Luni a început evenimentul gastronomic Madrid Fusión 2025, o ediție care aduce un omagiu marilor bucătari ai anilor ’90 și explorează provocările aduse de IA, reunind peste 250 de speakeri din peste 25 de țări pentru a discuta despre noua gastronomie. Inteligența artificială (IA) pătrunde în lumea gastronomiei, alături de conceptul „meniului zilei”, printr-o aplicație menită să îmbunătățească precizia preparatelor și rentabilitatea costurilor, într-un moment în care această ofertă culinară și-a pierdut din popularitate, scrie EFE.
Trebuie spus că meniul zilei, în România nu atât de obișnuit, în Spania, Italia sau Portugalia este o tradiție în afacerile cu restaurante, fiind preferat de majoritatea clienților pentru prânz și chiar cină. În ultimii ani, datorită creșterii costurilor cu materia primă, utilitățile și chiriile, multe restaurante s-au văzut nevoite să mărească prețurile meniurilor sau să renunțe la această opțiune. Cum pentru majoritatea restaurantelor mici, de cartier, prima opțiune nu este acceptabilă, tot ce le-a rămas a fost să renunțe la meniul obișnuit.
În acest context, târgul a găzduit o prezentare despre utilizarea IA în realizarea meniului zilei, susținută de chef Eneko Atxa și fizicianul Eneko Axpe, care au oferit o perspectivă asupra creației și evoluției acestui tip de meniu de-a lungul anilor.
Aceștia au prezentat o aplicație, aflată încă în faza de prototip, care ar putea ajuta restaurantele să facă față provocărilor actuale, precum prețurile, rentabilitatea și atragerea unui număr mai mare de clienți.
Preferințele clienților au fost deturnat de la meniul zilei la „tupper”
Conform prezentării, conceptul meniului zilei în Spania își are originea în anii ’60, când dezvoltarea economică a favorizat apariția unui „meniu turistic accesibil pentru muncitori și turiști”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
Structura sa era bazată pe un aperitiv, un fel principal, desert, pâine și băutură, toate „la un preț rezonabil”.
Totuși, criza economică din 2008 i-a determinat pe mulți să aducă la birou propriul „tupper”, iar pandemia și creșterea telemuncii au redus cererea pentru meniuri ale zilei în restaurante. În plus, procesul de „invadare turistică” a centrelor orașelor a favorizat localurile destinate turiștilor, mai puțin potrivite pentru meniurile zilnice.
Aceste factori au dus la o scădere a numărului de clienți pentru meniul zilei, în timp ce prețurile au crescut cu 19,5% din 2018 până în prezent, reducând rentabilitatea afacerilor.
Soluția oferită de IA
În acest context, bucătarii „au nevoie” de o unealtă care să „maximalizeze profitul”, să se adapteze numărului de bucătari și clienți, să poată genera „meniuri infinite” și să fie „ușor de utilizat”.
Fizicianul și bucătarul au dezvoltat o aplicație bazată pe IA, care, prin întrebări și răspunsuri, ghidează proprietarii de restaurante în crearea unui meniu care să optimizeze resursele disponibile.
Exemple de întrebări adresate aplicației includ: „Câți bucătari sunt disponibili? Câți clienți așteptați? Cât timp alocați preparării? Care este prețul dorit?”. Alte întrebări privesc stilul meniului – tradițional sau inovator.
Un aspect interesant este utilizarea geolocalizării, care permite crearea unui meniu adaptat produselor specifice fiecărei zone. „Dacă sunt în Bilbao, aplicația va genera o rețetă tradițională din Bilbao”, a explicat bucătarul.
Adaptare la tehnologie și nevoile consumatorilor
„Utilizatorul decide și aplică”, au concluzionat cei doi, subliniind că sectorul gastronomiei va avea, în scurt timp, capacitatea de a se adapta atât la noile tehnologii, cât și la cerințele moderne ale consumatorilor.