Lanțurile de restaurante din Statele Unite resimt presiunea instabilității economice pe măsură ce consumatorii americani strâng cureaua. Veniturile fast-food-urilor, în scădere de mai multe luni

americanii-tind-sa-manance-tot-mai-mult-acasa-lanturile-de-restaurante-resimt-scaderea-veniturilor

Americanii iau masa din ce în ce mai mult acasă, îngrijorați de securitatea locului de muncă și de prețurile care înregistrează de mai mult timp un trend de creștere, scrie cotidianul de business Financial Times. De exemplu, lanțul de fast food Chipotle a redus pentru a doua oară în acest an ținta de creștere a vânzărilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Pe fondul incertitudinii economice cauzată în principal de măsurile economice haotice ale administrației Trump, consumatorii din Statele Unite mănâncă tot mai des acasă pentru a economisi bani. În plus, îngrijorărilor legate de încetinirea economiei și se adaugă și o dinamică de lungă durată a prețurilor mereu în creștere, ceea ce pune în alertă lanțurile de restaurante în legătură cu scăderea vânzărilor.

IHOP și Applebee’s (deținute de Dine Brands), Sweetgreen, Wendy’s și Denny’s au avertizat investitorii săptămâna aceasta că reticența clienților de a cheltui le afectează simțitor veniturile. Chipotle Mexican Grill a emis un avertisment similar deja de luna trecută.

Un miliard mai puțin de prezențe în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeași perioadă în 2024

Între ianuarie și martie, americanii au luat cu un miliard mai puține mese la restaurante decât în același trimestru din anul precedent, potrivit datelor Circana. Este vorba de o evidentă inversiune de tendință, dat fiind că această scădere a urmat unei perioade în care ponderea meselor luate acasă vs. restaurant a rămas relativ constantă din 2023.

Chris Kempczinski, director general McDonald’s, a declarat că, deși vânzările lanțului au revenit pe creștere în trimestrul trecut, vizitele clienților cu venituri mici au scăzut cu „două cifre” între aprilie și iunie, pe măsură ce veniturile lor reale s-au redus.

„Rezultatul este că oamenii fie sar peste ocazii de masă — cum ar fi micul dejun — fie aleg variante mai ieftine din meniu sau mănâncă acasă”, a spus Kempczinski.

„Un mediu de consum foarte instabil”

Temerile privind încetinirea pieței muncii și impactul economic al taxelor vamale impuse de președintele SUA Donald Trump au descurajat cheltuielile, ceea ce Kelli Valade (Denny’s) a numit „un mediu de consum foarte instabil”. Directorul financiar Robert Verostek a adăugat că vânzările din iulie au fost „destul de volatile”.

Tendința tot mai accentuată a consumatorilor de a găti acasă a determinat restaurantele să lanseze oferte „value meal”, precum cutiile promoționale de la Taco Bell sau meniul de 5 dolari de la McDonald’s, cu succes mixt.

Potrivit Black Box Intelligence, vizitele la restaurantele din SUA au scăzut cu 1% în 2025 față de 2024. În acest context, cel mai afectate au fost fast-food-urile, care se adresează în general populației cu venituri mai reduse. Traficul în cazul lor a scăzut cu 2,3% în trimestrul al doilea față de anul trecut.

„Avem consumatori foarte îndatorați”, a spus Sally Lyons Wyatt (Circana). „Va fi nevoie de multe măsuri pentru a-i face să cheltuiască din nou mai mult în oraș. Și nu se va întâmpla anul acesta.”

Totodată, dacă, totuși, mănâncă în oraș, americanii tind să renunțe la băuturi și aperitive sau aleg opțiuni mai ieftine din meniu pentru a reduce nota, a declarat John Peyton (Dine Brands).

Michael Skipworth (Wingstop) a adăugat că lanțul specializat pe carne de pui a observat „o ușoară scădere” în rândul clienților cu venituri mici.

Costul unei mese la restaurant a crescut mai mult decât al unei mese preparate acasă

Deși inflația alimentară generală a încetinit, costul mesei la restaurant crește mai rapid decât cel al mesei gătite acasă: în ultimele 12 luni, indicele prețurilor de consum pentru „mâncare acasă” a crescut cu 2,4%, iar pentru „mâncare în oraș” cu 3,8%. Departamentul Agriculturii din SUA preconizează că această tendință va continua. În 2024, consumatorii au cheltuit 1,1 trilioane USD pe alimente pentru acasă și 1,5 trilioane USD pe mese în oraș (inclusiv taxe și bacșiș).

„Ultimul domeniu unde oamenii încă cheltuiau era cel alimentar și al băuturilor”, a spus Wyatt. „Dar acum vedem o încetinire.”

Între timp, companiile din și din afara sectorului HoReCa încearcă să profite de acest „boom” al gătitului acasă. Reynolds Consumer Products (renumit pentru folia de aluminiu Reynolds Wrap sau pungile Hefty) își extinde distribuția de produse pentru gătitul acasă, a declarat directorul Scott Huckins.

„Nevoia de soluții convenabile pentru a găti și a savura mesele acasă crește, determinată de schimbările demografice și de costurile tot mai mari ale meselor în oraș față de cele acasă”, a spus el.

Operatorii de restaurante rămân totuși optimiști că traficul va reveni până la sfârșitul anului.

„Cred că mare parte din ce experimentăm acum ține de macroeconomie și de consumatori — consumatorul cu venituri mici caută în prezent valoare și preț bun…”, a declarat Scott Boatwright (Chipotle Mexican Grill). „Pe măsură ce sentimentul se îmbunătățește, și afacerile se vor îmbunătăți.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *