VIDEO | Cooperativa agricolă care acoperă tot lanțul alimentar/ De la fermă la rețea de magazine și mâncare gata preparată sub marca unor chefi celebri

cooperativa Foto G4Food
Cooperativele, atât de repudiate în țările din Estul Europei din motive legate de perioada comunistă, sunt la mare preț în Spania, Franța sau Italia. De la cele de mici dimensiuni, la asociații cu cifre de afaceri impresionante, joacă un rol important în sectorul agricol, permițând culturile pe suprafețe mari și o producție care acoperă tot lanțul alimentar. Nu sunt puține firmele care au dezvoltat inclusiv rețele de magazine, unele regionale, altele la nivel național. Astfel încât produsele de proximitate ajung ușor pe masa clienților.

Cooperativa agricolă – cum funcționează

În sectorul agroalimentar există mai multe tipuri de cooperative. La fel ca în alte sectoare, există cooperative de gradul întâi și de gradul al doilea. Primele sunt axate pe producția de alimente, în timp ce cele de gradul al doilea se concentrează pe comercializarea produselor cooperativelor de gradul întâi. De asemenea, există cooperative de aprovizionare, care le furnizează membrilor lor inputuri pentru producție, cum ar fi semințe, fertilizatori, combustibil și utilaje. Cooperativele de comercializare sunt înființate pentru a transforma, ambala, distribui și promova propriile produse agricole (atât recolte, cât și animale).

Fermierii și crescătorii de animale utilizează, de asemenea, cooperative de credit ca sursă de finanțare, atât pentru plata forței de muncă, cât și pentru investiții. O cooperativă este o organizație în care agricultorii și/sau crescătorii de animale își pun în comun resursele în anumite domenii de activitate. Pe lângă servicii, care sunt de asemenea integrate în activitatea obișnuită a cooperativelor, activitatea principală constă, de obicei, în comercializarea în comun a producțiilor membrilor.

În sector, se face distincție între cooperativele de servicii agricole, care oferă diferite servicii membrilor lor individuali, și cooperativele de exploatare comunitară a terenurilor (sau de producție agricolă), unde resursele productive (terenuri, utilaje) sunt puse în comun, iar membrii lucrează împreună.

Cât de extins este acest model de funcționare în agricultura spaniolă

Cooperativele de producție agricolă sunt frecvente în întreaga lume. Potrivit OSCAE, există 3.989 de cooperative în țara iberică. În federațiile care formează cooperative agroalimentare sunt reprezentate 2.840 de entități, ceea ce reprezintă 70% din cooperativele de gradul întâi din țară, 95% din cooperativele de gradul al doilea, 50% din CUMA (Cooperative de Utilizare în Comun a Mașinilor Agricole), 4% din cooperativele de exploatare comunitară a terenurilor și doar 1% din SAT-uri (Societăți Agricole de Transformare) naționale.

OSCAE estimează că există 1.160.337 de membri în cooperative, număr care rămâne stabil în ultimii ani. Această tendință se reflectă și în cazul membrilor cooperativelor integrate în organizația Cooperativas Agroalimentarias, care se apropie de un milion, ultima cifră fiind de 972.380 de membri. Cooperativele agroalimentare au un volum de afaceri în Spania de aproximativ 19 miliarde de euro. Pentru a ne face o idee despre adevărata amploare a acestor cifre, le putem compara cu Producția Finală Agricolă (40 miliarde de euro) sau cu volumul de afaceri al industriei agroalimentare din Spania (95 miliarde de euro).

Observatorul Socioeconomic al Cooperativismului Agroalimentar Spaniol (OSCAE) este un instrument statistic care reflectă cele mai relevante aspecte ale cooperativismului spaniol. OSCAE permite analiza indicatorilor socioeconomici dintr-o perspectivă antreprenorială, fără a intra în detaliile problemelor sectoriale, care sunt mai dificil de abordat din cauza diversității mari a activităților în care sunt implicate cooperativele.

