Zeci de fermieri din Tennessee au vizitat recent, cu ocazia unei sărbători dedicate agriculturii, legislativul statului. Printre aceștia s-a numărat și un grup vocal de persoane care a mers acolo cu un mesaj clar pentru aleși: agricultorii doresc să obțină dreptul de a-și repara singuri tractoarele, transmite Salon.
În ultimele decenii, pe măsură ce tehnologia agricolă a avansat exponențial, producătorii de echipamente, precum John Deere, au impus anumite restricții cu privire la cine poate repara produsele pe care le vând. În multe cazuri, fermierii nu au drept de proprietate asupra software-ului încorporat în tractoarele și combinele lor, ci primesc doar o licență care le oferă dreptul de utilizare. Astfel, în cazul în care un utilaj agricol se defectează, acesta nu poate fi reparat de oricine, deoarece accesul la software, care permite diagnosticarea, este restricționat.
De cealaltă parte, producătorii de echipamente agricole doresc să își protejeze proprietatea intelectuală, dar și să evite incidentele neplăcute – precum daunele aduse mediului sau accidentele cu victime – cauzate de oferirea accesului deplin clienților la sistemele de pe tractoare și alte utilaje.
Există un grup din ce în ce mai mare de fermieri care spun că aceste restricții au un impact profund asupra afacerilor și profitabilității lor. Tennessee nu este primul stat care ia în considerare proiecte de lege care să ofere „dreptul de a repara” pentru agricultori. Cel puțin 12 alte state au introdus, de asemenea, legislație similară. Un precedent a fost stabilit în 2022 de Colorado, care a aprobat prima lege care le oferă fermierilor dreptul de a-și repara unde doresc echipamentele.
„Fermierii noștri au fost capabili să își repare singuri echipamentele agricole de mai bine de un secol și ei prosperă datorită acestui spirit de autosuficiență. Restricțiile privind reparațiile îi costă pe fermieri bani și timp prețios. Deoarece dealerii de echipamente pur și simplu nu au forța de muncă necesară pentru a deservi fermierii în timpul sezonului de recoltă, fermierii noștri trebuie să fie capabili să își repare singuri echipamentele”, a declarat, în legislativul din Tennessee, Willie Cade, consilierul principal pe probleme de politici al organizației Farm Action Fund.
Jess Wilson, președintele consiliului de administrație al Southeast Tennessee Young Farmers, a subliniat faptul că restricțiile sunt resimțite în special de fermierii aflați la început de carieră.
„Mulți fermieri din rețeaua noastră depind de echipamente mai vechi, deoarece sunt mai accesibile și pot fi reparate fie de către fermier, fie de către un mecanic local”, a declarat Wilson. „Din cauza prețurilor ridicate și a tehnologiei brevetate, care poate fi reparată doar de către un anumit dealer, noile tehnologii agricole sunt adesea inaccesibile pentru fermierii tineri și începători”, a adăugat el.
Producătorii de echipamente se tem că ar putea fi trași la răspundere pentru incidentele provocate de utilajele reparate necorespunzător
Cu toate acestea, producătorii spun că, pe măsură ce echipamentele au devenit tot mai complexe din punct de vedere digital, legile generale privind „dreptul de a repara” nu iau în considerare pe deplin implicațiile pe care acestea le au.
„Multe companii producătoare sunt de acord cu convingerea fermierilor că ar trebui să aibă dreptul de a-și repara echipamentele agricole; cu toate acestea, cele două părți nu sunt de acord cu privire la limitările care ar trebui puse în aplicare”, transmite National Agricultural Law Center.
„Producătorii se tem că, dacă proprietarilor de echipamente li se oferă acces la codul sursă, aceștia ar putea să anuleze caracteristicile de siguranță și să pună în pericol conformitatea echipamentului cu standardele de mediu și de emisii. În plus, ei se tem că inovația în dezvoltarea echipamentelor ar putea fi împiedicată, atât de o serie de standarde statale disparate, cât și de o minimalizare a valorii proprietății intelectuale”, mai transmite organizația.
În 2018, pentru a răspunde presiunii crescânde venite din partea consumatorilor în ceea ce privește „dreptul de a repara”, două grupuri din industrie – Asociația Producătorilor de Echipamente (AEM) și Asociația Dealerilor de Echipamente (EDA) – au publicat o declarație de principii. În aceasta, au afirmat că producătorii și dealerii vor pune la dispoziție: manuale, ghiduri de produse, demonstrații sau seminarii de service pentru produse, informații privind gestionarea flotei, diagnosticare la bord prin port sau interfață wireless și instrumente electronice de service de diagnosticare pe teren. La vremea respectivă, președintele AEM, Dennis Slater, a declarat că producătorii de echipamente erau mândri să le ofere clienților „soluții de bun simț” pentru a face cu ușurință reparații simple la tractoare sau combine sau pentru a evalua când trebuie să apeleze la un dealer.
Inițiativa a dus la schimbări în industrie, transmite Salon. În 2022, John Deere a început să le permită clienților și atelierelor de reparații independente să obțină un instrument de diagnosticare, care anterior era disponibil doar prin intermediul dealerilor, direct de pe site-ul său.
În 2023, American Farm Bureau Federation și John Deere au semnat și publicat un memorandum de înțelegere, care a oficializat ce informații vor fi puse la dispoziție pentru întreținerea și repararea echipamentelor agricole John Deere. Companii precum CLAAS of America, CNH Industrial sau Kubota au semnat documente similare.
Cu toate acestea, mulți agricultori doresc ca aceste angajamente să devină legi. „Dacă ar fi vrut cu adevărat, sincer, să le ofere fermierilor și crescătorilor de animale și atelierelor de reparații independente dreptul de a repara echipamentele, de ce se tem atât de mult de o legislație care autorizează acest lucru?”, a declarat, pentru NPR, Walter Schweitzer, președintele Uniunii Fermierilor din Montana.