Un local format din bar și restaurant din sudul Italiei a avut o idee salvatoare pentru a face lumea să nu renunțe la cafeaua espresso, pe măsură ce prețul cafelei a tot crescut în ultimii ani și oamenii se gândesc de două ori înainte să comande una. Cât ar fi de ritual pentru italieni cafeaua la bar, prețul care tinde spre 2 euro începe să descurajeze consumul.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Barul în cauză se numește Don Antò și se află în Venafro, provincia Isernia, nu departe de Napoli. Proprietarii au decis să reducă drastic prețul cafelei printr-o metodă ingenioasă și acceptă, totodată, și altfel de plăți, relatează ziarul Corriere della Sera.
Ida Di Ciacco, care deține barul împreună cu soțul ei, Moreno Spada, spune că această reducere drastică de preț la cafea este „o formă de protest tăcută” față de scumpirea continuă a materiei prime și a tarifelor la energie.
„Toate scumpirile, de la cafea la electricitate, de la produsele de unică folosință la solvenții pentru spălat ceștile, ne obligă, pe noi antreprenorii, să ridicăm prețurile produselor, pentru a acoperi toate costurile. O alegere forțată, dar care transformă această băutură prin excelență a socializării într-un lux pe care și-l permit tot mai puțini”, spune proprietara, explicând că barul a început să se golească atunci când au trebuit și ei să crească prețurile vrând-nevrând.
„Clienții, chiar și cei fideli, au început să vină mai rar. Cei care treceau de mai multe ori pe zi pentru o cafea, au început să vină o singură dată. Iar alții nu mai veneau deloc. Este evident că scumpirea îndepărtează oamenii de cafenele”, crede ea.
Soluția: eliminarea unor costuri
Dar lumea a început să revină de când ea și soțul său au inventat o variantă de „preț social”. „Ca primă inițiativă am decis că, pentru clienții care își aduc de acasă ceașca de ceramică, cafeaua costă 50 de cenți, în loc de 1,20 euro. Dar economiile nu sunt doar pentru ei. Am eliminat produsele de unică folosință și niic nu mai trebuie să spălăm ceștile de ceramică. Asta se traduce pentru noi în economii la curent electric, detergent, apă și ambalaje de unică folosință. Clientul, în schimb, cu o mică monedă, nu renunță la plăcerea cafelei de la bar, care, se știe, este mai bună.”
O modalitate alternativă de plată, în natură
Este o altă idee salvatoare a cuplului: în loc de bani, schimburi „în natură”: prodse agroalimentare locale în loc de bani, în schimbul cafelei.
„Chiar persoanele în vârstă care veneau la bar ne-au dat ideea. La Venafro sunt mulți fermieri, care adesea ne aduceau roadele pământului lor. Ca să ne revanșăm, le ofeream micul dejun. Așa am decis să extindem trocul către oricine dorește: acum, cei care îl folosesc cel mai mult sunt studenții. La mică distanță de una dintre cele două locații ale noastre se află un campus universitar. Studenții, care vin adesea la noi în pauza de cafea, ne aduc produse din toate colțurile Italiei. Astfel, noi schimbăm cafeaua cu ’nduja din Calabria, cannoli din Sicilia, mozzarella din Campania sau șofran din Lombardia. Este minunat să vezi cum crește socializarea în jurul unei simple cești de cafea”, povestește proprietara.