Recentul atac în Marea Neagră asupra unei nave care transporta cereale ucrainene nu a afectat până în prezent funcţionarea coridorului folosit pentru aceste transporturi, dar poate indica riscuri sporite pentru exporturile viitoare de cereale din Ucraina prin porturile sale maritime, semnalează Kievul, transmite EFE.
Circumstanţele atacului, petrecut săptămâna trecută în noaptea de miercuri spre joi la 55 de kilometri de coastele României (în afara apelor teritoriale româneşti), sunt încă neclare. Potrivit Ucrainei, nava a fost lovită de o rachetă rusească X-22, după ce bombardiere ruseşti Tupolev T-22 au lansat mai multe rachete de croazieră. Un purtător de cuvânt al marinei ucrainene, Dmitro Pletenciuk, a declarat luni că atacul poate să fi fost deliberat sau accidental, dar în cazul din urmă “aceasta nu schimbă faptul că ruşii atacă o navă civilă”, transmite Agerpres.
Totuşi, există un semn de întrebare cu privire la folosirea unei rachete X-22. Astfel de rachete sunt concepute pentru scufundarea navelor de mari dimensiuni, cum ar fi portavioanele, prin urmare un impact cu o asemenea rachetă ar fi trebuit să provoace avarii mai serioase decât cele care se observă în imaginile de pe navă, remarcă EFE.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a postat pe reţeaua socială X imagini ce arată un cargou cu metalul contorsionat, cu o macara avariată şi alte pagube. Este aşadar nevoie de mai multe investigaţii pentru stabilirea circumstanţelor exacte ale atacului, subliniază Andrí Klimenko, de la Institutul pentru Studii Strategice ale Mării Negre. Nava, de tip vrachier, aparţinea unei companii greceşti şi plecase din portul ucrainean Ciornomorsk încărcată cu grâu, având ca destinaţie Egiptul.
În pofida acestui atac, condamnat de Ucraina, România şi de NATO, coridorul maritim pentru transportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră continuă să funcţioneze normal. Numărul navelor care au acostat în porturile ucrainene în regiunea Odesa nu a scăzut, precizează Klimenko. Peste 2.500 de nave au traversat acest coridor în anul care a trecut de la crearea lui. Ucraina exportă aproximativ patru milioane de tone de cereale pe lună prin acest coridor de transport maritim care traversează coasta de vest a Mării Negre în apropierea României şi Bulgariei. Coridorul a fost creat în august 2023 după ce Rusia s-a retras din înţelegerea care permitea exportul cerealelor ucrainene printr-un coridor maritim sigur în condiţiile războiului pe care l-a declanşat prin invazia asupra Ucrainei.