În Turcia rata inflației a crescut atât de mult încât a înflorit turismul alimentar în Grecia, în special în zonele de graniță dar nu numai, scrie portalul Bloomberg.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Aproape în fiecare lună, Cihan Citak, 48 de ani, se urcă în mașină, cu pașaportul în mână, și pleacă din Istanbul spre Alexandroupolis, un oraș grecesc situat pe malul mării, la 40 de kilometri (25 mile) de granița cu Turcia, începe reportajul citat. După aproximativ patru ore de condus, se plimbă pe culoarele aglomerate ale supermarketului local, umplându-și coșul cu vin, brânză și alte produse alimentare care costă o fracțiune din prețul pe care îl au acasă.
„Uleiul de măsline care aici se vinde cu 10 euro litrul, în Turcia îl poți cumpăra doar la un preț dublu”, spune Citak, directorul general al unei companii de produse alimentare și băuturi, care afirmă că, în primul rând, este în căutare de produse de calitate la prețuri mai bune. În medie, cumpărăturile pe care le face în orașul grecesc costă o treime din cât ar costa acasă.
„Turcii au invadat Alexandroupolis”
Comerțul transfrontalier a devenit o rutină pentru mulți care au descoperit că prețurile în creștere ale alimentelor din Turcia și lira mai puternică fac din Grecia o alternativă mai ieftină pentru cumpărăturile de zi cu zi. Tendința, deși nu este nouă, se accelerează: 6% din totalul turcilor care au trecut granița cu Grecia în primele nouă luni ale anului au făcut cumpărături, cea mai mare pondere din totalul călătorilor cel puțin din 2012, arată datele agenției naționale de statistică.
„Turcii au invadat Alexandroupolis”, glumește Citak. „Uneori poți vedea sute de oameni făcând cumpărături în magazine. Apoi merg la un restaurant și vorbesc despre ce au cumpărat și cât au dat pe ele.”
Unii vizitatori își împărtășesc experiența pe canalele de socializare, acumulând mii de vizualizări cu videoclipuri care arată etichetele de preț pentru diferite produse și în diferite magazine.
O privire rapidă asupra rafturilor supermarketurilor spune totul. La supermarketul Lidl din Alexandroupolis multe produse de uz zilnic sunt semnificativ mai ieftine decât la CarrefourSA din Turcia, deși câteva produse de bază sunt încă mai scumpe decât în Turcia. Carnea de vită tocată, de exemplu, costă 9,36 euro (10,8 dolari) pe kilogram în Grecia, comparativ cu 12,10 euro în Turcia, iar cârnații de vită se vând la aproape jumătate din prețul turcesc. Brânza Gouda și ciocolata Kinder costă aproape o treime din prețul de peste graniță.
Inflația este consecința schimbării politicilor monetare
În spatele acestei tendințe se află intenția Turciei a încetini inflația prin menținerea unor rate ale dobânzii ridicate și a unei monede puternice, ceea ce a contribuit la inversarea fluxului de cumpărături.
Cu doar câțiva ani în urmă, grecii erau cei care veneau din Turcia cu bagaje pline de alimente, haine și alte bunuri. Pe atunci, politica monetară a Turciei, determinată de convingerea președintelui Recep Tayyip Erdogan că ratele dobânzilor scăzute vor reduce inflația în creștere, a menținut lira sub presiune și a dat euro o putere de cumpărare mai mare.
Însă, de la jumătatea anului 2023, când Erdogan l-a numit pe fostul strateg în domeniul obligațiunilor Merrill Lynch, Mehmet Simsek, în funcția de ministru de finanțe și politicile montare au revenit într-un cadru mai convențional, echilibrul a început să se schimbe. Cursul de schimb real efectiv al lirei turcești, o măsură ajustată la inflație a valorii sale față de monedele străine, s-a întărit, iar inflația alimentară s-a redus de la 54% la 35%.
Pentru consumatori, aceasta înseamnă că prețurile cresc într-un ritm mai lent, dar factura reală pentru alimente crește. Coșul de alimente și băuturi nealcoolice a crescut cu 144% de la preluarea funcției de către Simsek.
Banca centrală a declarat vineri că se așteaptă ca inflația să se închidă anul acesta la peste 30%, înainte de a se reduce aproape la jumătate până la sfârșitul anului 2026.
Excursii de o zi pentru cumpărături
Astfel, călătoriile cu autobuzul la Alexandroupolis aduc vizitatori care vin să facă cumpărături În contextul în care prețurile pun presiune pe bugetul gospodăriilor, principalul partid de opoziție l-a acuzat pe Erdogan că îi obligă pe turci să călătorească în străinătate doar pentru a-și umple cămara.
„După 23 de ani, aceasta a devenit țara cu care Erdogan se mândrește”, a declarat marți liderul Partidului Republican al Poporului, Ozgur Ozel.
La fel cum procedau înainte companiile de turism grecești, acum operatorii din orașele din vestul Turciei, precum Istanbul, Canakkale și Bursa, organizează excursii cu autobuzul de o zi la Alexandroupolis, în Grecia. Pentru circa 50 de euro, care reprezintă costul biletului plus taxa de ieșire din țară, călătorii turci își pot umple bagajele la lanțuri de magazine precum Lidl, Jumbo sau Metro.
„Oamenii cumpără de toate, inclusiv carne și brânză”, a declarat Seckin Igneli, partener la agenția de turism Atom Tur din Istanbul. „Mulți clienți se bucură și de fructele de mare mai ieftine din restaurante.”
Autobuzele Atom pleacă vineri noaptea și ajung în Alexandroupolis dimineața. Clienții petrec trei ore și jumătate în supermarketuri, fac apoi un tur al orașului, apoi le mai rămân câteva ore până când, după amiază, aubuzele pornesc înapoi spre casă.
Muhammet Tamdeger, proprietarul agenției Gezihane din Bursa, spune că clienții săi cumpără adesea paste, iaurt sau legume. „Ieftine și de bună calitate.”
Citak intenționează să continue să facă călătorii peste graniță pentru a profita de valoarea lirei și a scăpa de prețurile umflate de acasă. Chiar dacă, având în vedere că mulți alții fac asta, întoarcerea poate fi obositoare din cauza traficului care se intensifică și a cozilor la punctele de control.
„Am fost acolo acum câteva zile”, a spus Citak joi. „Verificarea pașapoartelor la întoarcere a durat ore întregi, pentru că era o coadă foarte lungă.”

FOTO: Dreamstime/Helgidinson