(articolul continuă mai jos)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:


Studiu de caz – Casa Amettler

Povestea sa a început în 1830, de când familia Ametller își cultivă pământurile. După un secol și jumătate, ca rezultat al experienței membrilor acestei familii ca agricultori și producători, și rămânând fideli filozofiei de a respecta proprietățile naturale ale produselor, a luat naștere ambițiosul proiect Ametller Origen.

cooperativa
Captură foto YouTube

Acesta este un model care integrează producția agricolă, procesarea și comercializarea. Casa Ametller – al cărui magazin, unul dintre zecile pe care le au în Catalonia, l-am văzut în video – este brand-ul comercial al Grupului Ametller Origen, format din unsprezece companii (dintre care șase sunt agricole), specializat în distribuția produselor alimentare. Sediul său central se află în Sant Pere Molanta, în municipiul Olèrdola (Alt Penedès), în Cataloni, dar rețeaua de magazine este extinsă în toată Catalonia.

Istorie

În 2001, frații Josep și Jordi Ametller, descendenți ai unei familii de agricultori din Penedès, care vindeau produse la piețele stradale încă din secolul al XIX-lea, au înființat o companie în Olèrdola pentru a comercializa direct produsele proaspete din propriile ferme, printr-o rețea de magazine proprii. Primul magazin a fost deschis într-o piață municipală din Vilafranca del Penedès. În 2002 au deschis un magazin în piața din Martorell, iar în 2004 au început expansiunea în Maresme.

Treptat, au adoptat un proces de integrare verticală, care le-a permis să controleze întregul lanț de producție și distribuție pentru majoritatea produselor comercializate. În 2014, compania a avut o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, cu o creștere de 20% față de anul precedent. În martie 2015, au lansat o nouă linie de magazine sub numele de Ametller Origen, unde produsele sunt organizate pe categorii alimentare și, în unele cazuri, includ spații de degustare. În iunie 2016, deja existau aproximativ 15 magazine care funcționau sub acest brand.

Produsele provin, în principal, din fermele proprii din Penedès, Maresme, Almería și Murcia. În 2016, compania a deschis o nouă fabrică în Igualada și a colaborat cu bucătarul Isma Prados pentru a introduce o linie de mâncăruri gata preparate. Tot în acel an, Ametller Origen a lansat vânzarea online a produselor sale. În 2017, compania a achiziționat lanțul de restaurante Green Vita, cu intenția de a deschide 10 unități anual. În 2018, a început să ofere servicii pentru cantinele școlare. La sfârșitul anului 2021, a înregistrat o cifră de afaceri de 387 de milioane de euro.

cooperativă
Foto: G4Food

Astăzi, există peste 100 de magazine în Catalonia. Firma furnizează produse proaspete către zeci de restaurante, școli sau firme și colaborează cu chefi catalani celebri pentru rețetele produselor gata de consumat, pe care le oferă în magazine și în zonele de servire a mâncării preparate.

Evoluție și planuri de viitor

În ultimii cinci ani, Ametller Origen și-a dublat cifra de afaceri și a obținut o cotă semnificativă pe piața produselor proaspete: 7,7% în total, 14% la fructe și 11% la legume, acestea fiind segmentul principal de activitate. De asemenea, compania are o cotă de 9,4% pe piața preparatelor gata de consum, oferind peste 50 de tipuri de produse, inclusiv opțiuni bio.

cooperativa
Foto: G4Food

Ametller Origen colaborează cu peste 350 de familii de fermieri și cooperative agricole

În toți acești ani, compania a promovat relații strânse cu producătorii locali, majoritatea furnizorilor fiind de origine națională. Toate aceste produse proaspete și de proximitate se vând sub marca albă Amettler Origen.

Planurile de viitor includ inițierea lucrărilor pentru un Agroparc, 100 % autosustenabil din punct de vedere energetic, în Gelida și Sant Llorenç d’Hortons, finalizarea primei faze fiind așteptată în 2026.

Comentarii

  1. Cooperative? Pai acestea sunt elemente ala capitalismului salbatic. Noi nu avem nevoie de asa ceva pentru ca traditia patriotica revolutionara in Romania inseamna gospodaria taraneasca cu plug de lemn, cu un cal vai mama lui si abia sa ating nivelul de subzisetenta. In rest ne hranim cu spiritualiate ca este mai buna decat toare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *