă de 2024. Aceste schimbări sunt resimţite în special de persoanele cu vârste între 35 şi 44 de ani (56%).

Principalele schimbări menţionate sunt tranziţia de la o abordare tradiţională la una mai modernă în celebrarea acestei sărbători (35%), dorinţa de a sărbători Paştele în afara agitaţiei comerciale, într-un mod mai autentic şi profund (28%) şi adoptarea unor obiceiuri mai simplificate şi eco-friendly în celebrarea Paştelui, pentru a evita consumul excesiv (20%). Comparativ cu anul trecut, se poate observa o creştere semnificativă a tranziţiei de la o abordare tradiţională la una mai modernă, de la 22% la 35%.

Studiul s-a desfăşurat online în perioada 3-9 aprilie pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi rural. Mărimea eşantionului a fost de 1.009 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este + / -3.1% la un nivel de încredere de 95%.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *