VIDEO | Piața de jamon spaniol din România | Importatori: „Există încă multe produse care sunt jamon doar cu denumirea” / „Gusturile românilor s-au schimbat față de acum 15 ani. Acum aleg nu doar jamon puțin maturat, ci și jamon iberic pata negra”

Jamon Sursa foto: G4Food

Românii descoperă tot mai mult gustul autentic al jamonului spaniol, însă piața este încă la început și dominată de diferențe mari de preț și calitate. G4Food a stat de vorbă cu trei importatori și distribuitori – Sorin Barbu (Alioli Group), Alin Alexof (Iberic Premium) și Maria Miruna Țintatu (Campodulce Curados) – care explică preferințele consumatorilor, dar și provocările de pe piață.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

De la jamon serrano la pata negra

Sorin Barbu, fondatorul Alioli Group, spune că gusturile românilor s-au schimbat radical față de acum 15 ani: „De la jamon serrano normal de bodega, foarte puțin maturat, s-a ajuns la jamon iberic, la pata negra. Aducem în general din sudul Spaniei, din zone aflate la peste 600 m altitudine, unde condițiile pentru maturare sunt ideale. Criteriul principal este alimentația porcului, pentru că ceea ce mănâncă acesta contează enorm”.

În ceea ce privește prețurile, diferențele sunt semnificative: „O pulpă de jamon serrano poate porni de la 300–400 de lei, iar un jamon iberic de bellota poate ajunge la 1.000 de euro. Clientul trebuie să se uite la felul în care arată pulpa – stratul de grăsime să fie subțire și cât mai dreaptă, ceea ce arată că porcul a fost crescut și hrănit corect”.

Calitatea, principala problemă a pieței

Alin Alexof, reprezentantul Iberic Premium, atrage atenția asupra faptului că România este invadată de produse de slabă calitate: „Piața de jamon este la început și e invadată foarte mult de produse doar cu denumirea, fără calitate. Noi încercăm să schimbăm concepția asta, pentru că dacă un consumator gustă un jamon prost, rămâne cu o părere greșită”.

El subliniază importanța etichetei și a prețului ca indicatori ai calității: „În primul rând, trebuie urmărit prețul. Dacă e prea mic, înseamnă că produsul nu are calitate. Dar există și cazuri în care unii umflă prețurile doar pentru profit. De aceea, eticheta este esențială. Un jamon autentic provine din ferme unde porcul are spațiu de mișcare, până la cinci hectare de pădure per animal, și o alimentație bazată pe ghindă. De aici vine și gustul aparte, dat de infiltrațiile de grăsime”.

În privința consumului, Alexof observă o tendință de a cumpăra mai mult pentru acasă: „Românii preferă ambalaje mici, de 200–300 g, pe modelul spaniol. La restaurant ar fi normal să consume un produs de top, dar există reticențe pentru că multe localuri nu oferă calitatea promisă. Din acest motiv, consumatorii caută tot mai mult să comande direct”.

Românii, atrași mai ales de jamon serrano

Maria Miruna Țintatu, export back-office la Campodulce Curados, spune că românii se îndreaptă în special spre sortimentele mai blânde: „Cred că cel mai căutat de clientul român este jamonul serrano, pentru gustul lui mai dulce și mai puțin intens decât cel iberic. Jamonul iberic are o maturare mai lungă și un gust mai complex, iar diferența vine din alimentația porcului, de la cel hrănit exclusiv cu ghindă, până la cei crescuți cu cereale”.

Ea observă și o schimbare de mentalitate: „Românii sunt mai atenți la proveniență și încep să citească etichetele, dar încă mai e mult de lucrat la partea de informare. În restaurante se consumă cel mai mult, însă există și un interes tot mai mare pentru achizițiile individuale”.

În ceea ce privește prețul, Țintatu spune că piața locală este sensibilă la cost: „Un preț rezonabil pentru jamon se situează în jurul a 16 euro/kg, ceea ce este considerat acceptabil pentru consumatori”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *