O piață fragmentată, dar plină de oportunități, unde vor câștiga operatorii cu o ofertă de calitate, un grad tot mai crescut de digitalizare, delivery în creștere și oferte flexibile și adaptate la obiceiurile locale. Este tabloul – în profundă transformare – al noilor obiceiuri de consum în Europa realizat de compania de consultanță Circana și prezentat cu câteva zile în urmă la European Foodservice Summit 2025, de la Amsterdam. Au participat la discuții peste 200 de reprezentanți din comerț și HoReCa din peste 20 de țări de pe continent, relatează foodaffairs.it.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Prezențele în restaurante se reduc, iar prețurile cresc
Pe principalele piețe europene – Regatul Unit, Germania, Franța, Italia și Spania – consumatorii cheltuie mai mult ca oricând pentru a mânca în oraș, dar cu o frecvență mai redusă față de perioada pre-pandemie. Între iunie 2019 și iunie 2025, cheltuielile au crescut cu 10%, atingând niveluri record, însă prezența rămâne cu 10% sub cea din 2019. Provocarea pentru operatori nu mai este revenirea clienților în localuri, cum se întâmpla dupa perioada de lockdown. Ci adaptarea la noi modele care redefineasc timpul, locul și motivațiile consumului în afara casei.
„Asistăm la un reset al industriei de restaurante în Europa. Consumatorii caută un echilibru între satisfacție și accesibilitate, sănătate și practicitate, momente sociale și cine solitare. Este o piață dinamică și plină de oportunități”, a explicat Jochen Pinsker, Industry Advisor Foodservice Europe la Circana.
Diferențe între piețele europene
-
Regatul Unit este cea mai afectată piață, cu prezențe în scădere cu 21% față de 2019.
-
Germania – se estimează că piața germană ar putea fi liderul redresării sectorului, cu o creștere de +1,6% până în 2026, datorită rezervărilor online și pieței de delivery.
-
Franța – prezențele în restaurante rămân cu 9% sub nivelul pre-Covid, dar cheltuiala medie crește.
-
Italia și Spania sunt mai reziliente, cu un declin de 4%. Totuși, pentru Spania perspectivele sunt mai prudente, cu o creștere prognozată de doar +0,2% până în 2026.
Mese solitare și noi forme de socializare
Totodată, începe să dispară tabu-ul meselor de unul singur la restarunat. Consumul individual este în puternică expansiune: 15,6% dintre vizitele la restaurante full-service sunt astăzi prezențe de unul singur, față de 9,4% în 2016. Un stil de viață urban, munca hibridă și cafenelele digital-first alimentează acest trend.
În paralel, cresc și ocaziile sociale, care reprezintă acum 31% din prezențe, în special în sudul Europei, unde tradiții precum apericena sau platourile în sharing stimulează consumul.
În plus, consumatorii caută accesibilitate fără a renunța la calitate. O ocazie din trei include promoții sau meniuri combinate, în creștere de la 29,9% în 2022 la 33,7% în 2025.
Tot mai multă mâncare comandată, în locul ieșirilor
Livrarea își confirmă rolul tot mai central în stilul de consul – două treimi dintre comenzi înlocuiesc gătitul acasă. Platforme precum Uber Eats, Deliveroo și Just Eat reprezintă deja 3,7% din totalul prezențelor în sistemul HoReCa din Europa, de patru ori mai mult față de 2016.
Alegeri mai sănătoase și mai puțin alcool
Consumatorii preferă alternative mai ușoare și mai sănătoase. În cele cinci piețe principale, consumul de alcool a scăzut cu 7% în prima jumătate a lui 2025, în timp ce băuturile răcoritoare au crescut cu 2%, iar consumul de apă de la robinet cu 5%.
„Fie că este vorba de tapas la Madrid, bruschette la Roma sau sushi la Berlin, consumatorii adaptează momentele de consum propriului stil de viață”, este concluzia studiului.