Cum a devenit o varză de jad una dintre cele mai iubite comori ale Taiwanului / Este transportată într-un container special, însoțit de poliție 

varza-jad-dreamstime ID 198911571 © Klanarong Chitmung | Dreamstime.com

De obicei, marile muzee ale lumii sunt cunoscute pentru câte un exponat emblematic: „Mona Lisa” la Luvru, „Piatra Rosetta” la British Museum sau „Noapte înstelată” la MoMA. În capitala Taiwanului însă, piesa centrală este, paradoxal, o varză, conform CNN.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Realizată dintr-un bloc de jad alb și verde, sculptura redă cu o fidelitate uimitoare o varză chinezească proaspăt culeasă, cu frunzele ude de rouă și cu o lăcustă ascunsă printre nervurile ei. Artistul anonim a folosit imperfecțiunile naturale ale pietrei pentru a sugera textura și culoarea legumei, creând un efect aproape real.

Deși are doar 19 centimetri înălțime, „Varza de jad” are propria sală de expoziție. Muzeul anunță chiar și perioadele când lucrarea pleacă „în deplasări”, pentru ca vizitatorii să nu fie dezamăgiți.

„Când o vezi în poze, nu pare atât de vie, dar în lumina reală este mult mai atractivă”, a spus turista chineză Chloe Wang în timpul unei vizite recente.

De-a lungul timpului, sculptura a devenit un adevărat simbol național. Imaginea ei apare pe suveniruri, jucării de pluș și timbre, iar localnicii o numesc adesea „comoara Taiwanului”.

O relicvă imperială cu o istorie tumultuoasă

Așa cum se întâmplă cu multe obiecte din colecția muzeului din Taipei, și această varză provine din Palatul Interzis din Beijing. A fost adusă în Taiwan în timpul Războiului Civil Chinez, alături de alte sute de mii de artefacte imperiale.

Unii istorici cred că sculptura ar fi făcut parte din zestrea oferită în secolul al XIX-lea împăratului Guangxu de una dintre concubinele sale. Varza, simbol al fertilității și purității feminine, ar fi fost astfel un dar de bun augur.

„Semnificațiile conținute în acest obiect sunt foarte importante și probabil un factor-cheie în atracția pe care o exercită asupra publicului”, a explicat Hsu Ya-hwei, profesor de istoria artei la Universitatea Națională din Taiwan.

Varza este considerată una dintre cele „trei comori” ale muzeului

După căderea dinastiei Qing în 1912, „Varza de jad” a fost descoperită într-un vas de email colorat în Palatul Interzis. A fost expusă public pentru prima dată în 1928, la Muzeul Palatului din Beijing, și a devenit imediat un succes.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, pentru a fi ferite de armata japoneză, multe dintre comorile imperiale au fost transportate prin diverse orașe, ascunse uneori în temple sau peșteri. După victoria comuniștilor conduși de Mao Zedong, guvernul republican s-a refugiat în Taiwan, ducând cu el mii de lăzi cu artefacte, inclusiv celebra varză.

Din 1965, piesa se află la Muzeul Palatului Național din Taipei, care adăpostește astăzi aproape 700.000 de obiecte. În 1968, serviciul poștal taiwanez a emis un timbru cu imaginea verzei, unul dintre cele mai populare din istoria sa, tipărit în 3,5 milioane de exemplare.

Varza este considerată una dintre cele „trei comori” ale muzeului, alături de „Piatra în formă de carne” (o bucată de jasp ce imită o felie de carne de porc) și „Mao Kung Ting”, un vas ritualic de bronz acoperit cu cea mai lungă inscripție antică cunoscută. Ghidurile turistice glumesc adesea, numind trio-ul „hotpot-ul de varză și carne de porc”.

„Sunt puține indicii care să ne permită o analiză în profunzime”

„Imaginea familiară și îndrăgită a verzei creează o legătură imediată cu curtea imperială, care altfel pare atât de distantă”, scria cercetătorul Wang Shao-chun într-o publicație a muzeului.

Unii specialiști, însă, nu consideră piesa o capodoperă absolută. „Este una dintre cele mai unice lucrări, dar nu singura remarcabilă a artei chineze”, nota cercetătoarea Chang Li-tuan.

De altfel, lipsa documentelor privind comanditarul, meșterul sau posesorul original face ca multe detalii istorice să rămână necunoscute. „Sunt puține indicii care să ne permită o analiză în profunzime”, spune profesorul Hsu.

Din acest motiv, Ministerul Culturii din Taiwan a clasificat obiectul doar drept „antichitate semnificativă”, nu „comoară națională”.

„Popularitatea și valoarea istorică a piesei sunt, evident, disproporționate”, a spus Wang. „La fel ca în cinematografie: un film de box office nu este neapărat o capodoperă”.

O vedetă cu program diplomatic

Piesa este expusă într-o vitrină blindată, prinsă în suporturi speciale care o protejează de cutremurele frecvente din Taiwan. Când este mutată, este transportată într-un container special, însoțit de poliție și de personal al muzeului.

Deși rareori părăsește țara, în 2025 „Varza de jad” a fost împrumutată Muzeului Național din Praga, într-o expoziție aniversară ce marchează 100 de ani de la deschiderea Palatului Muzeal din Beijing. Gestul a fost interpretat de Beijing drept „manevră separatistă”, însă autoritățile taiwaneze au replicat că este „un simplu schimb cultural”.

În ciuda unor amenințări anonime primite pe email, expoziția a rămas deschisă, iar piesa a atras numeroși vizitatori cehi.

„Datează din secolul al XIX-lea, dar este un exemplu perfect al măiestriei artistice atinse în prelucrarea jadului”, a spus curatorul expoziției din Praga, Ondřej Crhák. „Este pentru prima dată când este expusă în Europa și, prin semnificația sa culturală, este într-adevăr unică”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *