În Norvegia, nicio excursie în natură nu e completă fără o ciocolată Kvikk Lunsj. Cu ambalajul roșu, verde și galben, batonul de napolitană glazurată cu ciocolată a devenit, în aproape nouă decenii, un element definitoriu al culturii „friluftsliv” – viața în aer liber. Dar popularitatea lui nu a fost lipsită de controverse și tensiuni, inclusiv acuzații de plagiat și dispute comerciale internaționale, arată BBC.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Kvikk Lunsj a fost inventat în 1937, dar, conform creatorului său, Johan Throne Holst, povestea începe de fapt cu 45 de ani mai devreme, cu o drumeție eșuată. Throne Holst, pe atunci un tânăr om de afaceri, a vrut să-i arate peisajele uimitoare ale Norvegiei asociatului său german, dar s-au rătăcit în pădurea de lângă Oslo. În timp ce ei doi mergeau anevoie, fără direcție și din ce în ce mai înfometați, germanul s-a plâns că excursia lor ar fi fost salvată dacă ar fi avut la ei niște ciocolată.
Cum s-a născut ciocolata Kvikk Lunsj
Poate inspirat de remarcile colegului său, doi ani mai târziu Throne Holst a cumpărat Freia, o mică fabrică de ciocolată din Oslo și, în următoarele câteva decenii, a transformat-o într-unul dintre cele mai mari branduri din Norvegia. Pe fondul ascensiunii Freia, exploratorul norvegian Roald Amundsen a devenit prima persoană care a ajuns la Polul Sud în 1911 și, după ce a dezvăluit că împachetase ciocolată pentru a-l ajuta să-și alimenteze călătoria, mulți norvegieni au început să caute și ei ciocolată pentru a-și susține activitățile în aer liber. Throne Holst a văzut aici o oportunitate.
Amintindu-și cuvintele colegului său german din pădure, Throne Holst și-a propus să creeze companionul perfect, crocant, cu ciocolă, pentru o excursie în aer liber – genul pe care l-ar fi aprobat atât germanul, cât și Amundsen. Dar când Kvikk Lunsj a fost lansat pentru prima dată, a fost un eșec.
„Prima versiune a fost făcută cu ciocolată neagră, ceea ce nu a fost un succes”, spune Sandra Garcia Gabrielsen, manager de brand Kvikk Lunsj la Mondelēz Europe Services, care deține acum Freia. „A fost schimbată cu ciocolată cu lapte (aproape imediat), care a fost mai atrăgătoare”.
De atunci, experiența Kvikk Lunsj începe cu ruperea unui pachet roșu, verde și galben pentru a dezvălui patru batoane de ciocolată. Apoi rupi un baton din napolitana acoperită cu ciocolată cu lapte cu un zgomot satisfăcător și muști din gustarea surprinzător de ușoară și aerisită, care are un gust mai cremos și mai puțin dulce decât alte mărci internaționale – aproape ca o mică masă.
Legătura cu tradiția friluftsliv
Pentru norvegieni, Kvikk Lunsj nu e doar o gustare dulce, ci parte dintr-un ritual. „De la început, a fost ‘tursjokoladen’ – ciocolata de drumeție”, spune Sandra Garcia Gabrielsen, managerul de brand de la Mondelēz Europe Services, actualul proprietar al Freia.
În Norvegia, „tur” înseamnă mai mult decât o drumeție. E o plimbare conștientă prin natură, o experiență care combină relaxarea și apropierea de mediul înconjurător. Asocierea Kvikk Lunsj cu acest concept a fost una naturală.
Istoricul Magnus Helgerud descrie amintirile din copilărie: „Eram pe un versant însorit, în vacanța de Paște. Făceam focuri, prăjeam cârnați și mâncam portocale și Kvikk Lunsj. Era un ritual al fericirii norvegiene.”
De la hanorace la cabane
În anii ’30 și ’40, odată cu promovarea concediilor plătite și a timpului petrecut în aer liber, Kvikk Lunsj s-a legat de un nou mod de viață. Reclamele arătau tineri în hanorace, cu batoane Kvikk Lunsj în buzunare, după sesiuni de schi sau caiac.
După Al Doilea Război Mondial, produsul a fost relansat într-un moment de entuziasm național. Norvegienii doreau să își recupereze libertatea și legătura cu natura. În anii ’60, odată cu boom-ul economic și construcția masivă de cabane, batonul a devenit nelipsit din rucsacurile noilor generații.
Astăzi, jumătate dintre norvegieni au acces la o cabană, iar portocalele și Kvikk Lunsj au devenit simboluri de identitate. „Ni s-a spus că acestea sunt lucrurile care te definesc ca norvegian. Ele fac parte din cine ești”, explică Eirik Mikalsen, consultant la agenția de publicitate Morgenstern.
Umbra KitKat și disputa internațională
Popularitatea Kvikk Lunsj nu a fost lipsită de probleme. Criticii au remarcat asemănarea izbitoare cu KitKat, batonul britanic lansat în 1935. Deși nu există confirmări oficiale, se crede că Holst s-a inspirat din produsul englezesc.
Dezbaterea a continuat decenii, dar a explodat recent, odată cu intrarea KitKat pe piața norvegiană. Totuși, în urma unor procese europene, Nestlé nu a reușit să își înregistreze forma cu patru batoane ca marcă. Rezultatul: KitKat nu poate vinde batoane identice în Norvegia, iar Kvikk Lunsj rămâne protejat pe plan local. Compromisul? KitKat intră cu varianta „Chunky”, în timp ce Kvikk Lunsj păstrează exclusivitatea celor patru batoane.
Un brand norvegian, o corporație americană
Altă sursă de controversă a fost vânzarea Freia către Kraft Foods, predecesorul actualului gigant Mondelēz, în 1993. Mulți norvegieni s-au temut că rețeta sau identitatea produsului ar putea fi compromise.
Îngrijorările au revenit în 2023, când Mondelēz a fost vizat de un boicot după ce a continuat activitatea în Rusia, în ciuda invaziei Ucrainei. În Norvegia, țară aflată la graniță cu Rusia și susținătoare fermă a Kievului, subiectul a generat dezbateri aprinse.