Rivalitatea dintre două influencerițe americane de succes în domeniul alimentației scoate la iveală dificultatea sistemului agroalimentar convențional de a oferi argumente credibile

rivalitatea-dintre-doua-influenserite-americane-de-succes-in-domeniul-alimentatiei-scoate-la-iveala-dificultatea-sistemului-agroalimentar-de-a-oferi-argumente-credibile colaj foto g4food.ro

Michelle Miller stă în picioare într-un lan de porumb, tulpinile depășesc nivelul capului, cu părul în perfectă ordine, cu un microfon mic în mână și adresându-se unei audiențe online. În 2017, spune ea, când cultiva porumb modificat genetic în Iowa, a fost lovită de o tornadă.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Food:

- articolul continuă mai jos -

Acum, influencerița, cunoscută sub numele de The Farm Babe, povestește că vântul a culcat porumbul la pământ — dar plantele au rezistat. „Deci, dacă îi întrebi pe fermieri de ce cultivă semințe OMG, răspunsul e simplu: genetica funcționează”, spune ea într-un video, relatează agenția Reuters într-un reportaj.

De când a început să fie prezentă pe rețelele sociale, Miller a apărut în sute de videoclipuri, adesea filmate în lanuri și ferme, cu scopul de a decodifica ceea ce consideră a fi percepții greșite despre agricultură, promovate de o altă tabără influenceri — mulți dintre ei apropiați de Robert F. Kennedy Jr. și de mișcarea „Make America Healthy Again” (MAHA).

Cu toate acestea, mesajul gândit să vină în sprijinul agriculturii convenționale din Statele Unite, inclusiv al culturilor de plante modificate genetic, așa zisele OGM, prinde tot mai puțin, mai ales în mediul digital.

Printre cei mai cunoscuți promotori ai MAHA se numără Vani Hari, cunoscută drept The Food Babe — un nume deloc întâmplător ales, o ironie la al lui Michelle Miller, alias The Farm Babe. Hari a acumulat milioane de urmăritori criticând alimentele procesate, OMG-urile, pesticidele și alte elemente centrale ale sistemului alimentar din SUA.

Mesajele legate de mâncarea sănătoasă prind tot mult în Statele Unite

Chiar dacă Miller este susținută de marile companii din agricultură și alimentație, cu bugete de marketing enorme, mesajul ei nu are același impact ca al lui Hari. De exemplu, în august, contul de Instagram al lui Miller avea puțin peste 43.000 de urmăritori, față de 2,3 milioane ai lui Hari, cea care se opune sistemului agroalimentar convențional.

Iar dezechilibrul dintre rivalitatea lor evidențiază ascensiunea unei mișcări populare care contestă agricultura tradițională și, totodată, dificultățile agriculturii convenționale de a contracara. Ambele influencere au în jur de 40 de ani și aveau amândouă o prezență veche și constantă, comparabilă, pe rețelele sociale.

Ascensiunea lor s-a suprapus cu creșterea interesului public pentru legătura dintre alimentație, obezitate și boli cronice. În acea perioadă, fosta Primă Doamnă Michelle Obama promova reforma nutriției în școli și încuraja grădinăritul și mișcarea prin campania „Let’s Move!”

S-a apucat să studieze despre alimentație în contextul problemelor de sănătate

Hari a crescut în Charlotte, Carolina de Nord, într-o familie care consuma multe alimente ultraprocesate, pe care le consideră responsabile pentru problemele cronice de sănătate, precum eczeme și endometrioză. O apendicectomie în 2002 a determinat-o să caute rădăcina problemelor sale — a citit cărți de nutriție în biblioteci publice și a ajuns la concluzia că dieta era cauza problemelor de sănătate ale multor americani. „Mi-am spus că trebuie să investighez care dintre aceste alimente mă făcea să mă simt atât de rău”, povestește ea.

În 2011 a început să posteze pe blogul The Food Babe, nume sugerat de soțul ei, cu scopul de a educa prietenii și familia. Blogul a depășit rapid cercul personal și a dus la publicarea de cărți și lansarea brandului de suplimente Truvani, prezent acum în mai multe rețele de retail.

Mai recent, Hari a devenit una dintre figurile simbol ale mișcării MAHA, deși votează cu democrații. La o conferință de presă din aprilie, când Kennedy a anunțat intenția de a elimina coloranții sintetici din alimente, Hari a fost prezentată drept un „lider extraordinar”. Ea însă a ținut să precizeze că nu are niciun rol oficial în administrație.

Miller, care spune că nu e afiliată politic, călătorește aproximativ 300 de zile pe an, participă la conferințe plătite, vizite la ferme și parteneriate cu firme precum Tyson Foods, Domino’s Pizza și California Beef Council. Scrie și articole pentru publicații agricole. Onorariul ei pentru discursuri variază între 2.500 și 15.000 dolari.

Câștiguri mari, similare, la un impact foarte diferit al mesajelor promovate

Profesoara Mariah Wellman de la Michigan State, specializată în publicitate și wellness, estimează că ambele influencere câștigă onorarii anuale de șase cifre. Dar ele au audiențe diferite: mesajele pro-agricultură sunt greu de transmis într-un mediu dominat de mult PR, pe când MAHA profită de mobilitatea și impactul social media.

Iar influența acesteia din urmă a crescut în contextul lipsei de încredere în instituțiile de sănătate publică din timpul pandemiei. Iar totul s-a amplificat și mai mult când Kennedy, cunoscut pentru dubiile sale privind vaccinurile, s-a alăturat administrației Trump.

De atunci, entuziasmul MAHA a inspirat deja schimbări: în iunie, companiile Kraft Heinz și General Mills au promis să elimine coloranții sintetici până în 2027. Totodată, statul West Virginia a interzis unii dintre acești coloranți în luna martie, iar mai nou Arizona și Utah le-au scos din meniurile școlare.

O cercetare globală din 2024 realizată de societatea de consultanță Edelman arată că tinerii (18–34 ani) ignoră tot mai mult opiniile medicilor acreditați și preferă recomandările prietenilor și influencerilor.

Profesorul în comunicare agricolă Lauri Baker, de la Universitatea Florida, spune: „În aproape orice studiu am făcut, oamenii acordă mai multă încredere celor care arată, gândesc și simt la fel ca ei.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *