În capitala Moldovei, regiune istorică renumită pentru bucătăria sa, te aștepți să descoperi o ofertă culinară bogată, dar nici nu-ți trece prin cap că vei fi îmbiat să mănânci chiar moldoveni.
Rătăcind prin centrul istoric al Iașului, aproape de axa pietonală care pleacă din fața Palatului Culturii, monument arhitectonic emblematic pentru marea urbe moldavă, și ajunge aproape de Grand Hotel Traian, tot o clădire de epocă, am descoperit, la parterul unui bloc ridicat în timpul regimului comunist, o simigerie/patiserie numită „2Moldoveni” care oferă clienților moldoveni asezonați cu diferite ingrediente și condimente.
Să exemplific: Moldovean picant (6 lei), Moldovean cu cremwurst și cașcaval (6 lei), Moldovean cu Mozzarela și Busuioc (4,5 lei).
Și asta nu este totul: consumatorii pot opta și pentru Moldovean cu șuncă, pentru Moldovean cu Cabanos și Varză Murată (8 lei) sau pentru Moldovean cu Cremwurst, Pui Ketchup și Ceapă (6 lei).
După cum observ în vitrină și în imaginile promoționale, produsele acestea sunt niște cornuri sau niște mini-baghete cu umplutură din carne sau din brânză.
Sigur, pe lângă aceste produse de tip fast-food cu denumire derutantă, oferta include obișnuitele produse de patiserie: colăcei, merdenele, covrigi etc. Au clienții ce să aleagă.
Trebuie să precizez că am văzut destui clienți oprindu-se la geamul mic al patiseriei.
La o oarecare distanță de patiseria care vinde moldoveni picanți, am descoperit o altă unitate alimentară care valorifică imaginarul cultural regional: Mămuca. Să ne aducem aminte că în povestirea Capra cu trei iezi, din opera lui Ion Creangă, iezii îi spun mamei lor „mămuca”, un termen regionalist.
Și cozonacul este regionalist: „Cozonac bucovinean”, iar o plăcintă sau o lipie reprezintă chipul unei … mămuci.
Amenajarea centrului vechi al Iașului, în urma unor lucrări edilitare ample, unele decizii fiind controversate (vezi tăierea zecilor de exemplare de tei, marcă arboricolă a orașului), a stimulat inițiativele antreprenoriale în domeniul culinar: numeroase restaurante și pub-uri au fost deschise de-a lungul axei pietonale. Succesul acestor afaceri va depinde și de conceperea și aplicarea unor strategii locale sau regionale pentru dezvoltarea turismului.