Între 8 și 10 la sută dintre americani iau în prezent un medicament din clasa GLP-1 — de la Ozempic la Wegovy, Victoza sau Saxenda — potrivit unui raport din octombrie 2024 publicat de compania de consultanță PricewaterhouseCoopers. Tendința, aflată în creștere, a început deja să afecteze dimensiunea porțiilor din restaurantele din SUA, notează La Vanguardia.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:
- articolul continuă mai jos -
Clinton Hall, o populară berărie-hamburgerie cu mai multe locații în New York, a început din aprilie să servească versiuni mai mici ale preparatelor sale, notează The New York Times într-un reportaj. Acum, oferta include meniul teeny-weeny mini meal, un mini-hamburger de 57 g însoțit de 42 g de cartofi prăjiți și o băutură de 147 ml.
Proprietarul lanțului, Aristotle Hatzigeorgiou, a decis să adauge această opțiune pentru că cei care luau medicamente precum Ozempic „mâncau una sau două înghițituri și câteva sorbituri de băutură. Nu-mi plăcea risipa de mâncare pe care o genera acest lucru și mă preocupa ideea că clienții s-ar putea să se sature de a plăti pentru produse pe care le aruncau”.
Transpareță sau discreție?
Situație similară are loc și în restaurantele grupului Renwick Hospitality Group, tot din New York. La Alderman, în Times Square, clienții își pot compune propria tavă de aperitive cu produse precum piept de rață afumat sau fructe uscate; iar la Lulla, un restaurant italian din Chelsea, există de ceva timp un pachet cu nouă gustări la prețul de 28 de dolari pentru patru persoane.
De asemenea, unele afaceri ajustează și dimensiunea cocktailurilor. Medicamentele GLP-1 au redus pofta de alcool, ceea ce a determinat apariția unor băuturi mai mici, precum snaquiri (un daiquiri minuscul) sau martiniuri de dimensiune medie (60–88 ml).
Gary Wallach, partener manager la Renwick Hospitality Group, explică pentru cotidianul newyorkez că acum este obișnuit ca oamenii să caute meniuri „prietenoase cu GLP-1” sau preparate vegetariene ori vegane. „Oamenii se întreabă: «Există ceva ce pot mânca aici?»”.
Unii operatori de restaurante etichetează deschis aceste oferte ca meniuri sau versiuni de preparate și băuturi create special pentru persoanele aflate sub acest tratament. Este cazul lanțului Smoothie King, care în octombrie anul trecut a lansat în aplicația sa un „Meniu de sprijin GLP-1”, cu cinci produse bogate în proteine și fibre, dar sărace în zahăr.
Alții preferă discreția, precum restaurantul francez Otto’s din Londra, faimos pentru festinurile sale cu rață à la presse, sufleu de homar și crêpes Suzette. Din luna mai, acesta oferă „un meniu pentru persoane cu puțin apetit”, la prețul de 240 de lire de persoană, care include scoici Saint-Jacques, foie gras la tigaie, homar scoțian, piept de pui de Bresse și înghețată de cocos. Astfel, spun proprietarii, clientul nu trebuie să explice de ce alege meniul și nici să se simtă inconfortabil.
Ozempic este un medicament pentru diabetici, fabricat de compania daneză Novo Nordisk, care determină o pierdere de până la 15% din greutatea corporală, deoarece acționează ca inhibitor al apetitului. Acest efect secundar l-a transformat într-un produs la modă pe rețelele sociale, fiind folosit ca „medicament de slăbit”. În noiembrie 2023, compania a raportat rezultate trimestriale record, cu venituri în creștere cu 38%, până la 58.730 milioane de coroane daneze (aprox. 7,8 miliarde de euro), și o creștere la bursă de aproape 3%.